TARIK BUĞRA'NIN ROMANLARINDA KADIN, ERKEK İZLEKLERİ VE BİRBİRLERİYLE OLAN İLİŞKİLERİ

Türk romancılığının önemli isimlerinden biri olan Tarık Buğra, sadece roman ile değil, hayatının gençlik döneminde şiirle ve mesleğinin ilerleyen yıllarında gazetecilikle de uğraşan, yazdığı hikayeler ve tiyatro oyunları ile dikkat çeken önemli bir yazarımızdır. Eserlerinde Türk siyasi hayatının panoramasını çizer. Halkçı ve devletçi bir bakış açısıyla, ülke siyaseti ve sosyal yaşamının geçirmiş olduğu evreleri romanlarında konu edinir. Tarihsel köklerimize olan derin saygısını benliğinde her daim taşır ve yurttaşlarını edebî hayatının odak noktasına koyar. 1950'lerde gelişen soyut tahlilci hikaye anlayışına bağlı olan yazar, romanlarında ise düğüm yaratan bir yapı arz eder. Sınırlı motifleriyle birlikte, kapalı; üslup açısından bir endişe taşıyan, sembollere dayalı bir yazı anlayışı vardır. Dil mükemmeliyetçiliği bariz olan yazarın, kelime hazinesi oldukça zengindir. Hikaye ve romanlarında kişi, çevre ve olay tasvirleri gözlemciliğe dayanmaz. Bu yönüyle gözlemci değil izlenimci bir yazar olmayı tercih eder. Tarık Buğra, Anadolu'nun küçük bir kasabası olan Akşehir'de dünyaya gelmiştir. Bu bakımdan kasaba merkezli bir romancı olan yazarın, romanlarında insan ilişkilerini ve birbirleriyle olan diyaloglarını okuyucularına aktarması kaçınılmaz olacaktır. Bu çalışma ile, Tarık Buğra'nın matbu on romanında, kadın ve erkek izleklerinin nasıl işlendiği, şahısların olay örgülerine katkılarının ne derecede olduğu, sosyal hayatın bir parçası olan kadın - erkek ilişkisinin okuyucuya hangi şekillerde aktarıldığı, bu ilişkilerin kişiler ve çevreleri üzerinde nasıl bir etki bıraktığı sorularına yanıt aranmıştır. Bu yanıt arama sırasında öncelikle tek tek roman kişilerinin kişilik özellikleri ortaya çıkarılmış daha sonra da birbirleriyle olan ilişkileri, benzerlikleri ve farklılıkları üzerinde durulmuştur

MALE AND FEMALE THEMES AND THEIR RELATIONS WITH EACH OTHERS IN TARIK BUGRA'S NOVELS

Tarık Buğra, who is one of the most important names in Turkish novel writing, is not only famous for his novels but also for his poems which he dealt with in his youth and journalism that he was interested in later years. He draws panorama of Turkish political life. He owns the country's politicies and social life phases as themes in his novels with the populist and statist point of view. He always respects to our historical souls and he puts his citizens in the centre of his literary life. The writer who is bound up in abstract analysing story style offers a full of knots style in his novels. He owns a writing style that is close, worrying and based on symbols with his limited motifs. The writer having apparent language perfectionism, has a rich vocabulary. His description of characters, environment and plot is not based on observation and thanks to his this aspect, he prefers being an impressionist writer not an observer one. Tarık Buğra was born in Akşehir, which is a small town in Anatolia. Due to the fact that he is a town-based novelist, it is inevitable that he refers to the people relations and their communication with each other in his novels. In this study, some kinds of questions such as how woman and man themes are handled, to what extent characters contribute to the plot, how manwoman relation which is a part of social life is narrated to the readers, and how this relation affects the characters and their society are tried to be answered. While it is tried to be answered, first the characters' personalities are revealed one by one, then it is focused on their relations with each other, their similarities and differences

___

TEKİN, Mehmet, Tarık Buğra'nın Sanat ve Edebiyat Anlayışı, Tarık Buğra, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Kültür Eserleri Dizisi 8, Ankara, 2008, s. 31.

YÜCEL, Mustafa, Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı Seçmeler/1, Tarık Buğra, Berikan Yayınevi, Ankara, 2003, s.38.

NACİ, Fethi, 100 Soruda Türkiye'de Roman ve Toplumsal Değişme, Gerçek Yayınevi, İstanbul, 1990, s.169.

BUĞRA, Tarık, Yalnızlar, İstanbul, Ötüken Neşriyat, 1981.

BUĞRA, Tarık, Siyah Kehribar, İstanbul, Ötüken Neşriyat, 1991.

BUĞRA, Tarık, Küçük Ağa, İstanbul, Ötüken Neşriyat, 1981.

BUĞRA, Tarık, Firavun İmanı, İstanbul, Ötüken Neşriyat, 1983.

BUĞRA, Tarık, İbiş'in Rüyası, İstanbul, Ötüken Neşriyat, 1980.

BUĞRA, Tarık, Dönemeçte, İstanbul, Ötüken Neşriyat, 1980.

BUĞRA, Tarık, Gençliğim Eyvah, İstanbul, Ötüken Neşriyat, 1982.

BUĞRA, Tarık, Osmancık, İstanbul, Ötüken Neşriyat, 1983. 2.Makaleler

GÜLENDAM, Ramazan, Ölümünün 6. Yıldönümünde Tarık Buğra'nın Sanat Anlayışı, Dergâh, S.121, Mart, 2000, s. 22.

UĞURCAN, Sema, Tarık Buğra'nın Roman Kahramanları Üzerine Bir Tasnif Denemesi, Kubbealtı Akademi Mecmuası, S.1, Ocak, 1996, s. 25.

KOCAKAPLAN, İsa, Tarık Buğra İle Romanları Üzerine Sohbet, Türk Edebiyatı Dergisi, Mart, 1993, s.33.

MİYASOĞLU, Mustafa, Ölümünün Birinci Yıldönümünde Tarık Buğra, Türk Edebiyatı Dergisi, Mart, 1995. s. 49. 3.Tezler

ÖZTÜRK, Jale, Tarık Buğra'nın Matbu Romanları Üzerine Bir İnceleme, T.C. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yeni Türk Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale, 2008, s.100. 320

Yıldıray BULUT Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/3 Winter 2014

YILMAZ, Ebru Burcu, Tarık Buğra İnsan ve Eser, T.C. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Elazığ, 2005, s. 120.

TAŞTEPE, Şeyma, Tarık Buğra'nın Hayatı, Edebiyatı ve Eserleri, T.C. Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, Lisans Tezi, Ankara, 2009, s. 24.

ALPER, Feridun, Tarık Buğra Hayatı, Sanatı ve Eserleri, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum,1993. s. 6.