Peacemaking skills: Anatolian sufi verses and the peace education

Timoty Reagan "Barış bizim geleceğimizdir ve barış eğitimi geleceğe erişmemizde anahtar araçtır" der (2003: 2). Bu çalışmada barış kavramının, Anadolu mutasavvıfları tarafından on üçüncü yüzyıldan beri işlenmekte olduğu vurgulanmıştır. Yazıldıkları ülkeler ve dönemler itibariyle, Anadolu tasavvuf şiirleri, aralarındaki coğrafi, dinî, kültürel ve tarihsel farklılıklara rağmen, günümüz barış eğitiminde vurgulanmakta olan insanlık, barış, uzlaşı ve hoşgörü mesajları içermekte olduğu görülmektedir. Bunların yanı sıra, tasavvuf şiirlerinde hem Tanrı'ya ve hem de varlıklar âlemine karşı duyulan sevgi teması işlenmektedir. Bu çalışmanın amacı, Mevlâna Celaleddin Rumî, Yunus Emre, Gaybî Sunullah, Kul Himmet ve Pir Sultan Abdal'ın şiirlerindeki barış sağlamaya yönelik çabaları tespit etmek, barış dolu bir dünya için çatışma/uzlaşma ve hümanizm gibi kavramları toplumsal kazanımlar ölçeğinde açıklık getirmektir.

Barış sağlama becerileri: Anadolu tasavvuf dizeleri ve barış eğitimi

Timoty Reagan says "Peace is our future, and peace education is a key means toward reaching that future" (2003: 2). It is assumed that Anatolian Sufis have been using that key means since thirteenth century. Regardless of the geographical, religious, cultural and chronological distances among them, the verses of Sufis in Anatolia contain similar messages with the peace education today that highlights values like humanism, peace, conflict resolution and tolerance. In addition to these values, the Sufi verses reflect the themes of love toward both God and the whole range of existence. The aim of this present study is to explore the peacemaking skills in some of the verses of Mevlâna Jelaleddin Rumî, Yunus Emre, Kul Himmet, Pir Sultan Abdal and Gaybî Sunullah and to discuss their approach to the concepts like conflict/conflict resolution and humanism for a peaceful world.

___

  • Baldick, J. 2000. Mystical Islam: an Introduction to Sufism. New York: I. B. Tauris.
  • Bay kara, Tuncer. 1995. Yunus Emre Döneminde Anadolu, Uluslararası Yunus Emre Sempozyumu Bildirileri, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Yaymı-Sayı: 69, 33-40.
  • Carson, T., Lange, E. A. 1997. Peace Education in Social Studies. In I. Wright &A. Sears (Eds.), Trends &Issues in Canadian Social Studies (pp. 208-227).Vancouver, BC: Pacific Educational Press.
  • Ceyhan, Adem. 2010. Kanunî'nin Bir Gazeli'nin Yankıları, Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, 33-60.
  • Demirci, Mehmet. 2008. Mevlâna ve Mevlevî Kültürü, İstanbul: H Yayınları.
  • Duffy, C. Available from http: //eca. state. gov/forum/j ournal/pea3background.htm#ideation, (Retrieved in August 3,2010) Gaybi Divanı, 1999, Kütahya.
  • Gölpmarlı, Abdülbâki. 1972. Türk Tasavvuf Şiiri Antolojisi, İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Güneş, Mustafa. 2011. İznikli Eşrefoğlu Rûmî'nin Türk Edebiyatı Üzerindeki Etkisi: Gaybî, Handî ve Hilmi Yavuz Örnekleri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Selçuk Üniversitesi, Sayı: 29, 125-152.
  • Harris, I. M., Morrison, M. L. 2003. Peace Education, North Carolina: McFarland&Company, Inc.
  • Hicks, D. 2004. Teaching for tomorrow: How can Futures Studies Contribute to Peace Education? Journal of Peace Education, 1(2), 165-178.
  • Kabaklı, Ahmet. 1983. Mevlâna'da İslâmi Hümanizm, Mevlâna: Yirmi Altı Bilim Adamının Mevlâna Üzerine Araştırmaları, Konya: Ülkü Basımevi, 103-108.
  • Kaya, Doğan. 2004. Kul Himmet'in Bilinmeyen Deyişleri. http://turkoloji.cu.edu.tr (Retrieved in February 13, 2012)
  • Kaya, Doğan. 2008. Pir Sultan Abdal ve Sivas Kaynaklı Cönklerde Bazı Şiirleri, Hayat Ağacı, Sivas, S. 10, 70-72. http://dogankaya.eom/fotograf/pir_sulltan_ve_conklerdeki_siirleri.p df (Retrieved in February 13, 2012)
  • Kreidler, W. J. 1984. Creative Conflict Resolution. CA: Good Year Books.
  • Özcan, Hüseyin. 2005. Asya Toplumlarını Etkileyen Alevi/Bektaşi Kültüründe İnsanın Değeri, I.Uluslar ar ası Asya Felsefe Derneği Sempozyumu
  • Özkan, Mustafa. 2009. Türkçe'nin Anadolu'da Yazı Dili Olarak Teşekkülünde Yunus Emre'nin Rolü. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, Sayı: 41.
  • Öztelli, Cahit. 1992. Yunus Emre, Yaşamı ve Bütün Şiirleri, İstanbul: Özgür Yaym/Dağıtım.
  • Öztelli, Cahit. 1989. Pir Sultan Abdal ve Bütün Şiirleri, İstanbul: Özgür Yayın/Dağıtım.
  • Reagan, T. 2003. Foreword in Peace Education, North Carolina: McFarland & Company, Inc., Publishers.
  • Tan, Nail. 1995. Yunus Emre ve 72 Millet. Uluslararası Yunus Emre Sempozyumu Bildirileri, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Yaymı-Sayı: 69, 337-341.
  • Tunç, Gökhan. 2007. Fakelore Kavramı Merkezinde Yunus Emre, Millî Folklor, Yıl: 19, Sayı: 75.
  • Werman, D.S. 1993. Edgar Allan Poe, James Ensor, and the Psychology of Revenge. Annual of Psychoanalysis, 21: 301-314.
  • Winter, M. 2009. Society and Religion in Early Ottoman Egypt: Studies in the Writings of 'Abd al-Wahhab al-Sha'rani. New Jersey: Transaction Publishers.
  • http://muslim-canada.org/sufi/sufism.htm (Retrieved in February 4, 2011)
  • http.7/www.islamicsupremecouncil.org/understanding-islam/spirituality/2- the-sufis-enlightened-community-builders.html (Retrieved in February 5, 2011)