Evveliyatta “Güzel” Var İdi İş Bu “Estetik” Sözü Yeni Çıktı

Güzelin seçimindeki yanılgı kadim Yunan’dan bugüne bir problemdir. Güzelliği duyma, tatma ve temasla anlaşılabildiği halde çoğu kez görme ilişkili olduğu bir gerçektir. Ancak güzellik gören gözde midir yoksa görülende midir, bu düşünürlerin üzerinde kafa yordukları önemli bir problemdir. Güzel ve iyi olan arasında farkı anlayabilmek önemlidir. Kimi zaman güzel olana iyi veya iyi olana güzel denilmiştir. Her ikisinden de beklenen genellikle fayda olmasına karşın Umberto Eco her ikisini de keyif alma potasında bir tutar. Güzellik sanat ve estetik alanlarıyla doğrudan bağı olmasına karşılık hayatın neredeyse tüm alanlarında varlığını sürdürür. Bu da kavramı sürekli gündemde tutup tartışma konusu kılmıştır. Biz bu makalede güzel çevresinde söz etme gereği duyan filozof ve sanatçıların kavramın ele alınışını irdelemeye çalıştık.

In the past there was “beauty”, the word “esthetic” is new

The illusion in the choice of which is beautiful has been a question from the ancient Greece to present. Even if beauty can be understood by tasting, hearing and touching, it is mostly related with seeing. On the other hand, Whether beauty is in the eye of the beholder or beauty is in thing which is seen is an important problem for philosophers preoccupying their minds. It is crucial to understand the difference between good and beautiful. Sometimes beautiful is called as good or good is called as beautiful. Whereas what is expected from both is benefit, Umberto Eco considers both of them equal in the pot of taking pleasure. While beauty is related directly with the fields of art and esthetic, it maintains its presence in almost all fields of life. This keeps the concept always on the agenda and makes it question of debate. In this article, we tried to examine how the philosophers and artists who need to talk about “beauty” handle this concept.

___

  • Jean-Pierre Changeux &Paul Ricoeur, Neden Nasıl Düşünürüz? çev. İsmet Birkan, Metis Yay., İstanbul, 2013.
  • Burke, E., Yüce ve Güzel Kavramlarımızın Kaynağı Hakkında Felsefi Bir Soruşturma, çev. M. Barış Gümüşbaş, Bilge Su Yay., Ankara, 2008.
  • Aristoteles, Felsefe Yapmaya Çağrı Protreptikos, çev. Ali Irgat, Afa Yay., İstanbul, 1996.
  • Ortega y Gasset, İnsan ve “Herkes”, çev. Neyire Gül Işık, Metis Yay., İstanbul, 2011.
  • Narsisizm ve Yaratıcılık, haz. Nilüfer Erdem, YKY, İstanbul, 2017.
  • Eco, Umberto, Güzelliğin Tarihi, çev. Ali Cevat Akkoyunlu, Doğan Kitap, İstanbul, 2012.
  • Yetkin, Suut Kemal, Estetik ve Ana Sorunları, İnkılâp ve Aka, İstanbul,1979.
  • Milton, John, Kayıp Cennet, çev. Enver Günsel, Pegasus Yay., İstanbul, 2006.
  • Hesiodos Eseri ve Kaynakları, çev. S. Eyuboğlu-A. Erhat, TTK Yay., Ankara, 1977.
  • Yetkin, Suut Kemal, Estetik Doktrinler Sözlüğü, Bilgi Yay., Ankara, 1972.
  • Eflatun, Timaios, çev. E.Güney-L. Ay, MEB Yay., İstanbul, 1999.
  • Platon, Büyük Hippias Theages, çev. Furkan Akderin, Say Yay., İstanbul, 2016.
  • Platon, Phaidros ya da Güzellik Üzerine, çev. Birdal Akar, Bilge Su Yay., Ankara, 2014.
  • Edman, Irwın, Sanat ve İnsan -estetiğe giriş-, çev. Turhan Oğuzkan, İnkılâp ve Aka, İstanbul, 1977.
  • Fusillo, Massimo, Edebiyatta Estetik, çev. Fisun Demir, Dost Kitabevi Yay., Ankara, 2012.
  • Shiner, Larry, Sanatın İcadı, çev. İsmail Türkmen, Ayrıntı Yay., İstanbul, 2013.
  • Lalo, Charles, Estetik, çev. Burhan Toprak, Hece Yay., Ankara, 2004. Immanuel Kant, Yargı Yetisinin Eleştirisi, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yay., İstanbul, 2016.
  • Aurelius, Marcus, Düşünceler, çev. Şadan Karadeniz, YKY, İstanbul, 2009.
  • Todorov, Tzvetan, Edebiyat Kavramı, çev. Necmettin Sevil, Sel Yay., İstanbul, 2015.
  • Schiller, İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Bir Dizi Mektup, çev. Melahat Özgü, MEB Yay., İstanbul, 1990.
  • Wilde, Oscar, Sanatçı: Eleştirmen Yalancı Katil, çev. E. Soğancılar-K. Genç-F. Özgüven-T. Armaner, İletişim Yay., İstanbul, 2008.
  • Danto Arthur C., Sanat Nedir, çev. Zeynep Baransel, Sel Yay., İstanbul, 2013.
  • Cemal, Ahmet, Sanat Üzerine Denemeler, Can Yay., İstanbul, 2000.