ERKEN HRİSTİYANLIK DÖNEMİNDE HİERAPOLİS

Anadolu Hristiyanlık tarihi açısından önemli bir yerdir.Hristiyanlığın yayılışının ana merkezlerinden biri olmuştur. ErkenHristiyanlık dönemi olarak belirtebileceğimiz birinci ve ikinci yüzyılAnadolu’su önemli gelişmelere sahne olmuştur. Aziz Paul’unHristiyanlığı yaymak amacıyla gerçekleştirdiği pek çok önemli kentbulunmaktadır. Hz. İsa’nın elçilerinin geldiği, yaşadığı ve mezarlarınınbulunduğu antik kentler bulunmaktadır. Kutsal Kitapta adı geçen YediKilise, Anadolu’nun batısında bulunan bazı antik kentlerde yeralmaktadır. Pagan, Yahudi ve Hristiyan halkların birlikte yaşadıklarıdönemlere ait çok sayıda önemli arkeolojik kanıtlar bulunmaktadır.Erken Hristiyanlık dönemi Anadolu’su ile ilgili pek çok antik kaynak,bize dönem ile ilgili önemli bilgiler vermektedir. Yahudiliğin içindedoğmuş, pagan bir toplum içinde yaşamlarını sürdüren ve inançlarınakarşı yapılan saldırılara karşı da savunmalar yapan önemli KiliseBabaları ve azizler bulunmaktadır. İnançlarını yaymak ve korumakuğrunda canlarını verenler de olmuştur. Erken Hristiyanlık dönemindekimi zaman sapkın olarak adlandırdıkları bazı gruplar ortaya çıkmıştır.Bu akımlardan inançlarını korumak için savunmalar yazmışlardır.Daha da önemlisi bu sapkınlıklardan korunmak için konsüllertoplanmıştır.Hierapolis antik kenti de erken Hristiyanlık tarihi açısındanbirçok antik kent gibi önemlidir. Çünkü erken Hristiyanlık dönemininönemli isimleri bu değeri açıkça ortaya koymaktadır. Hierapolis antikkentinde Hristiyanlık tarihi açısından önemli kişiler yaşamıştır.Bunlardan Papias kentin önemli ailelerinden birine mensuptur. ErkenHristiyan tarihi açısından önemli bir kaynaktır.

HIERAPOLIS IN THE EARLY CHRISTIANITY

Anatolia is an important place for the history of Christianity. Anatolia was one of the main centers from which Christianity spread to the world. During the first and second century, which can be called as the period of early Christianity, important developments took place in Anatolia. There are many important cities where St. Paul carried out many activities to spread Christianity. There are ancient cities where the apostles of Prophet Jesus (pbuh) came, lived and their graves are found. The 7 Churches mentioned in the Bible are located in some ancient cities in the Western Anatolia. There are many important archaeological evidence from the period when the Pagan, Jewish and Christian peoples lived together. Many ancient sources related to Anatolia during the early Christianity give us important information about the period. There are important Church Fathers and saints who were born in Judaism and who continued their lives in a pagan society and defended against attacks on their faith. There were also those who sacrificed their lives to spread and protect their faith. During the early Christianity, some groups which were sometimes called deviant, emerged. They wrote defenses to protect their beliefs from these currents. More importantly, consuls were gathered to protect themselves from these deviants. The ancient city of Hierapolis, like many ancient cities in the history of early Christianity, is important. Because the important figures of the early Christianity clearly reveal this value. Important people in terms of the history of Christianity lived in the ancient city of Hierapolis. Papias belongs to one of the important families of the city. It is an important source for early Christian history.

___

  • Eusebius. (2011), Kilise Tarihi, İstanbul: Çiviyazıları Yayınevi.
  • Herodotos. (2002), Herodot Tarihi, (Çev: Müntekim Ökmen), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Josephus. (1957), Jewish Antiquities, VII, (Trans: Ralp Marcus), Cambridge: Harward University Press.
  • Ksenophon. (1998), Anabasis, Onbinlerin Dönüşü, İstanbul: Sosyal Yayınları. Kutsal Kitap. (2008), İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Plinius, (2001). Genç Plinius’un Anadolu Mektupları, (Çev: Çiğdem Dürüşken), İstanbul: YKY.
  • Strabon, (2000). Geographika, Antik Anadolu Coğrafyası, (Çev: Adnan Pekman), İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Vitruvius, (2017). Mimarlık Üzerine, (Çev: Çiğdem Dürüşken), İstanbul: Alfa.
  • Auchincloss, W. S. (1901), Saint Peter The Apostle of Asia, Philadelphia.
  • Bardenhewer, O. (1908), Patrology, The Lives and Works of the Fathers of the Church, Berlin: B. Herder.
  • Baring, S.-Gould, M. A. (1897), The Lives of the Siants, London: John C. Nimmo.
  • Bayram, F. (2018), “Laodikeia’da Hristiyanlık ve Kiliseler”, Geç Antik Çağ’da Lykos Vadisi ve Çevresi, (Ed: Celal Şimşek ve Turhan Kaçar), İstanbul: Ege Yayınları.
  • Bruce, F. F. (1984), “Jews and Chrisitans in the Lycus Valley”, Bibliotheca Sacra 141, 3-15.
  • Cayre, F. (1936), Manual of Patrology and History of Theology, I, Belgium-Paris-Roma: Desclee&Co.
  • Cohen, Getzel M. (1995), The Hellenistic Settlements in Europe, the Islands, and Asia Minor, Berkeley-Los Angeles-Oxford: Colifornia University Press.
  • D’Andria, F. (2001), “Hierapolis of Phrygia: its evolution in Hellenistic and Roman times”, Urbanism in Western Asia Minor: New Studies on Aphrodisias, Ephesos, Hierapolis, Pergamon, Perge and Xanthos, (Ed: David Parish), Portsmouth: Journal of Roman Archaeology. _________________. (2010), Hierapolis, İstanbul: Ege Yayınları.
  • __________________. (2018), “Hierapolis Alma Philippum: Havari’nin Kutsal Alanı’ndaki Kazılar, Araştırmalar ve Restorasyonlar”, Anadolu/Anatolia 44, 83-156.
  • Donaldson, J. (1864), A Critical History of Christian Literature and Doctrine, Vol. I, London: Macmillan and Co.
  • Ehrman, B. D. (2003), The Apostolic Fathers II, (Ed-Trans: Barth D. Ehrman), London: Harvard University Press.
  • Farmer, D. (2011), Oxford Dictionary of Siants, Oxford: Oxford University Press.
  • Freeman, C. (2009), A New History of Early Christianity, New Haven-London: Yale University Press.
  • Grant, R. M. (1988), Greek Apologists of The Second Century, Philadelphia: The Westminester Press.
  • Hall, E. H. (1899), Papias and His Contempararies, Boston-Newyork: The Gıberside Prees.
  • Hargis, J. W. (1999), Against the Chrisitans, The Rise of Early Anti-Christian Polemic, New York: Peter Long.
  • Hill, C. E. (2006), “Papias of Hierapolis” The Expository Times, Vol. 117.8, 309-315.
  • Holmes, M. W. (2007), The Apostolic Fathers, (Ed-Trans: Michael W. Holmes), Michigan: Baker Academic.
  • Hunt, E. J. (2003), Christianity In The Second Century, London-New York: Routledge.
  • Hoffmann, J. (1987), Celsus On the True Doctrine, (Trans: Joseph Hoffmann), New York-Oxford: Oxford University Prees.
  • Huttner, U. (2013), Early Christianity in The Lycus Valley, (Trans: David Green), Leiden-Boston: Brill.
  • Jackson, G. A. (1852), The Apostolic Fathers, New York: D. Appleton and Company.
  • Jackson, A. (2016), The Christian Saints of Turkey, A Guide Inside The Early Church of Asia Minor, İstanbul: Arkeoege.
  • James, M. R. (1983), The Apocryphal New Testament, Oxford: The Clarendon Press.
  • Jones, A.H.M. (1998), Cities of the Eastern Roman Provinces, New-York: Oxford University Press.
  • Kaçar, T. (2009), Geç Antikçağ’da Hıristiyanlık, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Kaçar, T. (2011), “İkinci Yüzyılda Hıristiyanlık: Entelektüeller, Düşünceler ve Gruplar”, Selevcia ad Calycadnvm I, 19-28.
  • Karahan, Ü. O. (2017), “Hellenistik ve Roma Dönemi’nde Batı Anadolu’daki Yahudi Yerleşmeleri ve Hakları”, Tarihin Peşinde, Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18, 399-416.
  • Kenrick, F. P. (1855), The Primacy of The Apostolic See, Baltimore: John Murphy&Co.
  • Körtner, U. H. J. (1983), Papias von Hierapolis, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
  • Palaz Erdemir, H. (2006), Antikçağ’da Hierapolis ve Çevresinde Koyun Yetiştiriciliği ve Yan Sektörleri, Uluslararası Denizli ve Çevresi Tarih ve Kültür Sempozyumu, 23-30. Palaz Erdemir, H. (2012), “Wollen Textiles: An International Trade Good in the Lycus Valley in Antiquity”, Colossae in Space and Time Linking to an Ancient City, (Edt: Alan H. Cadwallader- Michael Trainor-Vandenhoeck and Ruprecht, Leiden, 104-129.
  • Papandrea, J. L. (2012), Reading The Early Church Fathers, New York: Daulist Press.
  • Sayar, M. H. (2018), “Geç Antik Çağ’da Lykos Vadisi ve Çevresi”, Geç Antik Çağ’da Lykos Vadisi ve Çevresi, (Ed: Celal Şimşek-Turhan Kaçar), İstanbul: Ege Yayınları.
  • Schaff, P. (1882), History of the Christian Church, Volume II, Ante-Nicene Christianity, AD 100-325. Newyork: Grand Papis.
  • Schmid, B. (1899), Manual of Patrology, South Broadway: JB. Berder.
  • Şimşek, C. (1999a), “Antik Dönemde Babadağ Çevresi”, I. Babadağ Sempozyumu (Tarihte ve Günümüzde Babadağ), 1-3 Aralık 1999,Bildiri Metinleri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli, s.321-322. Şimşek, C. (1999b), “Antik Dönemde Çürüksu (Lycos) Vadisinde Kültürel ve Ekonomik Yaşam”, Arkeoloji ve Sanat, 92, 2-9.
  • Şimşek, C. (2009), “Regional Cults In The Lykos Valley and Its Neıgbourhood”, Altan Çilingiroğlu’na Armağan Yukarı Denizin Kıyısında Urartu Krallığı’na Adanmış Bir Hayat, (Ed: Haluk Sağlamtimur, Eşref Abay v.d.), İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Şimşek, C. (2015), Laodikeia Kilisesi: Lykos Vadisinde Hristiyanlık, Denizli: Denizli Büyükşehir Belediyesi.
  • Tadros, F.R.-Malaty, Y. (1993), Lectures In Patrology, The Apostolic Fathers, Egypt: St. George’s Coptic Orthodox Church Sperting. Tiefenbach, H. (2012), Anadolu’nun Azizleri, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Tixeront, J. (1957), A Hanbook of Parology, London: B. Herder Book.
  • Watkins, D. B. (2016), The Book of Saints, London-New York: T&T Clark.
  • Wilken, R. L. (2003), The Chrisitans as the Romans Saw Them, New Haven-London: Yale University Press.
  • Wilson, M. (2010), Biblical Turkey, A Guide to The Jewish and Christian Sites of Asia Minor, İstanbul: Ege Yayınları.