EXAMINATION OF PROFESSIONAL MUSICIANS’ EXPERIENCES ABOUT THE STRATEGIES THAT CAN BE USED WHILE LEARNING PIANO MUSIC

The purpose of this study is to understand the experiences of professional musicians about the strategies that can be used while learning piano music. In this context, the attention, repetition, articulation-organization and comprehension monitoring strategies and affective strategies used by pianists while learning a piece were examined. The study group consisted of six pianists. The design of the study is phenomenology, one of the qualitative research methods. Data were collected through a semi-structured interview form consisting of 22 questions. Interview form was formed by turning the items from the “Scale for Learning Strategies Used during Piano Courses” (Kılınçer & Aydıner-Uygun, 2013) into semi-structured open-ended questions. According to the study results, the participants’ experiences about attention strategies were gathered under the themes of marking on the note and using visual images. The participants' experiences about repetition strategies were gathered under the themes of doing repetition, memorizing and daily practicing-exercising. The participants' experiences about articulation-organization strategies were gathered under the themes of establishing similarity-difference relationship, associating with previous learning, detailing-analyzing, grouping, examining technical structurecharacter and playing slow. The participants' experiences about comprehension monitoring strategies were gathered under the themes of determining method, realizing the mistakequestioning, identifying difficulties, trying to make better, listening yourself/makings others listen and controlling the time. Finally, the participants' experiences about affective strategies gathered under the themes of ensuring concentration, discipline, enjoying practicing, feeling anxious, feeling-imagining.

PROFESYONEL MÜZİSYENLERİN PİYANO MÜZİĞİNİ ÖĞRENİRKEN KULLANILABİLECEK STRATEJİLER İLE İLGİLİ DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ

Bu çalışmanın amacı, profesyonel müzisyenlerin piyano müziğini öğrenirken kullanılabilecek stratejiler ile ilgili deneyimlerini anlamaya çalışmaktır. Bu kapsamda piyanistlerin bir eseri öğrenirken kullandıkları dikkat, yineleme, anlamlandırma-örgütleme, anlamayı izleme stratejileri ile duyuşsal stratejilerin neler olduğu incelenmiştir. Çalışma grubu 6 piyanistten oluşmuştur. Çalışmanın deseni nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilimdir. Veriler 22 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Görüşme formu “Piyano Dersinde Kullanılan Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin” (Kılınçer ve Aydıner-Uygun, 2013) maddeleri yarı yapılandırılmış açık uçlu sorular haline getirilerek oluşturulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre; katılımcıların dikkat stratejileri ile ilgili deneyimlerinin nota üzerinde işaretlemeler yapma ve görsel imgeler kullanma temaları altında toplandığı tespit edilmiştir. Katılımcıların yineleme stratejileriyle ilgili deneyimlerinin yineleme, ezberleme ve günlük çalışma-egzersiz yapma temaları altında toplandığı belirlenmiştir. Katılımcıların anlamlandırma-örgütleme stratejileriyle ilgili deneyimlerinin benzerlik-farklılık ilişkisi kurma, eski öğrenmelerle ilişkilendirme, ayrıntılamaanaliz etme, gruplama, teknik yapıyı-karakteri inceleme ve yavaş çalma temaları altında toplandığı bulunmuştur. Katılımcıların anlamayı izleme stratejileriyle ilgili deneyimlerinin yöntem belirleme, hatayı fark etme-sorgulama, güçlükleri belirleme, iyileştirmeye çabalama, kendini dinleme/başkalarına dinletme ve zamanı denetleme temaları altında toplandığı belirlenmiştir. Son olarak katılımcıların duyuşsal stratejilerle ilgili deneyimlerinin konsantrasyonu sağlama, disiplin, severek çalışma, endişe duyma, hissetme-hayal kurma temaları altında toplandığı tespit edilmiştir.

___

Ahrens, C. B. & Atkinson, G. D. (1966). For All Piano Teachers. Oakville, Ontario: Fredrick Harris Music Co.

Armstrong, S. L., Davis, H. S. & Paulson, E. J. (2011). The Subjectivity Problem: Improving Triangulation Approaches in Metaphor Analysis Studies. International Journal of Qualitative Methods, 10(2), 151– 163.

Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017a). Examination of Strategies Fine Arts High School Students Use during the Practice and Learning of Instrumental Music. Journal of Education and Training Studies, 5(4), 178- 189.

Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017b). “Orkestra Sanatçılarının Enstrümanlarındaki Müziği Çalışırken ve Öğrenirken Kullandıkları Stratejilerin İncelenmesi”. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, 26-28 Nisan 2017, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.

Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2017c). Strategies Musicians Use While Practicing and Learning Instrumental Music, In I. Koleva & G. Duman, Educational Research and Practice, (pp.400-408), Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.

Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2018). Mesleki Müzik Eğitimi Öğrencilerinin Enstrümantal Müziği Çalışırken ve Öğrenirken Kullandıkları Stratejilerin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 317-339.

Aydıner-Uygun, M. & Kılınçer, Ö. (2019). Müzisyenlerin Enstrüman Öğrenimlerinde Kullanabilecekleri Çalışma ve Öğrenme Stratejileri. İçinde M. Aydıner-Uygun (Ed.), Müzisyenlerin Enstrüman Öğrenimlerindeki Psikolojik Faktörler Başarı Hedefi Yönelimleri, Öğrenme Yaklaşımları ve Stratejiler, (ss. 57-81). Konya: Eğitim Yayınevi.

Brink, H. I. L. (1993). Validity and Reliability in Qualitative Research. Society of Nurse Researchers Workshop, Curationis, 16(2), 35-38.

Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. (5th ed). Boston: Allyn & Bacon.

Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). London and New York, NY: Routledge Falmer.

Corbin, J. M. & Strauss, A. C. (2007). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.

Cortot, A. F. Chopin 12 Etüt Op.10 & Op.25 Çalışma Yöntemi. Çev., Evlin Bahçeban. Demirova, G. (2008). Piyano Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin Dikkat Toplama Yetisine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.

Fenmen, M. (1947). Piyanistin Kitabı. Ankara: Akba Kitabevi.

Fenmen, M. (1997). Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Gagné, R. M. & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of Learning for Instruction. (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Garcia, T. & Pintrich, P. R. (1993). “Self-Schemas, Motivational Strategies and Self-Regulated Learning”. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. April 12-16, Atlanta.

Gruson, L. M. (1988). Rehearsal Skill and Musical Competence: Does Practice Make Perfect? In Sloboda J. A. (Ed.), Generative Processes in Music: The Psychology of Performance Improvisation and Composition. London: Oxford University Press.

Hallam, S. (2001a). The Development of Expertise in Young Musicians: Strategy Use, Knowledge Acquisition and Individual Diversity. Music Education Research, 3(1), 7-23.

Hallam, S. (2001b). The Development of Meta-Cognition in Musicians: Implications for Education. The British Journal of Music Education, 18(1), 27-39.

Hanberry, M. A. (2004). Effects of Practice Strategies, Metronome Use, Meter, Hand, and Musical Function on Dual-Staved Piano Performance Accuracy and Practice Time Usage of Undergraduate Non-Keyboard Music Majors. Doctoral Dissertation, UMI No: 3136174.

Hruschka, D. J., Schwartz, D., St. John, D. C., Picone-Decaro, E., Jenkins, R. A. & Carey, J. W. (2004). Reliability in Coding Open-Ended Data: Lessons Learned from HIV Behavioral Research. Field Methods, 16(3), 307– 331.

İlyasoğlu, E. (1999). Zaman İçinde Müzik: Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık Ticaret ve Sanayi A. Ş.

Kılınçer, Ö. (2013). Piyano Dersinde Kullanılan Öğrenme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.

Kılınçer, Ö. & Aydıner-Uygun, M. (2013). Piyano Dersinde Kullanılan Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences, 10(1), 468-493.

Lichtman, M. (2010). Qualitative Research in Education: A User’s Guide. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Nielsen, S. G. (1999a). Learning Strategies in Instrumental Music Practice. British Journal of Music Education, 16(3), 275–291.

Nielsen, S. G. (1999b). Regulation of Learning Strategies during Practice. Psychology of Music, 27(2), 218–229.

O’Malley, J. M., Russo, R. P., Chamot, A. U. & Stewner-Manzanares, G. (1988). Applications of Learning Strategies by Students Learning English as a Second Language. In C. E. Weinstein, E. T. Goetz, & P. A.

Alexander (Eds.), Learning and Study Strategies: Issues in Assessment Instruction and Evaluation, (pp.215-231). San Diego: Academic Press.

Öztürk, B. (1995). Genel Öğrenme Stratejilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılma Durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.

Santos, R. A. T. & Gerling, C. C. (2011). Piano Repertoire Preparation from a Praxial Perspective. International Symposium on Performance Science, 342-346.

Say, F. (2012). https://www.facebook.com/FazilSayOfficial/posts/10150770028767657

Say, F. (2019). 30 Nisan 2019 tarihli instagram hesabındaki paylaşımı.

Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Pegem Yayıncılık.

Subaşı, G. (2004). Bilgiyi İşleme Kuramı. İçinde Ulusoy, A. (Ed.), Gelişim ve Öğrenme, (ss.260-305). Ankara: Anı Yayıncılık.

Weinstein, C. E. & Mayer, R. E. (1986). The Teaching of Learning Strategies. In M. C. Wittock (Ed.), Handbook of Research on Teaching, (pp. 315-327). New York: Macmillan Company.

Williamon, A. & Valentine, E. (2000). Quantity and Quality of Musical Practice as Predictors of Performance Quality. British Journal of Psychology, 91(3), 353-376.

Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.