Makineler Çağı Sonrası İşitsel Manzara

Sanayi devriminin etkisi ile on sekizinci yüzyılın başlarında değişmeye başlayan toplumsal yapı, insanların içinde yaşadığı dünyayı geri dönülemeyecek şekilde değiştirmiştir. Daha önce dünyada var olmayan makinelerin sesi duyulmaya başlanmış, içinde yaşadığımız işitsel manzaraya her geçen gün yeni sesler eklenmiştir. Bu çalışmada makineler çağında başlayarak değişen işitsel manzarayı, böylesine kısa bir çalışmada ayrıntılı olarak irdelemek mümkün olmadığı için, konuyu farklı disiplinlerden başlıklar altında örnekler vererek, nelerin değiştiği ana hatlarıyla somutlaştırılmaya çalışılmıştır. Süreci irdelerken konuyu somutlamak için ses, ses mekan ilişkisi, işitsel manzara, gürültü ve arka plan sesleri kavramlarından faydalanılmıştır

CHANGING SOUNDSCAPE IN THE POST MACHINES ERA

The social structure having started to change in the beginning of eighteenth century with the impact of Industrial Revolution has irrevocably transformed the world in which people lived. The sounds of machines inexistent in the world before, started to be heard and new sounds have been added to the soundscape which we live in. Since the length of this study is not sufficient for a detailed analyses, the soundscape changing since the machines era is aimed to concretize within the framework of what the changes have been, by providing multidiciplinary examples. In order to concretize the subject when elaborating on the process, concepts utilised from are sound, relationship of sound and space, soundscape, noise and background sounds

___

  • Baudrillard, J. Simülakrlar ve Simülasyon. çev. Oğuz Adanır. Ankara: Doğu Batı Yayınları. 2014
  • Cage, J. “The Future of Music: Credo” (1937), Richard Kostelanetz (ed.), John Cage: An Anthology. New York: De Capo Press. 1991
  • Canetti, E. Kitle ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı yayınları. 2012
  • Copley, A. Music and the Spiritual: Composers and Politic in the 20th Century. Londra: Ziggurat Books. 2012
  • Esen, E. Sesin İmgeyle İlişkisi. Sanatta Yeterlilik Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Gay, Peter. The Bourgeois Experience. New York and Oxford: Oxford University Press, 1984
  • Hendy, D. Gürültü: Sesin Beşeri Tarihi. İstanbul: Kolektif Kitap. 2013
  • Kakuzo, O. Çayname. çev. Ayşegül Seç. İstanbul: Arion Yayınevi. 2006
  • Kenney ,W. H. Recorded Music in American Life: The Phonograph and Popular Memory, 1980-1945. Oxford ve New York: Oxford University Press. 1999
  • Lanza, J. Elevator Music: A Surreal History of Muzak, Easy-Listening and other Moodsong. Londra: Quartet Books. 1995
  • Leibniz, Gottfried W., Roger A. and Daniel G. Philosophical Essays. Indianapolis: Hackett Pub. 1989
  • Marvin, C. When Old Technologies Were New: Thinking about Electric Communication in the Late Nineteenth Century. Oxford ve New York: Oxford University Press. 1988
  • Miller, H. First Impressions of England and Its People. Edinburgh: Adam & Charles Black. 1861
  • Picker, John M. Victorian Soundscapes. Oxford ve New York: Oxford University Press, 2003
  • Reuth, Ralf G. Goebbels, çev. Krishna Winston. Londra: Constable, 1993
  • Rosen, S. Signals and Systems for Speech and Hearing (2nd ed.). BRILL. 2011
  • Serres, M. Genesis. Çev. Genevie James ve James Nielson. Ann Arbor: University of Michigan Press. 1995 İNTERNET KAYNAKLARI
  • “Industrial Revolution.” Wikipedia wikipedia.org (Erişim tarihi: 18 Ekim 2016) https://en.wikipedia.org/wiki/Industrial_Revolution
  • Dougherty, Michelle. Hinerfeld, Daniel, yön. Sonic Sea. Sen. Mark Monroe. Oyun. Kenneth C. Balcomb, Christopher Clark, Jean- Michel Cousteau, Sylvia Earle ve diğer. www.sonicsea.org. 2016