Hüzünlü bir aşkın biyografik okuması: Şükûfe Nihal ve Yakut Kayalar

Edebiyatı bir iç dökme alanı olarak görmek, Aristo’dan beri mevcut bir anlayıstır. Bu anlayısa sahip yazarların eserleri samimi bir tonda, geçmis yasam tecrübelerinden hareketle olusturulur. Sükûfe Nihal de roman ve siirlerinde bu yolu denemis bir sanatçıdır. İlk kadın yazarlarımızdan olan Şükûfe Nihal, edebiyatta kadın duyarlılığı olarak adlandırabileceğimiz yapıda eserler vermiş ve devrinin önemli isimlerinden olmuştur. Onun hayatı hakkındaki bilgilerin az olması, bugün neredeyse unutulmuş bulunması ve yasadığı iki büyük gönül macerasını edebî eserlerine tasıması, onun eserlerini biyografik okuma ile gözden geçirmeyi gerekli kılmaktadır. Bu çalısmada da yazarın Yakut Kayalar isimli romanından hareketle, Osman Fahri-Sükûfe Nihal iliskisi ve bu askın edebî eserlere yansıyısı konu edilmistir.

The biographic reading of a sad love affair: Şükûfe, Nihal and Yakut Kayala

Literature has been regarded as an art of telling the untold feelings since the times of Aristotle. The works of these authors have a sincere tone of understanding, with departures on their previous lifelong experiences are Sükûfe Nihal is an author who has tried out the same in her novel and the poetry. Sükûfe Nihal who had been the first woman writer in our literature had also been the first to draw attention and create awareness of women sensibility in her works; moreover she had been an important name of the revolution as well. Unfortunately there is not much information about herself; she had narrated her two heart aches in her two novels. As for this reason, it makes necessary to read her novels like a biographic work. In this study, based on the novel of Yakut Kayalar the emotional relationship between, Osman Fahri-Sükûfe Nihal will be studied as it has been reflected to the novel.

___

  • ALTINDAL, Meral (1994), Osmanlıda Kadın, Altın Kitabevi, İstanbul.
  • ARGUNSAH, Hülya (2002), Sükûfe Nihal, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • AYDA, Adile (1984), Böyle İdiler Yaşarken, Ankara.
  • ÇAHA, Ömer (1996), Sivil Kadın, Vadi Yayınları, Konya.
  • ÇAKIR, Serpil (1994), Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yayınları, İstanbul.
  • DEMİRDİREK, Aynur (1993), Osmanlı Kadınlarının Hayat Hakkı Arayısının Bir Hikâyesi, İmge Yayınları, Ankara.
  • GÜRBİLEK, Nurdan (2007), Kör Ayna/Kayıp Sark, Metis Yayınları, İstanbul.
  • IRZIK, Sibel-PARLA, Jale (2004), Kadınlar Dile Düşünce, İletisim Yayınları, İstanbul.
  • IŞIK, Đhsan (2004), Türkiye Yazarlar Ansiklopedisi, Elvan Yayınları, Ankara. İNAL, Mahmut Kemal (2002), Son Asır Türk Şairleri, C. IV, (hzl. İbrahim Başbuğ), AKM, Ankara.
  • KARACA, Nesrin Tağızade (2006), Edebiyatımızın Kadın Kalemleri, Vadi Yayınları, Ankara.
  • KERMAN, Zeynep (1988), Osman Fahri, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • KURAN, Ercüment (1997), Türk Çağdaslasması, Akçağ, Ankara.
  • KURNAZ, Sefika (1996), II. Mesrutiyet Döneminde Türk Kadını, MEB, İstanbul.
  • KÜR, ismet (1995), Yarısı Roman, YKY, İstanbul.
  • MUTLU, Suna Özlem (2006), “1923 Öncesi Dönemde Türk Kadını”, Edebiyatımızın Kadın Kalemleri, (hzl. Nesrin Tağızade Karaca), Vadi Yayınları, Ankara.
  • ÖZTÜRKMEN, Neriman Malkoç (1999), Edibeler, Sefireler, Hanımefendiler, İstanbul.
  • REİS, Huriye (1995), Âdem’in Bilmediği, Havva’nın Gör Dediği, Dörtbay Yayınları, Ankara.
  • SOYUER, Halil (2000), “Aşklarında Yaşayan İki Şair”, Bilge, S. 26 -Güz, s. 53- 58.
  • Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi, II. C. (2001), YKY, İstanbul.
  • YAZAR, Mehmet Behçet (1999), Edebiyatçılar Âlemi, Yirmi Birinci Yüzyıl Yayınları,Ankara.
  • ZİHNİOĞLU, Yaprak (2008), Şükûfe Nihal, Bütün Eserleri 2, Romanlar, İstanbul.