İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yakın Sosyal Çevre ile İlişkilerinde Etkili Bir Faktör Olarak Dindarlık

Dindarlık, birçok yönüyle, bireyin sosyalleşme sürecinde çevresindeki diğer insanlardan edindiği bir özellik ve yaşama biçimidir. Çünkü dini sorumluluk, fiziksel ve zihinsel gelişme ve olgunlaşmaya bağlı olarak bireyin içinde yaşadığı sosyo-kültürel ortama göre zamanla şekillenmektedir. Bu süreçte, bireyi kuşatan yakın ve uzak çevrenin ürettiği sosyo-kültürel çevre koşulları etkili olmaktadır. Bu makalede, dindarlığın ilahiyat fakültesi öğrencilerinin yakın çevre ilişkilerine, eş ve arkadaş seçimine ve alışveriş tercihlerine etkisi üzerinde durulmaktadır. Bu çerçevede öğrencilerin eş ya da arkadaş olarak seçtiği ve alışverişte ilişki kurduğu insanların dindarlığını önemli bir faktör olarak değerlendirip değerlendirmediği ve bu konulardaki etkilenme kaynakları incelenmektedir.

Religiosity, as an Effective Factor, in the Near Milieu Relations of Students in the Faculty of Divinity

Religiosity is, in many aspects, a state and lifestyle that in the process of socialization the individual acquired from other persons in his neighborhood because the religious responsibility evolves in accordance with the physical and mental growth and maturation, and the socio-cultural environment in which individual lives. In this process, the socio-cultural environmental conditions surrounding the individual play an important role. This article deals with the influence of religiosity on the near milieu of students of the Faculty of Divinity, on choosing partner and friends, and preference of shopping. In this frame, whether the students regard the religiosity of persons whom they choose as partner or friends, and get a contact in their shopping as important criteria, and the sources effective on their decisions have been examined.

___

  • Akdoğan, A. (2002), Geleneksel Toplumdan Modern Topluma Geçişte Dini Hayat (Rize İl Merkezi Örneği), Rağbet Yayınları, İstanbul.
  • Akıllı, Z. (2008). “Yakın Çevre İle İlişkilerimiz”, http://www.hikayeler.net, 27.10.2008
  • Akyüz, N. (2007), İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Din Anlayışı, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Allport, G. W. (2004), Birey ve Dini, çev. Bilal Sambur, Elis Yayınları, Ankara
  • Arslantürk, Z. (1998), Kutsalın Dönüşü: Yeni Toplum Arayışları, Ayışığı Kitapları, İstanbul.
  • Bayyiğit, M. (1987), Üniversite Gençliğinin Dini İnanç, Tutum ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Berger, P. L. (1993), Dinin Sosyal Gerçekliği, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Çapcıoğlu, İ. (2003), Sosyal Değişme Sürecinde Din ve Kadının Toplumsal Konumu –Kastamonu Örneği-, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çapcıoğlu, İ. (2008), Sosyo-Politik Tutumlar ve Dindarlık İlişkisi -İlahiyat Fakülteleri Örneği-, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çarkoğlu, A. ve Toprak, B. (2000), Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset, TESEV Yayınları, İstanbul.
  • Çarkoğlu, A. ve Toprak, B. (2006), Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset, TESEV Yayınları, İstanbul.
  • Güler, İ. (1998), “Kur’an’da İmanın ve İnkarın Ahlaki ve Bilişsel (Kognitif) Temelleri”, İslamiyat, Ocak-Mart 1998, C. 1, S. 1: 7–24.
  • Günay, Ü. (2000), Din Sosyolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Günay, Ü. (2006), “Dindarlığın Sosyolojisi”, Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi, (Ed.) Ünver Günay, Celaleddin Çelik, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana.
  • Hülür, H. ve Kalender, A. (2003), Sosyo-Politik Tutumlar ve Din (Konya Araştırması),Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Koştaş, M. (1995), Üniversite Öğrencilerinde Dine Bakış, T.D.V. Yayınları, Ankara.
  • Köktaş, M. E. (1993), Türkiye’de Dini Hayat (İzmir Örneği), İşaret Yayınları, İstanbul.
  • Kurzban, R. ve Weeden, J. (2005), “HurryDate: Mate Preferences in Action”, Evolution and Human Behavior, 26: 228–229.
  • Özcan, Y. Z. ve Özbey, Ö. (2002), “Sosyolojide Araştırma Metotları”, Sosyolojiye Giriş, (Ed.) İhsan Sezal, Ankara.