Karâfî’nin Kitabü’l-Ecvibeti’l-Fahira an Es’ileti’l- Facira İsimli Eserinde Hıristiyanlık Eleştirisi

Karâfî Hıristiyan ve Yahudilerin kendi inanışlarını Kur’an ayetleriyle desteklemeye çalışarak ortaya attıkları iddialara ve sorulara cevap olarak bir anlamda onların inanç ve anlayışlarına reddiye mahiyetinde kaleme aldığı Kitabü’l-el-Ecvibe isimli eserinde tevhit noktai nazarından teslis doktrini, asli günah ve kefaret meselesine dair eleştirilerini ortaya koymaktadır. Hz. İsa’ya yönelik Kur’anda yer alan bilgilerden hareketle Hıristiyanların Onun hakkında sahip oldukları yanlış inanç ve tasavvurları ortaya koyar. Onların din adamlarının İsa’nın getirdiği tevhid anlayışına dayalı öğretisinden erken dönemden itibaren uzaklaştıklarını bir ilahi dinde olmaması gereken birçok sapkın inanç ve uygulamaları dine dahil ettiklerini belirterek onların Allah’ın dinine ve peygamberine karşı samimiyetlerini sorgulamaktadır. O, Hz. İsa’nın niteliklerine işaret ettikten sonra onun İsrail oğullarını yalnız Allah’a kulluk etmeye çağıran bir peygamber olduğunu ifade eder. Ancak Hıristiyanların teslis akidesi temelinde onun hakkında birçok farklı inanç ve düşünceye sahip olduklarını, zamanla onu ilahlaştırdıklarını ve teslis akidesinin de bu şekilde ortaya çıktığını belirtir. Bu çalışmada Karâfî’nin zikredilen eserinde Hıristiyan teolojisinde yer alan teslis doktrini, asli günah ve kefaret meselesi bağlamında Hıristiyanlara yönelik ortaya koyduğu eleştiriler üzerinde durulacaktır

Criticism of Christianity in Qarafî's Book Titled Kitab al-Ajwiba al-Fahkira an As'ilat al-Fajira

Qarafî reveals his criticisms of the doctrine of trinity, original sin and corruption from the point of view of tawhid in his work called Kitab al Ajwiba, which he wrote in response to the claims and questions put forward by Christians and Jews by trying to support their own beliefs with the verses of the Qur'an. Based on the Qur'anic thought, he states that Christians have false beliefs and conceptions about Jesus in the context of the trinity belief. Although he states that Jesus himself was a prophet who called the sons of Israel to serve only Allah, he states that the Christians deified him over time because of the trinity creed and that the trinity creed emerged in this way. The issue of original sin and atonement, which forms the backbone of the beliefs, worship, and practices of Christianity, which was shaped by the influence of Paul in the early periods, has been discussed since the early periods, and Qarafî draws attention to the contradictory and inconsistent information in terms of the justice of God and the personality of the crime. In this study, it will be focused on the claims and criticisms made by Qarâfî against the Christians about the doctrine of the trinity, the issue of original sin and redemption, and the distortion of their holy books.

___

  • Abdullah et-Tercüman. Tuhfetü’l-erîb fi’r-Red ala Ehi’s-Salib, (nşr. Ömer Vefik ed-Dauk), Beyrut 1408/1988.
  • Aydın, Mehmet. Müslümanların Hıristiyanlara Karşı Yazdığı Reddiyeler ve Tartışma Konuları, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları, 1989.
  • Cahız, Ebu Osman Amr b. Bahr. er-Red ale’n-Nasâra ve’l-Yehûd, nşr. Abdüsselam Muhammed Harun, Kahire: 1399/1979.
  • Cüveyni, Abdu’l-Melik b. Abdillah. Şifâ’ü’l-galîl fî beyâni mâ vaka’a fi’t-Tevrat ve’l-İncil mine’t-tebdîl, nşr. Michel Allard, Beyrut: 1968.
  • Dubarle, A. M. The Biblical Doktrine of Original Sin, London, 1964.
  • Gündüz, Şinasi. Hıristiyanlık, İstanbul: İsam Yayınları, 2008.
  • İbn Hazm, Ebu Muhammed Ali b. Ahmed. Kitabü’l-fasl fi’l-milel ve’l-ehva-i ve’n-nihal, Beyrut: 1975.
  • İbn Kayyım el-Cevziyye, Ebu Abdullah Muhammed. Hidâyetü’l-Hayâra, nşr. Ahmet Hicazi es-Sekka, Kahire: 1407.
  • İbn Teymiyye, Ahmed Takıyyu’d-Din Ebu’l-Abbas. el-Cevâbü’s-sahîh limen beddele dine’l-Mesîh, nşr. Ali b Hasan b. Nâsır, Riyad: 1414.
  • Macnamara, John, etc. “Logic and the Trinity”, Faith and Pholosophy, vol. 11, no. 1, January 1994, 3-18. Karâfî, Şihabüddin Ebü’l-Abbâs. Kitâbü’l-Ecvibeti’l-Fâhira an Es’ileti’l-Fâcira thk. Bekir Zeki Ivaz, Kahire: Mektebetü’l-Vehbe, 1987.
  • Kesler, Fatih. Kur’an’da Yahudiler ve Hıristiyanlar, Ankara: TDV Yayınları, 1993.
  • Kuzgun, Şaban. Dört İncil, Yazılması, Derlenmesi, Muhtevası, Farklılıkları ve Çelişkileri, Ankara: 1996.
  • Lacguna, Catherine M. “Trinity”, The Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, New York: Macmillan Publishing Company, 1987, XV, 53-57.
  • Layman, C. Stephen. “Tritheism and the Trinity”, Faith and Pholosophy, vol. 5, No. 3, July 1988, 291- 298.
  • Madrigel, Carlos. Hıristiyanların Üçlü-Birlik (Tevhid'te Teslis) İnancı Ne demek? İstanbul Müjde yayıncılık, 1995, 14-19, 49-58.
  • Rahner, Karl. “Trinity, Divine”, Encyclopedia of Theology, ed. Karl Rahner, New York: 1986, 1755-1771.
  • Michel, Thomas. Hıristiyan Tanrıbilimine Giriş, Orhan Basımevi, İstanbul, 1992.
  • Rahmetullah el-Hindi. İzharu’l-Hakk, nşr. M. Ahmed M. Abdülkadir, Riyad: 1414/1994.
  • Swinburne, Richard. “Trinity; A Defense of the Doctrine of the Trinity”, Philosophy of Religion, ed., Lane Crcig, New Jersey: Rutgers University Pres, 2002, 556-567.
  • Trol, Christian W. Müslümanlar Soruyor Hıristiyanlar Yanıtlıyor, çev., Robert Kaya, İstanbul: t. y., 50-51.
  • Tien, Anton. “The Apology of al-Kindi”, The Early Christian-Muslim Dialogue, ed. N. A. Newman, Pennsylvania: 1993.
  • Tümer, Günay. “Asli Günah” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: TDV Yayınları, 1993, 3/496-497.