ÖĞRENCİLERİN PİETER BRUEGHEL ÇOCUK OYUNLARI ADLI SANAT ESERİNİ KAVRAYIŞINDA DRAMANIN ETKİSİ

Bu çalışmada, 6. sınıf öğrencilerinin Pieter Brueghel'in "Çocuk Oyunları" Adlı Tablosunu kavrayışlarında drama yönteminin etkisi araştırılmıştır. Çalışma, Adana'daki bir ortaokulun 11-12 yaş dönemini kapsayan ve 6. sınıfa devam eden toplam 32 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın deseni yarı deneysel bir yöntem olup deney ve kontrol grubu olmak üzere iki sınıf seçilmiştir. Çalışmada, her iki grubun sanat eleştirisi yaprağındaki soru kategorilerine verdikleri cevaplar arasında anlamlı bir farklılaşmanın olup olmadığı ortaya konmaya çalışılmıştır. Deney grubuna üç, kontrol grubuna üç olmak üzere toplamda altı oturum uygulanmıştır. Bu altı oturumda konu başlıkları müfredattaki kazanımlara uygun olarak seçilmiştir. Konular deney grubuna drama yöntemi, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemle verilmiştir. Araştırmanın veri toplama aracı "Sanat Eleştirisi Yaprağı" olup verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları her iki grubun son oturumda verilen sanat eleştirisi yaprağından elde edilen verilere dayanmıştır. Araştırma sonucunda; deney grubu kontrol grubuyla karşılaştırıldığında, deney grubunun kontrol grubuna göre sanat eleştirisi betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargı basamaklarındaki soru kategorilerine verdikleri cevaplar daha anlamlı olduğu saptanmıştır. Deney grubunun kapalı uçlu soru kategorilerini cevaplama oranlarında ise kontrol grubuna oranla anlamlı bir farklılaşmanın olduğu görülmüştür. Sanat eserlerini anlama ve kavramada sanat eğitimcilerine düşen en önemli görev, sanat eserine yaklaşma noktasında kullandıkları yöntemin etkili olmasıdır. Bu açıdan bakıldığında sanat eleştirisinde drama yöntemi kullanıldığında öğrencilerin sanat eserleri ile ilgili yaşantısı canlı kalır ve eserleri kavrayışları ise daha kalıcı olması sağlanır.

THE EFFECT OF DRAMA ON UNDERSTANDING PIETER BRUEGHEL'S CHILDREN'S GAMES ARTISTIC WORK IN STUDENTS

In this study, the effect of the drama method in understanding art works in 6th grade students was investigated. For this purpose, a total of four works of art, including certain periods, were selected by receving expert opinions. The study consisted of a total of 32 students in Adana in the 6th grade whose ages were between 11and 12. The design of the study was weak experimental. Composed of one experimental and control groups. In the study, whether the responses of the two groups regarding art criticism differed significantly was investigated. Thirteen sessions were conducted in total, seven in the experimental group and six in the control group. In these thirteen sessions, topics were handled in accordance with the curriculum achievements. The subjects were given the drama method for the experiment group and the traditional method for the control group. The data collection tool of the research was "Art Criticism Leaflet" and descriptive analysis was used in the analysis of the data. The results of the study were based on the art criticism leaflet obtained at the final session of both groups. The results of the study were based on the results of art criticism given in the last four sessions of both groups. As a result of the research; When compared to the control group, the responses of the experimental group to the open-ended question categories in the description, analysis, interpretation and judgment steps of the art critic according to the control group were found to be more detailed in terms of content richness. It was also found that the experimental group had a significant difference in the response rates of closed-ended question categories compared to the control group. The most important task of the art educators in understanding and conceptualizing art works is the method they use in approaching the work of art. Based on these views, when the drama method is used in art criticism, the experience of the students about the works remains alive and they are made more effective and more permanent.

___

  • Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama.Ankara: Natürel Yayıncılık.
  • Akoğuz, A. & Akoğuz, M. (2015). Okul öncesi ve ilkokul için yaratıcı drama etkinlikleri. İstanbul: Final Yayınları.
  • Arnheim, R., & Öğdül R. (1997). Görsel düşünme. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barrett. T. (2012). Sanatı eleştirmek. (G.Metin Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakır, F. (2004). Toplum estetiğinin bilinçlendirme sürecinde sanat eğitiminin rolü. Anadolu Sanat Dergisi, 15, 59-64.
  • Çelı?kkaya, T. (2014). Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yönteminin Önemi ve Uygulama Örnekleri. Electronic Turkish Studies, 9(2), 447-470.
  • Enver, Y. (2009). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Nobel Dağıtım.
  • Eroğlu, Ö. (2016). Sanat eleştirisi nedir? İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • Frankel & Wallen. (2006). How To Design And Evaluate Research In Education. New York, McGraw-Hill Companies
  • Gökaydın, N. (2002). Temel sanat eğitimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Gönen, M. & Dalkılıç, U. (2003). Çocuk Eğitiminde Drama Yöntem ve Uygulamaları. İstanbul: Epilson Yayıncılık.
  • Günyaz, A. (2011). Sanat, eleştiri ve seramik eleştirisi üzerine. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 5(5), 55-56
  • İnce, B. (2010). Lisansüstü sanat eğitiminde bir öğretim alanı olarak sanat eleştirisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Karabağ, A. (2009). Çoklu zeka kuramı yapılandırmacı yaklaşımla yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayınları.
  • Karabulut, N., Karakuzu, M., & Konca, Y. (2008). Sanat eğitiminde pedagojik eleştiri yöntemleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 21, 87-110.
  • Kavuran, T (2002). Türkiye'de eğitim fakültesi resim-iş öğretmenliği proğramlarının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Fakültesi, Eskişehir.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta eğitim görmek öğrenmek yaratmak. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kırışoğlu, O. (2014). Sanat bir serüven. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kırışoğlu, O. ve Stokroçki, M. (1997). İlköğretim sanat öğretimi, yök-dünya bankası milli eğitimi geliştirme projesi hizmet öncesi öğretmen eğitimi, Ankara.
  • Leppert, R. D. (2009). Sanatta anlamın görüntüsü: imgelerin toplumsal işlevi. (İ.Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mamur, N. (2004). Çok alanlı sanat eğitiminde ölçümleme ve değerlendirme yaklaşımları: Bolu ili örneği. İlköğretim Online, 3(2), 1-18.
  • May, R. (1998). Yaratma cesareti. (A.Oysal, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Memiş, A., Sever, E. & Bozkurt, M. (2016). Yaratıcı Yazma Ve Yaratıcı Drama Yaklaşımının İlkokul Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerilerine Ve Yardımseverlik Tutumlarına Etkisi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 1685-1702.
  • Özsoy, V. (2001). sanat (resim) eğitiminde bir nitel araştırma yöntemi: eğitsel eleştiri. Eğitim ve bilim, 26 (122), 41-51.
  • Öztürk, A. (2009). İlköğretimde Drama. Eskişehir : Anadolu Üniversitesi.
  • Read, H., & Asgari, N. (2014). Sanatın anlamı. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • San, İ. (2008). Sanat ve eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Siniksaran, R., & Aykaç, M. (2013). Beethoven'in Hayatı ve Eserlerini İncelemede Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies (Prof. Dr. Turgut Karabey Armağanı), 8(12), 1169-1181.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Todorov T. (2016). Ya sanat ya hayat. (A.Kılıç, çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Topçu, A. K., (2008). Görsel Sanatlar Eğitiminde Bir Öğretim Yöntemi olarak Yaratıcı Drama Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Tuna, S. (2007). Estetik algı ve beğeni gelişimi açısından ilköğretimde sanat eleştirisi öğretimi. AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40, 121-133.
  • Tuna, S. (2011). Kültürel farkındalık yaratma açısından sanat eleştirisi öğretimi. İlköğretim Online, 10(2), 569-575.
  • Tüm, G. (2010). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde drama tekniğinin rolü. Turkish Studies, 5(3), 1898-1920.
  • Uyan, Z. (2006). Resim öğretiminde (sanat eğitiminde) oyunun öğretime katkısı (Doctoral dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Yolcu, E. (2009). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
Turkish Studies (Elektronik)-Cover
  • ISSN: 1308-2140
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: Mehmet Dursun Erdem
Sayıdaki Diğer Makaleler

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENCİLERE SOSYAL KATILIM BECERİSİ KAZANDIRMA DURUMLARI

TUĞBA SÖMEN, ALİ SİNAN BİLGİLİ

PRE-SCHOOL TEACHING STUDENT TEACHERS' BELIEFS ABOUT ENGLISH LANGUAGE LEARNING

Sibel ERSEL KAYMAKAMOĞLU

YABANCI DİL OLARAK ARAPÇANIN ÖĞRETİMİNDE EDEBÎ TÜRLERİN DİL BECERİLERİNE KATKISI (ŞİİR-KISA ÖYKÜ- TİYATRO)

BETÜL CAN

YATILI ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİ

Ceyda YILMAZ, MUHİTTİN ÇALIŞKAN

ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN SOSYAL YETERLİLİKLERİNİN SINIF İÇERİSİNDEKİ SOSYOMETRİK STATÜLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

ALİ HAYDAR AKPOLAT, Mukaddes Sakallı DEMİROK, SERDAL SEVEN

BABALARIN OKUL ÖNCESİ YAŞTAKİ ÇOCUKLARININ SERGİLEDİĞİ BAZI PROBLEM DAVRANIŞLARA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

MÜMİN TUFAN, YAKUP YILDIRIM

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖZ-DÜZENLEYİCİ ÖĞRENME BECERİLERİNİN, AKADEMİK ÖZ-YETERLİK, AKADEMİK KONTROL ODAĞI VE AKADEMİK BAŞARILARI İLE İLİŞKİSİ

A. Seda SARACALOĞLU, ÇİĞDEM ALDAN KARADEMİR, FEVZİ DURSUN, MEHMET ALTIN, NURTAÇ ÜSTÜNDAĞ

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUL YÖNETİCİLERİNE İLİŞKİN METAFORLARI*

EMEL TÜZEL İŞERİ, DEMET ŞAHİN KALYON

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI ORTAOKUL MÜZİK DERSİ MÜFREDATININ TÜRK MÜZİK KÜLTÜRÜNÜ GELECEK NESİLLERE AKTARMADAKİ ROLÜ (Karamürsel Örneği)

Akın KEÇECİ

TÜRKÇE 6, 7, 8. SINIF DERS KİTAPLARININ PISA OKUMA BECERİLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

F. Dilek GÖZÜTOK, MURAT İNCE