Yahya Kemal'in şiirinde bir duygu ifadesi olarak "yaz" ve geçmiş yaz' üzerine

Yahya Kemal'in şiirlerinde "yaz" üç farkı şekilde yer alır. Başlangıçta "yaz" gerçek anlamıyla bir mevsim adı olarak kullanılmıştır. Bu anlamıyla "yaz" akın mevsimidir. İkinci kullanım şeklinde yine mevsimsel özelliğiyle vardır; fakat bu defa "yaz" yaşanan unutulmaz aşkları sembolize eder. Üçüncü olarak geçen ve geri dönmeyecek olan gençlik günlerini sembolize eden "yaz", şairin daha çok elli yaşından sonra kaleme aldığı şiirlerinde görülür.Şairin 'Geçmiş Yaz' isimli şiirinde "yaz" teması ikinci hâliyle yer almaktadır. Bu şiirde ayrıca, Yahya Kemal'in şiir sanatında mekân olarak önem taşıyan İstanbul ve Körfez; bazen tarihle bazen İstanbul'la birlikte işlenen, bazen de doğrudan bir duyguyu dile getiren "aşk" teması, temayı açıklayıcı bir unsur olarak "ses" ve bir anlatım tekniği olarak "hatırlama" gibi unsurlar yer almaktadır.

About "summer" and "last summer" as expressions of emotion in Yahya Kemal's poems

Summer is found in 3 ways in Yahya Kemal's poems. Initially summer was used in its real meaning. In this meaning, summer is the season of rush. In the second usage style, it has seasonal property as well but this time it comes out as a symbol of unforgettable loves. Thirdly summer which is a symbol of past days of youth which will never come back is mostly sgen in his poems which he wrote after his 50's.In "last summer", summer theme is placed with its second usage style. Besides, in this poem, it is possible to find Istanbul and Körfez which are important locations in Yahya Kemal's poetry, "love" theme associeated with history and Istanbul or sometimes with an emotion that can be felt directly, all are combined with a "sound" as an element that describes the-theme and "reminder" as a phrase.

___

  • BANARLI, Nihat Sami (1984), Bir Dağdan Bir Dağa, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul.
  • BAYLADI, Derman (2005), Mitoloji Sözlüğü Klasik Mitologyada Tanrılar-Olaylar-Kahramanlar, Say Yayınları, İstanbul.
  • BACHELARD, Gaston çev. Olcay Kunal (2006), Su ve Düşler Maddenin İmgelemi Üzerine Deneme, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • BEYATLI, Yahya Kemal (1984), Kendi Gök Kubbemiz, Yahya Kemal Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • BEYATLI, Yahya Kemal (1974), Eski Şiirin Rüzgârıyla, Yahya Kemal Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • BOZOVİÇ, Miran (2009). "İlk Bakıştan Önce: Lacan Ve Spinoza", Mono K L, (çev. İmren Cerit), İstanbul, ss. 223-233.
  • ÇELGİN, Güler (1990), Eski Yunan Edebiyatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ÇIKLA, Selçuk (2008), "Son Araştırmalar Işığında Yahya Kemal'in Şiirlerinin Kronolojik Bibliyografyası", Yahya Kemal Beyatlı, (Ed. Kâzım Yetiş), Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, ss. 196-207.
  • EAGLETON, Terry (2011), Edebiyat Kuramı, (çev. Tuncay Birkan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • FREUD, Sigmund (2011), Haz İlkesinin Ötesinde, (çev. Ali Babaoğlu), Metis Yayınları, İstanbul.
  • FROMM, Erich (1992), Rüyalar, Masallar, Mitoslar (Sembol Dilinin Çözümlenmesi), (çev. Aydın Arıan-Kaan H. Ökten), Arıtan Yayınevi, İstanbul.
  • FRY, Northrop (Kasım 2006), "Mitik Aşama: Arketip Olarak Sembol", Hece, Şiir ve Mit, (çev. Salih Özer), Yıl: 10, S.l 19, sayfa: 137-152.
  • İBN HAZM (1985), Güvercin Gerdanlığı Sevgiye ve Sevenlere Dair, (Çev. Mahmut Kanık), İnsan Yayınları, İstanbul.
  • JUNG, Carl G. (2009), "Bilinç Dışına Giriş", İnsan ve Sembolleri, (çev. Ali Nahit Babaoğlu), İstanbul, Okyanus Yayınları, ss. 18-103.
  • KAPLAN, Mehmet (1998), "Ses Şiiri Hakkında", Yahya Kemal İçin Yazılanlar, (hzl. Kâzım Yetiş) C. 1, İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul, ss. 289-296.
  • KARAOSMANOĞLU, Yakup Kadri (1990), Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, İletişim, İstanbul.
  • KOLCU, Ali İhsan (2008), "Yahya Kemal'de Deniz İzleği ve Rimbaud Etkisi", Yahya Kemal Beyatlı, (Ed. Kâzım Yetiş), Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, ss. 158-169.
  • MORAN, Berna (tarihsiz), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • NIETZSCHE, Friedrich (2009), Müziğin Ruhundan Tragedyanın Doğuşu, Say Yayınları, İstanbul.
  • ÖKTEM, Ülker (2005), "Fenomenoloji ve Edmund Husserl'de Apaçıklık (Evidenz) Problemi", Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, S. 45, 1, s. 27-55
  • ÖZBALCI, Mustafa (2006), Yahya Kemal'in Duygu ve Düşünce Dünyası, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • SAYDAM, M. Bilgin (1995), Deli Dumrul'un Bilinci Türk- İslam Ruhu Üzerine Bir Kültür Psikolojisi Denemesi, Metis Yayınları, İstanbul.
  • SEVÜK, İsmail Habip (2000), "Yahya Kemal'de İstanbul", Yahya Kemal İçin Yazılanlar, C. 2, hzl. Kâzım Yetiş, İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul, ss. 417-424.
  • SPINOZA, Benedictus (Baruch), (2006), Etika, (çev. Hilmi Ziya Ülken), Dost Kitabevi, Ankara.
  • STEVENS, Anthony (1999), Jung, (çev. Ayda Çayır), Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • TANPINAR, Ahmet Hamdi (1962), Yahya Kemal, Berksoy Matbaası, İstanbul.
  • TANPINAR, Ahmet Hamdi (1977), Edebiyat Üzerine Makaleler, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • TUNCEL, Bedrettin (1938), Tiyatro Tarihi, Devlet Basımevi, İstanbul.
  • TUNCER, Selahattin (1998), "Bir Şiir Üzerinde Düşünceler", Yahya Kemal İçin Yazılanlar, C. 1, (hzl. Kâzım Yetiş), İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul, s. 300-306.
  • YETİŞ, Kâzım (2006), Yahya Kemal Hayatı, İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul.