SOSYAL MEDYA VE YAPILAN PAYLAŞIMLAR ÜZERİNE KUR'ANİ BİR DEĞERLENDİRME

Sosyal medyanın insanların ahlaki yapısı üzerindeki olumsuz etkileri herkes tarafından bilinen bir gerçektir. Facebook, Twitter, İnstagram, Pinterest, Youtube, Google Plus gibi paylaşım platformları iletişim imkânı sunmasının yanı sıra sağladıkları içeriklerle insanları kendilerine bağımlı yapmakta, ahlaki bozulmaya neden olmaktadır. Bunun da ötesinde kişilik, kimlik ve sorumluluk açısından zafiyete neden olurken, aile ilişkilerini dönüştürmekte, değerlerin yitirilmesine ve başkalaşmaya neden olmaktadır. Modernite ve küreselleşmenin beraberinde getirdiği sınırsız hareket alanı, insanların etrafını kuşatmakta olup, beraberinde ahlaki anlamda, büyük ölçekte toplumsal, küçük ölçekte ailevi sorunlara neden olmaktadır. Bu nedenle sosyal medya günümüz insanının en dramatik imtihanlarından biridir. İşte bu ciddi sorunun boyutlarını ortaya koymak ve çözüm teklifleri sunmak amacı ile bazı ayetler tahlil edilmiştir.

A QURAN EVALUATION ON SOCIAL MEDIA AND SHARES

The negative effects of social media on the moral structure of people is a fact known by everyone. Sharing platforms such as Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube, Google Plus not only provide communication opportunities, but also make people dependent on them with the content they provide and cause moral degradation. Moreover, while it causes weakness in terms of personality, identity and responsibility, it transforms family relations, causes loss of values and alteration. The unlimited scope of action brought about by modernity and globalization surrounds people and causes moral problems, social problems on a large scale, and familial problems on a small scale. For this reason, social media is one of the most dramatic tests of today's people. Here, some verses have been analyzed in order to reveal the dimensions of this serious problem and to offer solutions

___

  • yasam/2018/12/06/televizyonda-tanistigi-esini-birakip-internette-tanistigi-kisiyle-kacti. (2018, 07 12). 2018 tarihinde www.sabah.com.tr. adresinden alındı
  • Aksu, A. ( Haziran-2004). İfk Hadisesi Üzerine Bir Değerlendirme (Sebepleri ve Sonuçları Açısından). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Algül, H. (1986). İslam Tarihi. İstanbul .
  • Alûsî, Ş. M. (1415). Rûhu’l-Meânî fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Azîm. (.. Ali Abdu’l-Bârî Atiyye, Dü.) Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye. Aslan, N. (2000, 2003). Sünnetin Günümüze Taşınması. Ankara.
  • Baş M. (12-13-14 Ekim 2016). Evrensel Değerlerin Toplum Eğitimindeki Yeri Ve Hz. Muhammed’in Eğitimciliği, 2. Uluslararası Osmaneli Sosyal Bilimler Kongresi.
  • Begavî, E. M.-H.-F. (1420). Meʿâlimü’t-tenzîl fî Tefsîri’l-Kur’ân(Tefsîru’l-Begavî). (A. el-Mehdî, Dü.) Beyrut.
  • Celâled’dîn Suyûtî, A. b. (trs). ed-Dur’ru’l-Mensûr. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
  • Çömlekci, M. F. (2019). Sosyal Medyada Dezenformasyon Ve Haber Doğrulama Platformlarının Pratikler.
  • Ebû İshâk, A. b.-S. (2002). el-Keşfu ve’l-Beyân an Tefsîri’l-Kur’ân. Beyrut: Dâru ihyâi’t-Turâsi’l-Arabî.
  • er-Râzî, Z. E.-K.-H. (1999). Muhtâru’s-Sıhâh. (T. Y.-Ş. Muhammed, Dü.) Beyrut: Mektebetü’l-asriyye.
  • es-Süheylî, A. (tarih yok). er-Ravzu’l-Unûf fî Şerhi’s-Sîreti’n-Nebîyyi li İbn Hişam. (t. A. el-Vekîl, Dü.)
  • ez-zebîdî, M. b.-R.-H. (trs). Tâcu’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs. (Topluluk, Dü.) dâru’l-Hedâye.
  • Fahreddin Râzî, E. A. (1420). Mefâtîhu’l-Gayb (Tefsîru’l-Kebîr). Beyrut.
  • Fayda, M. (2000). İfk Hadisesi” TDV. İstanbul: İslam Ansiklopedisi.
  • Ferâhidî, E. A.-H. ( trs). Kitâbu’l-Ayn. (T. M. el-Mahzûmî, Dü.) Dâru Mektebetü Hilâl.
  • Haberli, M. (23-25 Kasım 2018). Sosyal Medyada Dini İnanç ve Ahlaki Değerlerin Dejenerasyonu Üzerine Bir Değerlendirme.
  • Karabük Üniversitesi I. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Kongresi.
  • İbn Atiyye, E. M.-M.-G.-E. (1422). el-Muḥarrerü’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-ʿazîz. (T. A.-S. Abdu’ş-Şâfî, Dü.) Beyrut.
  • İbn Kesîr, E.-F. İ.-K.-B. (1999). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. (T. S. Selâme, Dü.) Dâru Tayyibetin gi’n-Neşr.
  • İbn Manzûr, M. b.-F. (1414). Lisânu’l-Arap. Beyrut: Dâru Sâdr.
  • Kara, S. (0 / 15 (Haziran 2001)). İfk Olayının Etkileri ve Olayla İlgili Ortaya Konan Tavırlar. Atatürk Üniversitesi İlahiyat fakültesi dergisi.
  • Koçyiğit, T. (1988). Abdullah b. Übeyy. İstanbul : DİA.
  • Kurebî, İ. b. (trs). Merviyyâtü Gazveti Bêni Mustalik. Medine.
  • Oyman N. (2016). Sosyal Medya Dindarlığı. KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı:
  • Râzî İbn Ebî Hâtim, E. M.-T. (tarih yok). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm li İbn-i Ebî Hâtim. (t. M. Tayyib, Dü.) Suudi Arabistan.
  • Râzî İbn Ebî Hâtim, E. M.-T.-K.-A.-i. (tarih yok). (t. M., Dü.) Suudi Arabistan.
  • Sa’d, İ. (1985). et-Tabakâtü’l-Kübrâ. Beyrut .
  • Sarıçam, İ. (1996). Hz. Ebu Bekir. Ankara .
  • Semerkandî, e.-L. N. (1419). Bahru’l-Ulûm.
  • Sezikli, A. (1994). Hz. Peygamber Devrinde Nifak Hareketleri. Ankara .
  • Şuhbe, M. E. (1992). es-Sîretü’n-Nebeviyye fî Dav'i'l-Kur'an ve's-Sünne. Beyrut .
  • Tabatabâî, M. H. (trs). el-Mîzân fî Tefsîri’l-Kur’ân. Şebeketü’l-Fikr.
  • Taşkıran, H. B. (trs). Algı Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Tunç, A. (2003). Algı Üzerine yönetsel Bir Anlayış: Algının Yönetimi (Cilt Vol 3). İnternational Journal Of Dıscıplınes Economıcs & Admınıstratıve Scıences Studıes.
  • Türkoğlu H.S. (2018). Sosyal Medya Üzerinden Mahremiyet Farkındalığı ve Değişimin Ölçümlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Istanbul University Journal of Communication Sciences.
  • Tzu, S. (2003). Savaş Sanatı. (Ç. Demir, Çev.) Kastaş Yayınları.
  • Yalçın, H. B. (2020). Asimetrik Savaş Fırat Kalkanı Zeytin dalı Barış Pınarı. İstanbul : Seta Yay.
  • Zemahşerî, E.-K. C. (1407). el- Keşşâf an Hakâikı Ğavamıdı’t Tenzîl. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabiyye.