MUHAMMED ESED'İN 'KURÂN MESAJI'INDA BAZI AYET ve KAVRAMLARA YAPTIĞI BİREY ve TOPLUM EKOLOJİSİ İLE İLGİLİ YORUMLAR ÜZERİNE

Bu çalışmanın temel amacı, Muhammed Esed'in Kurân Mesajı adlı tefsirini birey ve toplum ekolojisi bağlamında incelemektir. Bunun için eser, baştan sona gözden geçirilmiştir. Böylece bir taraftan birey ve toplumla alakalı ayetlere yapılan izahlar bir araya getirilmiş, diğer taraftan konuların çok çeşitli olması, daha kapsayıcı bir başlığın seçilmesini gerektirmiştir. Bu sebeple çalışmaya birey ve toplum ekolojisi başlığı uygun görülmüştür. Neticede Esed'in bu konularla ilgili yorumları, ilgilendiği konuda net bir bakış açısı oluşturmak için bir araya getirilmiştir. Böylece okuyucu, birey ve toplum ekolojisi ile ilgili yorumları tek elden görme imkânına kavuşmuştur. Birey, insanın kendine özgün bir alana işaret eden bir ifadedir. Zira onun en çok faaliyet gösterdiği ve ilişki sergilediği alan, birey alanıdır. Bu nedenle bu çalışmada birey ekolojisi ile bireyin kendisi ve rabbiyle karşılıklı ilişkilerine atıf yapılmıştır. Bu makalede bireysel alanda Esed'in ayetlere ve ilgili kavramlara yaptığı birey ekolojisine ilişkin yorumlara temas edilmiştir. Zira Esed, 20'nci yüzyılın tanığı olduğu için insana ve onunla alakalı sorunlara bazı özgün açıklamalar yapmıştır. Bu açıdan çalışma, bir gayret ve çaba ürünüdür. Toplum, bireylerin oluşturduğu ve belli prensiplerin egemen olduğu bir yapıdır. Birey bir de toplum düzleminde faaliyet gösteren bir varlıktır. Bu platformda toplumsal kurallar ve ilişkiler ağı egemendir. Bu çalışmada toplum ekolojisi ile toplumların bizzat kendileriyle, tüm bireyleriyle ve diğer toplumlarla ve en nihayet Allah ile karşılıklı ilişkilerine atıf yapılmıştır. Bu çalışmada toplumsal düzlemde Esed'in ayetlere ve ilgili kavramlara yaptığı toplum ekolojisine ilişkin açıklamalara değinilmiştir. Zira Esed, yaşadığı çağın şahidi olduğu için topluma ve onunla ilgili meselelere kimi orijinal izahlar getirmiştir. Böylece bu araştırmayla hedef kitlenin Esed'in toplum ekolojisine ilişkin tefsirleri hakkında bilgi sahibi olması sağlanmıştır. Ekoloji, canlı varlıkların kendi aralarındaki etkileşimi ifade eden bir terimdir. Bu etkileşimde mesaj gönderme, cevap alma ve yanıta göre etkileşime girme gibi unsurlar vardır. Bu açıdan bu etkileşimlerde gerek bireyin gerekse toplumun, birbirleriyle yatay ancak Allah ile dikey ilişkileri vardır. Ekoloji terimi bu ilişkileri ifade etmek için seçilmiştir. Zira ekoloji canlıların birbirleriyle olan dikey ve yatay münasebetleri konu edinen bir bilimdir. Bu makalede birey ekolojisi ifadesiyle kişinin, kendisiyle, rabbiyle ve diğer birey ve varlıklarla olan münasebetlerine vurgu yapılmıştır. Toplum ekolojisi terimiyle de toplumla birey ve bir toplumla diğer toplum ve en nihayet toplumla Allah arasındaki ilişkiler ifade edilmiştir. İnsan ekolojisi ise her ikisini kapsamak üzere kullanılmıştır.

ON COMMENTARIES FOR SOME VERSES AND CONCEPTS ABOUT PERSON AND COMMUNITY ECOLOGY IN MESSAGE OF THE QUR'AN BY MUHAMMAD ASAD

The main purpose of this study, it is to examine to the meaning of Muhammad Asad's commentary called the Qur'an Message in the context of individual and community ecology. For this, the work has been reviewed thoroughly. Thus, on the one hand, the explanations made to the verses related to individual and society were combined, on the other hand the wide variety of topics had necessitated the selection of a topic more inclusive. For this reason, the title of individual and community ecology was deemed appropriate to the tis work. As a result, Assad's comments on these issues it has been put together to create a clear perspective in the interested topic. So readers have gained the opportunity to see the comments on the individual and community ecology in a single source. The individual is an expression pointing to a specific area of the human self. Because his showed the most activity and the relationship exhibit areas is the individual areas. Therefore, in this study had been referred with the individual ecology to individuals and their mutual relationship with the Lord and himself. This article has been contacted the comments on verses and its related concepts regarding to individual ecology. In this respect, the study is product of an attempt and try. Because of a witness of 20th century Assad has made some specific remarks on the people and their related problems. Society is a structure made up of individuals and dominated by certain principles. Individuals is an entity operating in the society plane, also. Social rules and relationships network is dominant in this platform. In this study, with the community ecology has been made reference to society of themselves, all individuals, other community and ultimately with God with their mutual relations. In this study it has been mentioned statements made by the Assad verses and related concepts concerned for the community on the social plane. Because of witness for the era lived, Assad has made some genuine explanations the society and the issues about it. Thus, for the target audience it provided be familiar with Assad's commentaris on the society ecology with this trial. Ecology is a term of living that refers to their interactions. There is sending message, receiving responses and interacts based on factors as response in this interaction. From this point, in these interactions here are relations both individual as well as society, each other horizontally but vertical relationship with God. The term ecology was chosen to express these relationships. Because ecology is a science that deals with creatures with each other vertical and horizontal relations. In this article the word of autoecology had been made emphasis to the relations for person with his own, with his Lord, with other individuals and entities. With the community ecology term it has also meant the relations with individual and society, between a society and other societies, ultimately the between society and God. Human ecology is used to cover both.

___

Abdülbâkî, M. Fuâd (1994), el-Mucemü'l-Müfehres li Elfâzı'l-Kurân, Beyrut: Marife.

Altuntaş, Abdurrahman (2012/2), "Hak Dini Kurân Dili Tefsirinde Şûra Kavramının Ele Alınışı", Cilt: 1, Sayı: 2 Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (GÜİFD).

Altuntaş, Abdurrahman (2009), Kurân'da Temel Siyasi Kavramlar, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi SBE.

Bayrakdar, Mehmet (1992), İslâm ve Ekoloji, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.

Berkes-Kışlalıoğlu, Fikret-Mine (1993), Çevre ve Ekoloji, Ankara: Remzi.

Çepel, Necmettin, Ekoloji Terimleri Sözlüğü, İstanbul ÜOF Yay, İstanbul 1982.

Doğan, Dursun Mehmet, Büyük Türkçe Sözlük, İz Yay, 2. bsk, İstanbul 1996.

Erdem, Mustafa, Hazreti Âdem İlk İnsan, TDV Yay, 1. bsk, Ankara 1993.

Esed, Muhammed (1999), Kurân Mesajı, (çev. C. Koytak-A. Ertürk), İstanbul: İşaret.

Geldiay-Kocataş, R-A (1975), Genel Ekoloji, İzmir: Ege Üniversitesi.

Görmez, Kemal (1997), Çevre Sorunları ve Türkiye, Ankara: Gazi.

Görmez-Göka, Kemal-Erol (1993), Çevre ve Çocuk, İstanbul: Çocuk Vakfı.

Günay, Muzaffer (1998), Çevrem ve Ben, İstanbul: Türdav A.Ş.

Harman, Ö. Faruk (1998), "Hûd", DİA, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, cilt: 18.

Heyet (2004), İlmihal, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, cilt: I-II.

Kabakçılı, Osman (2014), "Kurtubî Tefsirinde İstiare Sanatı", Cilt: 9/2, Kış 2104, Turkish Studies.

Kışlalıoğlu-Berkes, M-Fikret (1994), Ekoloji ve Çevre Bilimleri, İstanbul: Remzi.

Muslu, Yılmaz (1987) Ekoloji, Yeni Asya Yay, 5. bsk, İstanbul.

en-Neccar, Abdulvehhab (1947), Kasasu'l-Enbiyâ, Beyrut: Medenî.

Özdemir, İbrahim-Yükselmiş, Münir, Çevre Sorunları ve İslâm, DİB Yay, Ankara 1995.

es-Sabuni, M. Ali (ty), Peygamberlik ve Peygamberler, (çev. S. Cebeci-B. Delice), İstanbul: Kültür Basın Yayın Birliği.

Tabbare, Afif Abdülfettah (1989), Meal Enbiyâ fil Kurân, , Beyrut: Âlemi'l-İslamî.

Ünlü, Halil (1992), Yerel Yönetim ve Çevre, İstanbul: Kent Basımevi.