Sözlü Kültür, Tarihi Gerçek ve Asltukname Örneği

Halk edebiyatımızın tarihî romanları sayılabilecek Battalnâme, Danişmendnâme, Müslümnâme ve Saltuknâme gibi eserler, Anadolu ve Rumeli'de Türklüğün ve Müslümanlığın yayılıp yerleşmesi bakımından oldukça önemli eserlerdir. Tarihî, siyasî, sosyal ve destanî özellikleri bakımından pek çok açıdan incelenebilecek bu eserlerde, Türk'ün yaşam biçimi, dünya görüşü, olaylara bakışı, felsefesi çıkarılabilir.

Verbal Culture, Historical Reality and Sample of Saltuname

Works such as Battalnâme, Danişmendnâme, Müslümnâme and Saltuknâme which can be counted as the historical novels of our folk literature, are quite important materials since they paved the way for being spread and becoming popular of Turkishness and Islam in Anatolia and Rumelia. On the basis of history, politics, social and epic characteristics of the works cited above, the life style, the world view, the attitudes and the philosophy of a Turk can be inferenced.

___

  • AKALIN, Ş. Haluk: (1988), Saltuk-name, C.2 Kültür Bak. Yay. İstanbul
  • AKALIN, Ş. Haluk (1992)," Ebü 'l-Hayr-ı Rumi 'nin Saltuk-namesV TDAY İstanbul s.32
  • AKSAN, Doğan( 1998) Her Yönüyle Dil, TDK Yay. Ankara
  • BARKAN, Ö. Lütfi: (1995),"Kolonizatör Türk Dervişleri", Cem Dergisi, Yıl.5, S.54 Kasım, İstanbul s. 12
  • CUMBUR Müjgan: (1977), " Saltukname'nin Türk Milliyetçiliğindeki Yerine ve Üçüncü Nüshasına Dair" Milli Kültür, c. 1, s.1, Ankara
  • ÇOBANOGLU, Özkul: (1998), " Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Günümüz Halk¬bilimi Çalışmalarındaki Yeri" Prof. Dr. Dursun Yıldırım Armağanı s. 144, Ankara
  • KAPLAN, Mehmet: (1990), "Tarih ve EdebiyaF, Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihînin Meseleleri Kollokyomu, Elazığ s.71-72
  • KÖPRÜLÜ M Fuat: (1943), "Anadolu Selçukluları Tarihî'nin Yerli Kaynakları" TTK Bellten c.VII, Temmuz 1943 s.27
  • KÖPRÜLÜ:), M. Fuat: (1988 Osmanlı Devletinin Kuruluşu, Türk Tarih Ku¬rumu Yay. Ankara 1988, s.32.
  • KÖPRÜLÜ, M.Fuat: (1993), Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Bask. Yay.Ankara 1993.
  • KÖPRÜLÜ M.Fuat-Franz Babinger. (2000), Anadolu'da İslamiyet, İnsan Yay. İstanbul 2000.
  • ONG, Walter J.: (1995), Sözlü ve Yazılı Kültür ( Sözün Teknolojileşmesi), (Çev. Sema Postacıoğlu Banon) Metis Yay. İstanbul
  • OCAK, A. Yaşar: (1996), Babailer İsyanı Dergah Yay. Ankara
  • OCAK, A. Yaşar: (1997), " Sarı Saltuk ve Salkuk-name " Türk Kültürü, S. 197 Ankara s.267-268
  • ÖZTUNA, Yılmaz: (1991), Osmanlı Devleti Tarihî, C.l İstanbul
  • TOGAN, A. Z.Velidi (1981), Tarihte Usûl, Enderun Kitabevi İstanbul
  • TURAL, S. Kemal: (1993), Edebiyat Bilimine Katkılar, Ecdad Yay. Ankara
  • Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi (1986), "Menakıbname" mad.c.3 İstanbul
  • Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi (1990), "Salkukname" mad. c.7 İstanbul
  • ÜÇÜNCÜ, Kemal: (2000), Edebî Bir Metin Olarak Ot m an Baba Vilayetnamesi, Elazığ 2000 (Fırat Ünv. Fen-Edb.Fak. TDE Böl.Basılmamış doktora semineri)
  • YILDIRIM, Duşun: (1998)," Sözlü Kültür ve Folklor Kavramları Üzerine Düşünceler" Türk Bitiği Araştırma/ İnceleme Yazıları, Ankara s.39
  • YUVALI, Abdülkadir(1994), İlhanlılar Tarihîne Giriş, Kayseri
  • YÜCE, Kemal: (1992), " Saltukname'nin Türk Kültür Tarihî Bakımından Önemi", TDAYB, İstanbul s.62