Türkiye'de "Topraktan Çıkan El" Formunun Zaman ve Uzam Bazlı Tezahürleri

Türkiye’de sinema ve heykel sanatı arasında bağlar kurmayı deneyen çalışma, el’in anlamsal, işlevsel, psikolojik ve sosyolojik boyutunu analiz etmeye çalışıyor. Öncelikli olarak el’in gelişimini ve evrimine odaklanan ilk bölümün ardından, Türkiye sineması’nda travma ve bilindışı bağlamında eli inceliyor. Filmin ve heykelin doğasının incelendiği bölümle devam eden yazı, Türkiye’de el formunun kullanıldığı kent heykellerine odaklanarak, “Topraktan Çıkan El” formunun toplumsal bilinç ve bilinçaltı düzeydeki boyutlarını keşfetmeye çalışıyor. Bastırma ve yüceltme alanı olarak kamusal alanı kent ve kitlesel bilincin buluştuğu bir alan olarak ortaya koyuyor. Yüzleşme ve diyaloğu anıtsallık, kamusallık kavramları izleğinde ele almaya çalışıyor
Anahtar Kelimeler:

Kent, Heykel, Film, Bilinçaltı

TIME AND SPACE BASED MANIFESTATION REGARDING THE FORM OF “THE HAND POKING OUT OF LAND” IN TURKEY

The article is trying to connect between the cinema and sculpture and trying to analyze semantic, functional, psychological and sociological dimension. First of all, it is focused on the evolution and physical development of the hand. and then , analyzed the hand in the context of trauma and unconcious in the cinema of Turkey. In the next part, it is evaluated the nature of the cinema and sculpture and found out the dimensions of social consciousness and subconsciousness in the form of “The Hand Poking Out Of Land” by concentrating on city sculptures having the form of hand. The public space as space of repression and dignification is presented as a space bringing city and massive consciousness together. Finally, it is analyzed face off and dialogue in the path of publicity,monumentality concepts

___

  • Arslan, U. T. (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Benjamin W., (1993). Pasajlar (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Deleuze, G. F., (1993). Felsefe Nedir (T. Ilgaz, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Erdem C., (2013). Alain Badou’nun Olay Felsefesi ve Gezi Ruhu’nun Hakikati. Varlık Dergisi Eylül, s.20.
  • Jones F.W., (1942). The Principles of Anatomy as Seen in the Hand. Baltimore
  • Williams and Williams. Lacan J., (1998). The Four Fundamental Concepts of Psyco-Analysis. New York: W. W. Norton & Company.
  • Malevich K., (2013). Nesnesiz Dünya (C. Tapan, Çev.). İstanbul: Dedalus Yayınevi.
  • Madra, M., Gültekin, A.O. (Ed.) Sanat ve Arzu Seminerleri, s.21. İstanbul: Norgunk Yayınevi. Paker M., (2013). Yüzleşmenin Psiko-politiği. Günal, A., Önder Ö., (Ed.) Bir Daha
  • Asla, s.193. İstanbul: İletişim Yayınları. Parman T., (2007). Freud ve Sanat. Öztürk, Ş. (Ed.) Freud ve Çağdaş Sanat, s.8.
  • İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Sennett R., (2009). Zanaatkâr ( Pekdemir, M. Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Zizek S., (2004). Yamuk Bakmak (Birkan, T. Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. İnternet Kaynakları
  • Özgün A., (2010). Kairos: Elektronik Görüntünün Zamanı. Aras Özgün, Yahya