RUS ANALİTİK SANATININ BÜYÜK USTASI PAVEL FİLONOV (1883-1941)

Pavel Filonov, yaratıcılığı Sovyet sansürü yüzünden az bilinen birinci dalga Rusavangart sanatçılarındandır. Bu makalede, Rus analitik sanatının kurucusu ve 20.yüzyılın başındaki Rus dışavurumculuğu, primitivizm, sembolizm ve kübofütürizmakımlarının en önemli isimlerinden Pavel Filonov’un sanata bakışı ve bilimselaraştırmaları incelenmiştir. ‘Rus Analitik Sanatının Ustaları Okulu’nun (1925-1932)kurucusu P. Filonov, sanatsal yaratıcılığın içsel kurallarını incelemiş ve yaratıcılıksürecinin kontrolü anlamına gelen ‘entelektüel analiz’ kavramı üzerinde çalışmıştır.Bu makalede entelektüel analizin merhaleleri üzerinde durulmakta ve sanatokullarında okutulan, analitik sanatın içeriğini maddeler halinde inceleyenbildirisinden örnekler verilmektedir. Sanatçının görüşleri ve sanatına kısacadeğinilmiş, ömrünün sonuna dek savunduğu analitik sanat kuramları, duygu ve <span style="font-size: 12px;"><br /> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica}<br /> düşünceleri, uğradığı sansür ve haksızlıklar ele alınmıştır. Ayrıca görsel dokümanlar, <span style="font-size: 12px;"><br /> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica}<br /> konunun akışı içinde okuyucuya sunulmuştur.

THE GREAT MASTER OF THE RUSSIAN ANALYTICAL ART: PAVEL FILONOV(1883-1941)

Pavel Filonov is one of the ‘first wave-Russian avant-garde artists’ whosecreativity is less known due to Soviet censorship. This article studies scientificresearch and artistic perspective of Pavel Filonov who was the founder of Russiananalytical art and one of the leading actors of the Russian expressionism, primitivism,symbolism and cubo-futurism in the beginning of 20th century. As he was the founderof the ‘School of the Masters of Russian Analytical Art’ (1925-1932), Filonovresearched the internal laws of artistic creativity and studied on the concept of‘intellectual analysis’ which means the control over the creativity process. The stagesof the intellectual analysis will be emphasized and the items from his declaration ofthe content of analytical art will be demonstrated in the article. His thoughts andworks are briefly emphasized as well as the theories of analytical art he supported,censors and hardships he had faced throughout his life will also be discussed.Additionally, some visual materials in support of the subject matter are presented for <span style="font-size: 12px;"><br /> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px Helvetica}<br /> the readers.

___

  • Павел Филонов и его школа / Сост.Е.Петрова, Ю.Хартен. Кельн, 1990. 343 е., илл. (Pavel Filonov ve Onun Mektebi/ E. Petrov, Y.Harten. Köln,1990. 343 sayfa)
  • Филонов П. Манифесты “Идеология аналитического искусства и принцип сделанности” Сделанные Kартины” Ежегодник Рукописного отдела Пушкинского дома на 1977 год. JL: Наука, 1980. С.242-250 (P.Filonov.“Analitik Sanatın İdeolojisi ve Prensipleri”, “Yapılan Resim” Bildirileri. ) Moskova Puşkin Evinin yıllık elyazmalarından 1980. İlim dergi, .Ss.242-250)
  • Филонов П.Н. Манифест интимной мастерской рисовальщиков и живописцев "Сделанные картины". Письма и отрывки из дневника / Публ.Е.Ковтуна //Искусство. Mockва. 1988. №8. С.37-41. (E.Kovtun. Filonov P.N. “Ressam ve Desencilerin Mahrem Stüdyosu” Bildirisi. “Yapılan Resim”.Mektup ve Günlüklerinden Pasajlar/Sanat-Dergi. Moskova.1988. № 8.Ss. 37-41).
  • Филонов П.Н. Декларация "Мирового Расцвета" // Жизнь искусства. 1923. № 20. С.13- 15. (Filonov, P.N. “Evrenin Gelişimi” Sanat Hayatı. Dergi. Petersburg.1923. №20.S.13-15).
  • Филонов П.Н. Декларация "Мирового Расцвета" // Жизнь искусства. Petersburg. 1923. № 20. С.20 (Filonov, P.N. .“Analitik Sanatın İdeolojisi ve Prensipleri”, “Yapılan Resim”, Sanat Hayatı. Petersburg. Dergi.1923. №20.S.20).
  • (»Я двадцать пять лет просидел спиной к окну и писал картины». Павел , Филонов художник-аналитик. Автор:Вадим Кругликов (Vadim Kruglikov. “Ben 20 yıl pencereden dışarı bile bakmadan oturup resim yaptım” Pavel Filonov, Ressam-Analitik. internet erişim 10.12.2012 http://adindex.ru/publication/gallery/2012/04/23/89076.phtml).
  • Павел Филонов.Очевидец незримого Автор: Анна Лакс Издательство: Государственный Русский музей Mockва. Год: 2006 Страниц: 374 Формат. (Gözle Görünmeyenin Görgü Tanığı. Pavel Filonov. (Kitap)Yazar: Anna Laks. Devlet Rus Müzesi. Moskova.2006. Ss. 374).
  • Павел Филонов «Павел Филонов. Дневники», Издательство: "Азбука" Petersburg (2001) Формат: 76x108/32, 672 стр.(Pavel Filonov “Pavel Filonov. Günlükler”, Azbuka Yayınevi. Petersburg. 2001, Ss. 672)
  • Маркаде В. О влиянии народного тв
  • орчества на искусство русских авангардных художников в десятых годах XX столетия // Communications la delegation française.
  • Paris, 1973. C.279-298.(Markade V. 20.yy’ın 10.yıllarında Rus Avangart Sanatçılarının Yaratıcılında Geleneksel Sanatın Etkisi. Communications la delegation française. Paris, 1973. Ss.279-298).
  • Ершов Г. Откровение Павла Филонова // Бездна. АРС. Российский журнал
  • искусств.Тематический выпуск. Спб., Mockва 1992. С.90-97.(Yerşov G.Pavel Filonov Açılımında Uçurum. Rusya Sanat Dergisi, Moskova.1992. Ss. 90-97)
  • Пaвел Филонов. Ocновa Пpeподaвания Изобpaзительного Иcckycтва. Понятия
  • Внутреннeй Значимоcти Иcckycтва. Письмо Нaчинающему Художнику. Mockва, 1998.
  • (Pavel Filonov. Tasvir Sanatı Temel Eğitimi. Sanatın İçsel Önemini Anlamak. Yeni Başlayan Sanatçıya Mektup. Pavel Filonov. Günlükleri. Moskova.1998. Doktora Tezi).
  • Парнис А. Хлебников и Филонов. К прочтению одного стихотворения //
  • Искусствознание. Журнал по истории и теории искусства. 1999. Вып.1. С.352-364.(Parnis. A. Hlebnikov ve Filonov. Bir Şiirin Okunuşu. Sanat Bilimi. Sanat Tarihi ve Teorisi Dergisi. 1999. Sayı 1,Ss.352-364).
  • Филонов П.Н. Манифест интимной мастерской рисовальщиков и живописцев "Сделанные картины". Письма и отрывки из дневника / Публ.Е.Ковтуна //Искусство.
  • Mockва. 1988. №8. С.37-41. (E.Kovtun. Filonov P.N. “Ressam ve Desencilerin Mahrem Stüdyosu” Bildirisi. “Yapılan Resim”.Mektup ve Günlüklerinden Pasajlar/Sanat-Dergi. Moskova.1988. № 8.Ss. 37-41)