DEVLET ANA’DA DİN

Kemal Tahir Türk edebiyatının en önemli yazarlarından biridir ve Devlet Ana onun en bilinen romanıdır. İlgi alanına toplumun inşası giren Kemal Tahir bazı sorunların çözümünde tarihten yararlanılması gerektiğini savunmuştur. Din de toplumun önemli parçalarından biridir. Bu çalışmanın amacı Kemal Tahir’in Osmanlı Devleti’nin kuruluş dönemini anlatan Devlet Ana romanında dine yaklaşımını anlamaktır. Bu bağlamda Devlet Ana romanı “din bağlamında yaşanan ikilikler”, “toplumsal çürüme, din ve din adamları”, “yeni Müslümanların benimsenme(me)si ve gayri Müslimlere bakış” başlıkları altında ele alınmıştır. Devlet Ana’da İslam öncesi ve İslami kimi inanç kalıpları bireylerin günlük yaşamlarında bir arada yer almaktadır. Bunun yanında yeni Müslümanların eski dinlerine ait davranış kalıplarını kullandıkları görülmüştür. Aynı zamanda bazı Müslümanların farklı kültürlerin etkiyle şarap içmek gibi kimi İslam dışı davranışları gerçekleştirdikleri fark edilmiştir. Kemal Tahir Devlet Ana romanında toplumsal çürümeyi din adamları sınıfı etrafında somutlaştırmıştır. Din adamları sınıfından kişiler paraya düşkünlükleri ile romanda ön plana çıkarılmıştır. Bazı Müslümanların Hristiyanları ve yeni Müslüman olmuşları kabullenmekte yaşadıkları zorluklar da romanda tespit edilmiştir.

___

  • ATAR, F. (2001). Kadı. İslâm Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 24, 66-
  • BEYDİLİ, C. (2005). Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük. Ankara: Yurt Yayınları.
  • COŞKUN, S. (2006). Kemal Tahir - Şahsiyeti, Eserleri, Fikirleri. Yayımlanmamış Doktora
  • Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • ÇORUHLU, Y. (1999). Türk Mitolojisinin ABC’si. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • ÇORUHLU, Y.(2011). Türk Mitolojisinin Ana Hatları. (4. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • GÜNDÜZ, Ş. (2002). Keşiş. İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları,
  • , 322-324.
  • GÜNDÜZ, O. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-
  • (6. Baskı). Ankara: Grafiker Yayınları, 399-544.
  • ENGİNÜN, İ. (2012). Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları 2. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • KABAKLI, A. (2004). Türk Edebiyatı. İstanbul: Türk edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KERMAN, Z. (2009). Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri. (2. Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • KOLCU, A. İ. (2013). Türk Romanı El Kitabı. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.
  • KUDRET, C. (1990). Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman 3. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • POSPELOV, G.(2005). Edebiyat Bilimi. (Çev. Yılmaz ONAY). (2. Baskı). İstanbul: Evrensel
  • yayınları.
  • ROUX, J. P.(1994). Türklerin ve Moğolların Eski Dini. (Çev. Aykut KAZANCIGİL). İstanbul:
  • İşaret Yayınları.
  • ROUX, J. P. (2011). Eski Türk Mitolojisi. (Çev. Musa YAŞAR SAĞLAM). Ankara: Bilgesu
  • Yayınları.
  • TAHİR, K. (2004). Devlet Ana. (18. baskı). İstanbul: Tekin Yayınları.
  • TOPALOĞLU, B. ( 1995). Esmâ-i Hüsnâ. İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı
  • Yayınları, 11, 404-418.
  • YALÇIN, A.(1992). Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı. (2. Baskı). Ankara: Güneş Yayınları.
  • YAVUZ, N. (2000). Kemal Tahir’in Siyasal ve Toplumsal Görüşleri. Yayımlanmamış Doktora
  • Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YAZICI, T. (1994). Derviş. İslam Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 9,
  • -190.