Oryantalist Yorumların Psiko-Sosyal Nedenleri

ÖzetOryantalizm, İslam ve Batı medeniyeti arasındaki mücadelede Batı uygarlığı lehine üstünlük elde etmeye çalışan bir akımdır. Oryantalist bakış açısı, topyekun Batının, İslam karşısında bütün yönleriyle kadim tarihten tevarüs edip günden güne geliştirerek günümüze kadar ulaştırdığı bilinçli bir tavrın yol haritası olarak karşımıza çıkmaktadır.  Kendinden menkul bir üstünlük psikolojisi ile hareket eden bu günkü Batı, oryantal söylemi sadece sömürgeciliğin bir aracı olarak kullanmıştır. Bu yaklaşım tarzı aynı zamanda Batı´nın, Doğu´ya karşı üstünlük duygusundan ileri gelen bir davranış kodudur. Gerek Hıristiyan gerekse Yahudi asıllı oryantalistler İslam’ın Hıristiyan batı ülkelerinde cazibesini yok etmek ve İslam inançlarıyla ilgili şüpheler uyandırmak için Kur’an ve Hz. Peygamberi konu alan birçok ön yargılı İslam yorumları ortaya koymuşlardır. Oryantalist İslam yorumlarının altında yatan psiko- sosyal nedenleri dini, siyasi, ekonomik ve ilmi açıdan kısaca ele alıp değerlendireceğiz.
Anahtar Kelimeler:

Oryantalizm, İslam

___

  • Akdemir, Salih, ‘’Müsteşriklerin Kur’an’ı Kerim ve Hz. Muhammed (s.a.v) e Yaklaşımları, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.XXXI, ss. 179-210.
  • Abdülhamit, İrfan, ‘’Müsteşrikler ve İslam’’ C. 1, S. 9, İslam Medeniyeti Dergisi, Çev. Avni İlhan, İstanbul: 1968, ss. 2-9.
  • Cemile, Meryem, İslam ve Oryantalizm, Çev. Faruk Yılmaz-Ahmet Deniz, İstanbul: 1989.
  • Cilacı, Osman, Hıristiyanlık Propagandası ve Misyonerlik Faaliyetleri, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2005.
  • Coren P. M. Cook, Hagarism: The Making of The Islamic World, Cambridge: 1977.
  • Geiger, Abraham, Judaism and Islam, Newyork: Ktav Publishing House, 1970.
  • Göregen, Mustafa, Erken Dönem Hıristiyan-İslam Polemiği ‘’Yahya Dımeşki Örneği’’ İstanbul: Net Cop, 2014,
  • Göregen, Mustafa, Müslüman -Yahudi Polemikleri, İstanbul: Hikmet evi Yayınları, 2014
  • Hatip, Muhammed Accac, Ebu Hureyre Raviyetu’l-İslam, Kahire: 1982. Hıdır, Özcan, ‘’XX. Yüzyıl Oryantalist Çalışmalarda Hz. Peygamber İmajı’’, İlam Araştırma Dergisi, c. III, Sayı. I, 1998, ss.141-165. Kavas, Ahmet, “Geçmişten Günümüze Fransız Şarkiyatçılığı ve Kurumları”, Oryantalizmi Yeniden Okumak-Batı’da İslâm Çalışmaları Sempozyumu, 11-12 Mayıs 2002 Adapazarı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2003.
  • Kalın, İbrahim, İslam ve Batı, İstanbul: İsam Yayınları, 2008.
  • Kats, Abraham, Judaism and the Koran, Biblical and Talmudic Backrounds of the Koran and its Commentaires, Newyork: A. S. Barnes and Co, 1962.
  • Margalios, Max L.,Alexander Marks, A History of The Jewish People, Newyork 1965.
  • Rosenthal, Ervin I. J., Judaism and Islam, London and Newyork: Popular Jewish Library, 1961.
  • Said, Edward, Oryantalizm, Sömürgeciliğin Keşif Kolu, Çev. Selahattin Ayaz, İstanbul: 1991.
  • Sönmezsoy, Selahattin, Kur’an ve Oryantalistler, İstanbul: Fecr Yayınevi, 1998.
  • es-Sıbâî, Mustafa, Oryantalizm, çev. Mücteba Uğur, İstanbul: 1993.
  • Subaşı, Necdet, ‘’Oryantalist Söylemin Sosyolojisi’’, Bilgi ve Hikmet, İstanbul, Bahar, VI 1994, 104-111.
  • Şentürk, Recep, “Oryantalizm ve Sosyal Teori”, Oryantalizmi Yeniden Okumak-Batı’da İslâm Çalışmaları Sempozyumu, 11-12 Mayıs 2002 Adapazarı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2003.
  • Torrey, C. H., The Jewish Foundation of Islam, New York: 1967.
  • Turner, Bryan S. Oryantalizm Kapitalizm ve İslam, Çev. Ahmet Demirhan, İstanbul: 1991.
  • Yıldırım, Suat, Oryantalistlerin Yanılgıları, İstanbul: 2003.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, “Sarcastic View of Islam in Western Christianity”, The Journal of Academic Social Science Studies, c. 5, sy.8 2012, ss. 1359-1369
  • Yiğitoğlu, Mustafa, “Negative Attitudes of Jews Regarding to Islam and Muslims throughout the History”, Journal of History Culture and Art Research c.6, sy.2, 2017, s. 187-198.
  • Yiğitoğlu, Mustafa, Türkiye’de II. Vatikan Sonrası Hıristiyan Müslüman İlişkileri, İstanbul: Bayem Ajans, 2006.
  • Zakzuk, Mahmut Hamdi, Oryantalizm veya Medeniyet Hesaplaşmasının Arka Planı, Çev. Abdülaziz Hatip, İzmir: 1993.