Ahlâktan Sanata ve Sanattan Ahlâka -Ömer Naci Soykan’ın Düşüncelerinden Hareketle Bir Çözümleme Denemesi-

Doğruluk, iyilik, güzellik ve faydalı olma, varlık, bilgi ve eylem alanlarında herkesin aradığı ortak değerlerdir. İnsan olma uğraşısı bir süreçtir. Süreç, onu arayanın keşfetmeye çalıştığı bu değerlerin birlikte bulunması oranında nitelik kazanır. Tam, bütün ve mutlu insan olma çabası, aslına bakılırsa herkesin ortak ufku olmalıdır. Tam, bütün ve mutlu insan olma süreci, yukarıda belirttiğimiz değerlere gereği gibi talip olmak ile başlar. Bu durumda biz, sanatı ahlâktan, ahlâkı bilimden, bilimi faydalı olandan, faydalıyı dinden ayıramayız. Etüdümüz, Ömer Naci Soykan’ın düşüncelerinden yardım alarak, ahlâk ile sanatın karşılıklı ilişkisini sorgulamaya ve tahlil etmeye hasredilecektir.

From Morality to Art and From Art to Morality -An Analysis Essay In Accordance With The Thoughts of Omer Naci Soykan-

Truth, goodness beauty, utility are common values that everyone seeks in the field of being, knowledge and action. The struggle of becoming a humanbeing is a process. The process gains qualification at the rate of existing all the values mentioned above together. The endeavour of becoming a concrete, complete and happy humanbeing actually should be common horizon of everyone. The process of becoming a concrete, complete and happy humanbeing starts with applying for the values, which everyone seeks. In this case, we cannot separate art from morality, morality from science, science from utility, utility from religion. The essay, by receiving the support from the thoughts of Omer Naci Soykan, shall be devoted to investigate and analyze the interrelations of art and morality.

___

  • Arat, N., Etik ve Estetik Değerler, Telos Yay., İstanbul, 1996.
  • Collingwood, R.G., Kısaca Sanat Felsefesi, çev. Talip Kabadayı, Bilgesu, Ankara, 2011.
  • Farago, F., Sanat, çev. Özcan Doğan, Doğu Batı Yay., Ankara, 2011.
  • Geiger, M., Estetik Anlayış, çev. Tomris Mengüşoğlu, Doğu Batı Yay., Ankara, 2015.
  • Güngör, E., Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar, Ötüken Yay., İstanbul, 2010.
  • Heidegger M.,, Holzwege, Vittorio Klostermann, Frankfurt am Main, 1980.
  • Hünler, H., Estetik’in Kısa Tarihi, Doğu Batı Yay., Ankara, 2011.
  • Koç, T., “Sanat”, İslam Ansiklopedisi, cilt: 36, 2009
  • Lalo, C., Estetik, çev. Burhan Toprak, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1948.
  • Öner, N., Bilginin Serüveni, Vadi Yay., Ankara, 2005. Soykan, Ö.N., “Sanatın Neliği - Sanatçının Kimliği Sorunu”, İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, Sayı 30, 1997.
  • Soykan, Ö.N., Arayışlar 2, İnsancıl Yay., İstanbul, 2003.
  • Soykan, Ö.N., Müziksel Dünya Ütopyasında Adorno ile Bir Yolculuk, Bilge Kültür Sanat, İstanbul, 2017.
  • Soykan, Ö.N., “Felsefe Hayata Ne Yapar?”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, No. 4, 2013.
  • Soykan, Ö.N., “Kurtarıcının Geri Dönüşü ya da Geleceği Çalınmış Toplum”, Kaygı-Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, Sayı 22, 2014.
  • Soykan, Ö.N., “Sanat ve Hakikat”, Beytülhikme, 3/1, 2013.
  • Soykan, Ö.N., Arayışlar I, İnsancıl Yay., İstanbul, 2003.
  • Soykan, Ö.N., Estetik ve Sanat Felsefesi, Pinhan, İstanbul, 2015.
  • Soykan, Ö.N., Kuram-Eylem Birliği Olarak Sanat, MVT Yay., İstanbul, 2006.
  • Soykan, Ö.N., Türkiye’den Felsefe Manzaraları 2, İnsancıl Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Tunalı, İ., Estetik, Cem Yayınevi, İstanbul, 1979.