SEZAİ KARAKOÇ'UN BİR SORUSU ÜZERİNE

Sezai Karakoç'un Hızırla Kırk Saat adlı eserindeki ses, mermer putları nasıl devireceğini Hz. İbrahim'den öğrendiğini, buna karşılık, nesnesi olmayan putları, örneğin sözlerle, yani zihinlerde inşa edilen putları nasıl devireceğini bilmediğini, bunu kimsenin öğretmediğini söyler. Sözlerle inşa edilen putların nasıl kırılacağını bilmediğini söyleyen ses, pornografi hakkında yazan tipik bir 20. yüzyıl düşünürü sesidir. İmaj çağının imaj bombardımanı altında zihni bulanan bu düşünürler, genel olarak, Bizans tarihindeki put kırıcıların tavrını benimsemişlerdir. Günümüz felsefe ve edebiyatının günlük yaşam üzerinde belirleyici olan pornografik örüntülere bakışında, bir tür çaresizlik, edebiyatçılarının, içinde yaşadıklara çağa ilişkin umutsuzlukları, söz konusu gelecek olunca volontarizmin, yani insan iradesinin belirleyiciliğinin ön kabulüne, buna karşılık, söz konusu geçmiş olunca determinizmin, yani tarihsel zorunlulukların belirleyiciliğinin ön kabulüne dayanır. Oysa, geleceğe ilişkin değerlendirmelerimizde de tarihsel zorunlulukları göz önünde bulundurmamız gerekir. Bunu yaptığımızda, zorunluluklar sebebiyle, bugünkü gücünü yitireceğini öngörebiliriz. İmaj günden güne zihinler üzerindeki etkisini kaybetmektedir. Nitekim binlercesinin biraradalığı hâlinde, artık hiçbir imge, bakışı kışkırtma ve doyurma başarısı gösteremez. Bu bakımdan ikonakırıcılık, dünyayı bir günde değiştirme umudu taşıyan safdil bir devrimcilik anlayışından farklı değildir. Dolayısıyla, boşluk yaratacağı yerde bakışı doyurması, imgenin kendini yerinden etmesi sürecinin bir aşaması olarak görülmelidir.

Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic

The voice in Sezai Karakoç's Hızırla Kırk Saat says that he learned how to break the idols made of rocks from Abraham, but he doesn't know how to destroy the idols made of words. This voice constitutes a typical 20th century philosopher concerned with pornography. Those

___

BARTHES, Roland. Camera Lucida. Çev. Reha Akçakaya. İstanbul: Altıkırkbeş Yay., 1992.

BAUDRİLLARD, Jean. Kötülüğün Şeffaflığı. Çev. Işık Ergüden. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1998 (1995).

---. Tam Ekran. Çev. Bahadır Gülmez. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2001.

CAMUS, Albert. -Sisifos Söyleni?. Sisifos Söyleni. Çev. Tahsin Yücel. İstanbul: Can Yayınları, 1998.

ERHAT, Azra. Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000.

FOUCAULT, Michel. Cinselliğin Tarihi 1. Çev. Hülya Tufan. 3 cilt. İstanbul: Afa Yayınları, 1993.

FREUD, Sigmund. Uygarlığın Huzursuzluğu. Çev. Haluk Barışcan. İstanbul: Metis Yayınları, 1999.

JAMESON, Fredrick. Modernizmin İdeolojisi. Çev. Tuncay Birkan, Kemal Atakay. İstanbul: Metis Yayınları, 2008.

KARAKOÇ, Sezai. -Hızırla Kırk Saat?. 02 Temmuz 2009. _____http://www.siraze.net/antoloji/sezaikarakoc/hizir.htm>

KUSPİT, Donald. Sanatın Sonu. Çev. Yasemin Tezgiden. İstanbul: Metis Yayınları, 2006.

SAYIN, Zeynep. İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları, 2003.

ZİZEK, Slovaj. Yamuk Bakmak. Çev. Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları, 2004.