Soyut Dışavurumculuk Akımı Kapsamında Renk Alanı Resimleriyle Mark Rothko

Duyguların ve hayal gücünün üretkenlikle buluşmasının dışavurumu olarak da tanımlanabilen sanat; yüzyıllar boyunca insan ile doğa gerçekliği arasındaki ilişkisini sürdürmüş ve insanlık tarihinin her döneminde toplumsal yaşamın en önemli parçalarından birisi olmuştur. İkinci Dünya Savaşı’nın etkileriyle toplumsal gelişim ve değişimlerin bireyler üzerindeki etkilerinin oldukça fazla gözlemlendiği bu süreçte, insanların duygusal olarak bir yozlaşmaya sürüklendiği düşünülmektedir. Sosyal ve toplumsal alanlarda ortaya çıkan değişikliklere bağlı olarak kişilerde gelişen duygusal ve ruhsal birikimler, 20.yy. sanat anlayışlarının ortaya çıkışındaki kavramsal süreçlerin gelişiminde de önemli bir etken olarak dikkat çekmektedir. Bireylerde ister istemez meydana gelen ruhsal birikimlerin sonucu olarak görülen Soyut Dışavurumculuk; soyut sanatın bir türü olarak 1940'lı yılların ortalarında New York'ta belirmiş ve sanatçılar tarafından doğa temsiline yer verilmeksizin, duyguların sadece renk ve şekillerle ifade edildiği bir tür olarak benimsenmiştir. Soyut dışavurumculuğun kollarından birisi olan ve “Renk Alanı Resmi” ya da “Geç Resimsel Soyutlama” olarak da bilinen anlayışın en önemli temsilcilerinden birisi ise Mark Rothko’dur. Sanatçının yaklaşık olarak 1947 yılından sonra ürettiği eserlerinde; renk en önemli ifade aracı olarak kullanılmış ve acı, haz, keder, ölüm, kötü kader gibi duygular somutlaştırılmıştır. Hissettiği öfke ve dini düşüncelerin yanı sıra yalnızca insani duyguları resimlemek istediği bilinen sanatçı; ölçü bakımından oldukça büyük tuvaller üzerine çalışmış, özellikle tek renkli bir zemin üzerine canlı renklerle iki veya üç adet dairesel köşeli dikdörtgen kuşaklarla boyadığı resimleri ile dünya çapında tanınarak özgün bir üslubun yaratıcısı olmuştur.

Mark Rothko Color Field Paintings in the Scope of Abstract Expressionism Movement

Art, as an expression of blending productivity with the emotions and imagination, has maintained the relationship between the human and the reality of nature and in every period of human history has been one of the most important parts of social life for centuries. With the effects of the II. World War, the influence of social development and changes were considerably high on individuals, as observed in this process, it is believed that people were drifting towards emotional corruption. Depending on the social changes, the emotional and spiritual experiences of individuals stand out as an important factor in the development of the conceptual process of the emergence of the 20. century sense of art. The Abstract Expressionism, the result of the spiritual experiences that occur inevitably in individuals, developed in New York in the mid-1940’s as a type of Abstract Art and adopted by the artists as the emotions just expressed with colors and shapes without including natural representation. Mark Rothko can be identified as one of the representatives of “Color Field Painting” -also known as “Post-Painterly Abstraction”- referred to a particular type of Abstract Expressionism. In the artworks of the artist composed after approximately 1947, color has been used as the most important tool of expression and the feelings as pain, joy, grief, death, doom has embodied. Together with the anger he felt and his religious thoughts, the artist only wanted to draw emotions. He worked on fairly large canvases and he has been recognized around the world as the creator of a unique style especially with the artworks of rectangular zones with circular corners painted with vibrant colors on a monochrome background.

___

  • Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 3.Baskı, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bersani, L., Dutoit U. (2006). Fakir Sanat, Ankara:Dost Kitap Evi Yayınları.
  • Turani, A. (2011). Dünya Sanat Tarihi, Genişletilmiş On Beşinci Basım, İstanbul: Remzi Kitap Evi.
  • Türkdoğan, T. (2004). Çağdaş Sanat, Birinci Baskı, Ankara: Piramit Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. (2014). Belirsizlik Kavramı ile Soyut Sanat İlişkisi Üzerine Görsel Çözümlemeler, Hacettepe Üniversitesi, Sanatta Yeterlilik Tezi, Ankara.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. https://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/57.92/
  • Görsel 2. http://www.artic.edu/aic/collections/artwork/76244
  • Görsel 3. http://www.theartstory.org/artist-kline-franz-artworks.htm#pnt_1
  • Görsel 4. http://www.wikiart.org/en/barnett-newman#close
  • Görsel 5. http://www.wikiart.org/en/search/Clyfford%20Still
  • Görsel 6. http://www.moma.org/collection/works/78723?locale=en
  • Görsel 7. http://www.wikiart.org/en/mark-rothko/no-10
  • Görsel 8. http://www.nga.gov/content/ngaweb/Collection/art-object-page.69272.html
  • Görsel 9. http://www.nga.gov/content/ngaweb/Collection/art-object-page.67484.html
  • Görsel10.http://media.nga.gov/public/supplemental/objects/6/7/5/0/5/67505-crop-0 90x90.jpg
  • Görsel 11. http://www.huffingtonpost.com/john-seed/art-meditation_b_1627635.html
  • Görsel 12. http://www.wikiart.org/en/mark-rothko/no-8-1952
  • Görsel 13. http://www.wikiart.org/en/mark-rothko/no-61-rust-and-blue
  • Görsel 14. http://www.wikiart.org/en/mark-rothko#close
  • Görsel 15. http://www.wikiart.org/en/mark-rothko/not_detected_242131
  • Görsel 16. http://www.moma.org/collection/works/79611?locale=en