KARL RAHNER’İN ANONİM HIRİSTİYANLIK KAVRAMI VE ELEŞTİRİLERİ

Karl Rahner, Katolik dünyasına XX. yy.’da damgasını vurmuş olan teologlardan biridir. Diğer dinlere inananlar konusundaki tavrı ile II. Vatikan Konsili’nin karakterini belirleyen Rahner, kapsayıcı yaklaşımın mimarı olarak görülmektedir. Diğer dinlere inananları “anonim Hıristiyanlar” olarak isimlendiren Rahner, bu insanların kurtuluşa ermesinin İsa Mesih’in inayeti aracılığıyla mümkün olduğunu ileri sürmüştür. Aynı zamanda Yeni Teoloji Hareketi’nin savunucularından olan Rahner, Katolik Kilisesi’ne karşı eleştiriler yöneltmiş ve kilisenin bozulma yolunda olduğunu ifade etmiştir. Bu bozulmadan kurtulmanın ise patristik dönemin eserleri ile mümkün olabileceğini belirtmiştir. Çalışmamızda son yüzyıl teologlarından Karl Rahner’in “anonim Hıristiyanlık” kavramı merkezinde kilise, vahiy ve kurtuluş konuları hakkındaki fikirlerine yer verilmiştir. Kilise Babaları’ndan Justin Martyr ve Augustinus’un kilise, vahiy ve kurtuluş konularındaki görüşlerine de yer verilmiş, ayrıca Rahner ile aynı dönemde yaşamış olan Hans Urs von Balthasar, Henri de Lubac ve Hans Küng’ün de Rahner’in anonim Hıristiyanlık teorisine yönelik eleştirileri ifade edilmiştir.

KARL RAHNER’S CONCEPT OF ANONYMOUS CHRISTIANITY AND ITS CRITICISM

Karl Rahner is one of the theologians who left his mark in the twentieth century. With his attitude towards those who believe in other religions, Rahner, who determined the character of the Vatican II, is seen as the architect of the inclusivist approach. Referring to the believers of other religions as “anonymous Christians”, Rahner argued that the salvation of these people was possible through the grace of Jesus Christ. Rahner, who is also one of the advocates of the New Theology Movement, criticized the Catholic Church and stated that the church was on the way of deterioration. He stated that it is possible to get rid of this deterioration with the works of the patristic period. In our study, the ideas of Karl Rahner, one of the last century theologians, about the church, revelation and salvation are included in the concept of “anonymous Christianity”. The views of Church Fathers Justin Martyr and Augustine on the church, revelation and salvation are also included, as well as the critiques of Hans Urs von Balthasar, Henri de Lubac, and Hans Küng, who lived at the same time as Rahner, on Rahner’s anonymous Christianity theory have been expressed.

___

  • ALICI, Mustafa, Müslüman-Hıristiyan Diyaloğu, İz Yayıncılık, İstanbul, 2011.
  • AYDIN, Mahmut, “Bir Hıristiyan Kurtuluş Teolojisinden Dinlerin Bir Kurtuluş Teolojisine Doğru”, Divan İlmi Dergi, S. 9, 2000/2.
  • AYDIN, Mahmut, Dinlerarası Diyalog Mahiyet İlkeler ve Tartışmalar, Pınar Yayınları, İstanbul, 2008.
  • AYDIN, Mahmut, Monologtan Diyaloğa Çağdaş Hıristiyan Düşüncesinde Hıristiyan-Müslüman Diyaloğu, Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 2001.
  • AYDIN, Mehmet, Hıristiyan Genel Konsilleri ve II. Vatikan Konsili, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Konya, 1991.
  • DYCH, William, Karl Rahner, Continuum Biddles Ltd., New York, 2000.
  • GALVİN, John P., “Salvation Ouitside of The Church”, The Gift of The Church: A Textbook on Ecclesiology, Edit.: Peter C. Phan, Liturgical Press, Minnesota, 2000.
  • GÜNDÜZ, Şinasi, “Çağdaş Hıristiyan Düşüncesinde Ötekinin İnklusivist Yorumu”, Tezkire Düşünce, Siyaset, Sosyal Bilim Dergisi, Yıl10 Sayı Nisan/Mayıs 2001.
  • GÜNDÜZ, Şinasi, Hıristiyanlık, İsam Yayınları, İstanbul, 2008.
  • GÜNGÖR, Ali İsra, Vatikan Misyon ve Diyalog, Berikan Yayınevi, Ankara, 2011.
  • GÜNGÖR, Ali İsra, “Günümüzde Katolik Hıristiyanlık”, Dinler Tarihi Araştırmaları, C. 3, Ankara, 2002.
  • GÜNGÖR, Ali İsra, “Katolik Kilisesinin Çağdaş Misyon Anlayışında Diyalog Kavramı”, Dinler Tarihi Araştırmaları, C. 1, Ankara, 1998. Kitabı Mukaddes Eski ve Yeni Ahit, Ohan Matbaacılık Ltd. Şti., İstanbul, 2010.
  • MCGRATH, Alister E., Christian Theology, Wiley-Blackwell Publishing, West Sussex, 2011.
  • O’DONNELL, Christopher, Ecclesia, Minnesota, 1996.
  • RAHNER, Karl, “Anonymous Christians”, Theological Investigations, C. 6, Mary Immaculate College Publishing, Electronic Edition, Limerick.
  • RAHNER, Karl, “Anonymous Christianity and the Missionary Task of the Church”, Theological Investigations, C. 12, Mary Immaculate College Publishing, Electronic Edition, Limerick.
  • RAHNER, Karl, “Christianity and the Non-Christian Religions”, Theological Investigations, C. 5, Mary Immaculate College Publishing, Electronic Edition, Limerick.
  • RAHNER, Karl, “Church, Churches and Religions”, Theological Investigations, C. 10, Mary Immaculate College Publishing, Electronic Edition, Limerick.
  • RAHNER, Karl, “Jesus Christ in the Non-Christian Religions”, Theological Investigations, C. 17, Mary Immaculate College Publishing, Electronic Edition, Limerick.
  • RAHNER, Karl, “Nature and Grace”, Theological Investigations, C. 4, Mary Immaculate College Publishing, Electronic Edition, Limerick.
  • SULLIVAN, Francis A., Salvation Outside The Church, Paulist Press, New Jersey, 1992.
  • SULLIVAN, Francis A., The Church We Believe In: One, Holy, Catholic and Apostolic, Paulist Press, New Jersey, 1988.
  • VORGRIMLER, Herbert, Karl Rahner Zeugnisse seines Lebens und Denkens, Verlagsgemeinschaft Topos Plus, Regensburg, 2011.
  • YARAN, Cafer Sadık, “Dinsel Kapsayıcılık (İnklusivizm)”, İslam ve Öteki, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2001.
  • https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651028_nostra-aetate_en.html (5.11.2021)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Anamnesis_(philosophy) (5.11.2021)