Ahmet Şevki’ nin Leyla ile Mecnun Adlı Tiyatrosunda Diyaloğa Dayalı Sezdirimler, Edimbilim Çalışması

Konuşmaya dayalı sezdirimler, edimbilim çalışmalarının en önemli kavramlarından biri olarak sayılır. O, diyaloğun başarısının sağlanması veya taraflarının onu başarılı kılmalarına yardımcı olmakla ilgilenir. Zira konuşmacının sözü her durumda niyetiyle örtüşmemez. Bu durumda ifadelerinin niyetlerine uymaması durumunda muhataplar arasındaki diyalog sürecinin başarısı için Paul Grice’ ın koyduğu kuralların önemi ortaya çıkmaktadır. bu çalışma, bu kuralları incelemesi ve Arapça diyalog metinlerinden birinde göstermesiyle önem kazanır. Bu çalışma, Dilbilim alanlarından biri olan Edimbilim çalışmalarının en önemli kavramlarından biri “Konuşmaya Dayalı Sezdirim” kavramını, Arap Dili mirasında diyalog özelliklerine sahip olan metinlerden birine uygulamayı hedeflemektedir. Bunun için Ahmed Şevkî’ nin Mecnûn-u Leylâ tiyatrosu seçilmiştir. Zira metin, bir yandan Ahmet Şevkî’ nin şekillendirdiği dramatik tiyatro yapısıyla içerisinde çeşitli diyalog tarafları içermektedir. Bir yandan da bu tarafları diyaloglarında, Grice’ in tesis ettiği diyalog kurallarının ihlali vasıtasıyla elde edilen ve açık olmayan birçok anlamı örtük olarak içermeye iten çeşitli meseleler içermektedir. Bu çalışma, giriş bölümünde konuşmaya dayalı sezdirimler olgusunun edimbilim çalışmalarındaki tanımını, doğuşunu, Gric’ın başarılı bir diyalog için ortaya koyduğu kuralları ele almaktadır. Çalışma daha sonra bu kuralların Mecnun-u Leyla tiyatosundaki diyaloglarda nasıl çiğnendiğine dair örnekleri incelemiş ve diyalogda bu ihlallerden doğan sezdirime dayalı anlamları içine bulunduğu bağlamdan yardım alarak açıklamıştır. Bu bölümü sonuç ve araştırmada yararlanılan kaynakların listesi izlemiştir.

Conversational Implicature In Majnun Layla Play by Ahmed Shawqi Pragmatic Study

The conversational implicature is one if the most important concepts of the pragmatic lesson. It aims at achieving a successful conversation or helping its conversers to do so. The spoken words of the converser don't, at all times, be consistent with his intention. Hense, this gives most importance to the rules set by Paul Grice to well activate the conversation between conversers when their spoken words are not the same as their intentions. Accordingly, this study is too important as it pays attention to these rules in one of the conversational texts in the Arabic language. This study aims at applying (Conversational Implicature) on Majnun Layla play, by Ahmed Shawqi. The theatrical structure of the play as written by Ahmad Shawqi included several parties to conversation on one hand, and several issues that make these parties use in their conversations a lot of implicit meanings that can be understood by violating the rules of conversation set by Paul Grice.This study dealt with the definition of the conversational implicature, and the rules set by Paul Grice to achieve a successful conversation. Then I began to trace examples of violating these rules in the dialogues of the play Majnun Layla, and to clarify the meanings according to the conversational implicature as a result of that violation, using the context.

___

  • Abdurrahman, T. (1998). Allisan walmizan 'aw attakawthur aleaqli. Almarkaz Aththaqafi Alearabi.
  • Abdurrahman, T. (2000). Fi 'usul alhiwar. Almarkaz Althaqafii Alearabi.
  • 'Adrawi, A. (2011). Alistilzam alhiwari fi attadawul allisani min alwaey bilkhususyyat alnaweiati lizzaahirati ilaa wade alqawanin aldaabitati liha. Dar Al'amani, Wamanshurat Alikhtilaf.
  • Albustani, B. (2012). Altadawuliatu fi-lbahth allughawiyi walnaqdi. Muassasat Assiyab Littibaeati Wannashri Wattawzi.
  • Alhiali, İ. A., & Annjjar, A. M. İ. (2008). Aliktidaa attadawuli wa'abeaduh alkhitabiat fi tarakib alquran alkarim. Majallat Jamieat Tikriit Lilulum Al'insaniyyah, 15(1), 62-106.
  • Balbae, İ. (2016). Alttdawuliyah albud aththalith fi simywtyqa morris min allisaniaat ilaa alnaqd aladabi walbalaghah. Almjme Aththaqafii Almisri.
  • Blanchet, P. (1995/2007). Attadawuliyyat min austin ila goffman. (Sabir Alhabbaashah, Mutarjim). Dar Alhiwar Linnashr wattawzie. (Alamalu -L'aslii Nushira fi 1995).
  • Dijk, V. (2000). Annasu was-siyaq, istiqsa'ul -bahthi fil-khitabi'd-dilalii wattadawli. (Abdulkadar Qinini, Mutarajim). 'Afriqiash- Shurq. (Alamalu -L'aslii Nushira fi 1977).
  • İbn Ayyad, F. (2015). Mustalahat attadawuliati bayna almaejam walistiemal. Jamieat Wahran 1 'Ahmad Bin Billeh
  • İsmaeil, S. (2005). Alqasdiat fi-lmenaa inde paul grice. Hawlayat Aladab Walulum Alijtimaiye, 25(230).
  • Kadah, L. (2009). Zahiratu'l istilzami't -ttakhatubiu fit-turathil earabi. Majalat Eulum Allughati'l Earabia (1), 103-116.
  • Kazim, M. J. (2015). Allisaniaat attadawuliat fil-lkhitab'l qanunii qira'atun 'istikshafiyatun littafkir attadawulii inde alqanuniyyina. Manshurat Alaikhtilaf, Wa'maktabat al'aman Wa'manshurat Difaf Wa'muktabat Adnan.
  • Nahlah, M. 'A. (2002). 'Afaq jadidah fil -bahth allughawi almueasir. Dar Almaerifat Aljamieiat.
  • Reboul, A., & Moeschler, J. (2003). Attadawuliatu alyawma ilmun jadidun fit-tawasul. (Syif Aldiyn Daghfus, Muhamad Alshaybani, Mutarajimani). Almunazamatul Arabiatu Littarjamati. (Alamalu -L'aslii Nushira fi 1998).
  • Sahrawi, M. (2005). Attadawuliatu inde aleulama' alearab. Dar Attalaie.
  • Shawqi, 'A. (1989). Majnun Laylaa. Maktabat Misr.
  • 'Ukasha, M. (2013). Annazariyyatul- albrajmatyyatul- llisaniyyatut- tadawuliatu dirasatulmafahimi wannash'ati wal-mabadi. Maktabat Aladab.