TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETİM PROGRAMI DEĞERLER EĞİTİMİ BAĞLAMINDA “KASİDE”

Türk edebiyatının etkisini ve geçerliliğini uzun yüzyıllar sürdürmüş bir parçası olan Divan Edebiyatı, asırlar süren hâkimiyeti devrinde pek çok şair ve yazar yetiştirmiş, önemli ve değerli edebi ürünler vücuda getirmiştir. Sayısı binleri bulacak şair ve eseriyle bu edebi geleneğin sanat yönü ağır basan nazım biçimi kaside de birçok farklı örneğiyle söz konusu mirasın önemli bir temsilcisi durumundadır. Döneminde baş tacı edilen kasidenin, değişen edebi beğeni ve gelenek sonucu yeni örnekleri pek karşımıza çıkmasa da bu edebi tür, kültürel bir miras ve tarih vesikası olarak önemini hala korumaktadır. Hem bağlı bulunduğu edebi geleneği pek çok yönüyle temsil etmesi, hem de dönem zihniyetinin kodlarını bünyesinde bulundurması yönüyle kaside, bu yönüyle ideal olanı yansıtma ve yaratma konularında geçmişten bugüne bir köprü ola gelmiştir. Biz de çalışmamızda bu hususu göz önünde bulunduracak, kasidenin formel eğitim süreçlerinde etkin biçimde kullanımının Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB) tarafından belirlenen Türk Dili ve Edebiyatı dersinin genel amaç ve kazanımlarını gerçekleştirmede ve son zamanlarda nispeten önemine vurgu yapılan değerler eğitimi kapsamında öğrencilere değer bilinci kazandırmadaki önemi üzerinde duracağız. Divan şiiri geleneğini temsil eden şair yoğunluğuyla orantılı olarak kaside formunda yazılan şiirlerin fazlalığı, aynı zamanda yüzyıllara yayılan değer algısındaki statik durum, değişim ve dönüşümler açısından da önemli bir gösterge olmaktadır. Bu çalışma bir tür olarak kasideden yapılandırmacı öğretim yaklaşımına dayalı eğitim süreçlerinde etkili biçimde yararlanmayı öngörmekle birlikte Türk Dili ve Edebiyatı öğretim programı genel amaçları, kazanımları ve değerler eğitimi bağlamında farkındalık oluşturmayı hedeflemektedir

DEPARTMENT OF TURKISH LANGUAGE AND LITERATURE TEACHING "QASIDA" IN THE CONTEXT OF MERITS EDUCATION

Divan Literature is a period in which the influence and validity of Turkish literature has continued for many centuries. During his centuries of domination, many poets and writers trained and brought important and valuable literary products to the body. With the poet and his work, which will find thousands, the qasida form of this literary tradition is dominant. The Qasida is the representative of the legacy in many different instances. It has been a very important species in the period of the qasida. Even though new examples of literary appreciation and tradition are not written yet, qasida still preserves its importance as a cultural heritage and historical document. It is important to represent both the literary tradition and the period mentality. This is a bridge from past to present in terms of reflecting and creating the ideal. In our work, we will emphasize the importance of using Turkish language and literature lesson effectively in education by realizing the achievements and achievements of the Turkish Language and Literature lesson determined by the Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). We will also emphasize the importance of providing value-consciousness to students in the context of value-added education, which has been recently emphasized. This study intends to make an effective use of the educational process based on constructivist teaching approach. The aim of the Turkish Language and Literature curriculum is to raise awareness in terms of general aims, achievements and values education

___

  • Ak, C. (2001). Bağdatlı Rûhî Divanı-Tenkitli Metin (C: 1). Bursa: Uludağ Ünv. Yayınları.
  • Akkuş, M. (1993). Nef'î Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ayan, H. (1981). Cevri Hayatı, Edebi Kişiliği, Eserleri ve Divanının Tenkidli Metni. Erzurum: Atatürk Ünv. Basımevi.
  • Aydın, M. Z., Gürler, Ş. (2014). Okulda Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yay.
  • Ceylan, Ö.,Yılmaz, O. (2005). Hazâna Sürgün Bahâr Keçecizâde İzzet Molla ve Dîvân-ı Bahâr-ı Efkâr. İstanbul: Kitap Sarayı Yayınları.
  • Dilmaç, K., Ulusoy, K. (2016). Değerler Eğitimi, Ankara: Pegem Yay.
  • Ertem, R. (1995). Yahyâ Divanı, İstanbul: Akçağ Yay.
  • Gölpınarlı, A. (2004). Nedim Divanı. İstanbul.
  • Hakverdioğlu, M. (2007). 15. Yüzyılda Bir Kadın Hakları Savunucusu: Mihri Hatun Hayatı Şahsiyeti ve Divanı. Amasya.
  • İpekten, H. (1990). Nailî Divanı, İst: Akçağ Yay.
  • Küçük, S. (2011). Bâkî Dîvânı. Ankara.
  • Kalkışım, M. (1994). Şeyh Gâlîb Dîvânı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kaplan, M. (1996). Neşâtî Divanı. İzmir: Akademi Kitabevi.
  • Karaköse, S. (2015, 01 04). Nev'izâde Atayî Divanı (Elektronik Sürüm). Malatya: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • MEŞ. (2010). 18. Milli eğitim Şurası Kararları, erişim tarihi : 01.11.2017 https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29170222_18_sura.pdf
  • Macit, M. (2015, 01 04). Nedim Divanı (Elektronik Sürüm). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Onay, E. (2013). 15. Yüzyıldan 18. Yüzyıla Kasidelerde İdeal Hükümdar Portresi ve Hükümdarın Metaforik Sunumu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, YÖK tez no: 356205
  • Tarlan, A. N. (1992). Ahmet Paşa Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ________. (1992). Necatî Beg Divanı, Ankara: Akçağ Yay.
  • TTKB. (2017). Talim Terbiye Kurulu Öğretim Programları, Erişim tarihi: 29.10.2017 http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=208
  • Uslu, E. (2015). Kasidede Övgü Kalıpları ve Divan Şiiri Öğretimindeki Yeri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, YÖK tez no: 395249
  • Yazar, İ., Uslu, E. (2016). Kasidelerde Şair Algısı, Journal of International Social Research, C.9, S. 43,
  • Yazar, İ., Uslu, E. (2015). Divan Şairinin Padişah Algısı, Turkish Studies, S. 10/8, s. 2205-2230