Thomas Hobbes ve John Rawls'da Doğal Durum ve Toplumsal Sözleşme

ÖZ Bu çalışmanı amacı 17. Yüzyılı derinden etkileyen filozof Thomas Hobbes ile 20. Yüzyılın önemli bir filozofu olan John Rawls’un adalet teorilerinin insanın doğa durumu ve toplumsal sözleşme düşünceleri karşılaştırıp benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymaktır. Bu karşılaştırmayı yaparken siyaset felsefesinin temel eserlerinden biri olan Hobbes’un Leviathan kitabı kullanılmıştır. Karşılaştırmanın diğer tarafı olarak Rawls’un Bir Adalet Teorisi adlı kitabı kullanılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde Hobbes’un siyaset felsefesi, devlet anlayışı, insan doğasına ilişkin fikirleri ve sözleşme teorisi açıklanmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde J.Rawls’un “Hakkaniyet Olarak Adalet” adını verdiği adalet teorisi, başlangıç durumu ve hakkaniyet olarak adaletin ilkeleri açıklanıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde iki düşünürün sözleşme teorilerinin ve doğa durumunda insan doğasının benzer ve farklı yönleri karşılaştırılmıştır. Sonuç bölümünde ise ortaya çıkan bulgular yorumlanmıştır.

The Natural State and The Social Contract in Thomas Hobbes and John Rawls

ABSTRACT The purpose of this paper is to to compare the human nature state and social contract ideas of the justice theories of Thomas Hobbes, who deeply influenced the 17th century, and John Rawls, an important philosopher of the 20th century, to reveal the similarities and differences. In making this comparison, Hobbes's Leviathan book, which is one of the main works of political philosophy, was used. Rawls's book A Theory of Justice was used as the other side of the comparison. In the first part of the study, Hobbes' political philosophy, understanding of the state, ideas about human nature and contract theory are explained. In the second part of the study, the theory of justice, which J. Rawls called "Justice as Fairness", the initial statation and the principles of justice as fairness are explained. In the third part of the study, similar and different aspects of the contract theories of the two thinkers and human nature in the state of nature are compared. In the conclusion section, the findings have been interpreted.

___

  • Arnhart, L. (2005). Siyasi Düşünce Tarihi Plato'dan Rawls'a. (A. K. Bayram, Çev.) Ankara: Adres Yayınları.
  • Ekici, E. (2006). Hobbes ve Rousseau: Toplumsal sözleşme kuramı. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi (6), 78-89.
  • Gökberk, M. (1993). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Grcic, J. (2007). Hobbes and Rawls on Political Power. Etica & Politica / Ethics & Politics , 371-392.
  • Günsoy, F., & Turowski, M. (2020). Thomas Hobbes’un Politik Düşüncesinde Sosyal Düzen Fikrinin İki Kaynağı:Yaşam ve Ölüm(Korkusu). Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (19).
  • Hobbes, T. (2013). Leviathan. (S. Lim, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Jefferey, G. M. (1987). Thomas Hobbes and John Rawls : two views of a social contract [an honors thesis (HONRS 499)].
  • Nozick, R. (2015). Anarşi, Devlet Ve Ütopya. (A. Oktay, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Özmakas, U. (2020). “Homo Homini Lupus” Sözü Üzerine. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi , 200-2019.
  • Rawls, J. (2018). Bir Adalet Teorisi. (V. A. Coşar, Çev.) Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Strauss, L. (1952). The Political Philosophy of Thomas Hobbes: Its Basis and Genesis. (E. M. Sinclair, Çev.) London: Chicago: University of Chicago Press.
  • Yeşilçayır, C. (2014). Thomas Hobbes'un Geleneksel Siyaset Felsefesine Karşı Çıkışı. Mavi Atlas GŞÜ Edebiyat Fakültesi Dergisi , 62-72.