Kutadgu Bilig'de Zahid

Zahid kelimesi başlangıçtan itibaren farklı anlamlar kazanmıştır. Örneğin Divan şiirinde gördüğümüz zahid tipi çevresine çatık kaşlı bakan kuralcı biridir. Zahid divan şiirinde sürekli olumsuz yanlarıyla ele alınmıştır. Fakat kelimenin ilk yıllarda kazandığı olumlu havanın izleri İslamiyet dönemi ilk eserlerinden Kutadgu Bilig'de görülebilmektedir. Öyleki buradaki zahid bilgili âlim biri olarak görülmektedir. Yalnız yaşamayı tercih eden zahid, vaktini sürekli ibadetle geçirmektedir:

From the beginning the name zahid has gained different meanings. For instance, the zahid figure that we see in the Divan poetry, is a formalistic person who performs frustrated manners. Zahid was always used in the Divan poetry with his negative sides. However the positive image that the name gained during the first years can be seen in the Kutadgu Bilig which was one of the first literatures of the İslamic period. Besides, zahid was even seen as an intellectual person. Zahid, who prefers living alone, spends all his time worshipping.

___

Akar, M. (2000) Su Kasidesi Şerhi. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları.

Arat. R.R.(1979) Kutadgu Bilig Metin.Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Arat. R.R. (1991) Kutadgu Bilig Çeviri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Gölpınarlı, A.(2000) Tasavvuf. İstanbul: Milenyum Yayınları.

Şentürk, A. A. (1996). Sûfî yahud Zahid Hakkında, İstanbul: Enderun Kitabevi.

Arat, R.R. (1970). Kutadgu Bilig ve Türklük Bilgisi: Türk Kültürü: 98.s. 70-91.

Çağatay. S. (1967) Kutadgu Bilig’de Odgurmış’ın Kişiliği. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı s. 39-49.

Kara, M. (1996). Fuzuli’nin Rind ü Zahid ve Türkçe Divan’ında Zühd ve Zahid Tipi”. Fuzûlî Kitabı. s.183-189.

Önler, Z. (2002). Kutadgu Bilig’de İktidar Kavramı ve Siyaset Anlayışı. Türkler: 5, s.179-186.