MARK TWAIN VE TANPINAR'DAN ÂDEM VE HAVVA HİKÂYELERİ

Birbirlerini anlamak/anlatmak isteyen kadın ve erkeğin başvurdukları ilk ve en çekici kaynak olan Âdem'le Havva, semavî dinlerin birçok ortak konusundan biridir. İlk insan ve ilk peygamber olan Hz. Âdem ve ona eş olarak Havva'nın yaratılması, cennetten çıkarılmalarına sebep olan "yasak ağaç/ yasak meyve", cennetten kovulmaları, yeryüzündeki hayatın başlangıcı, birçok eserde işlenmiştir. Resim, heykel, minyatür gibi plâstik sanatlarda ve edebiyatta sık kullanılan ve sevilen bir konudur. Bu çalışmada, Mark Twain'in "Âdem'in Güncesi", "Havva'nın Güncesi" ve Ahmet Hamdi Tanpınar'ın "Âdem'le Havva" hikâyesi incelenmiştir. Sevginin oluşması, ilk çift olma konusunda kendi tasarrufları ve yorumlarıyla kadın-erkek ilişkisini ele almışlardır. Çalışmada amaç İlâhî dinlerdeki kıssalara uygunluğu tespitten çok, insan çifti arasındaki birbirini anlama çabalarının yazarlardaki görüntülerini vermektir. Eserler yaratılış hikâyesini yeniden anlatma değil birer edebî ürün olduklarından yazarların kendi tasarrufları ve yorumları söz konusudur. Eserler Cennet, Havva'nın Yaratılması, Bilgiyle Donatılma, Yasak Ağaç, Cennet'ten Kovulma ve Âdem'le Havva Olabilme alt başlıkları altında incelenmiştir. Sonuçta her iki yazarda da ilk insan ve eşine duyulan büyük ilgi görülür. Havva'nın Âdem üzerindeki etkisinde yoğunlaşırlar. Havva'da değişimler olsa da asıl etkilenen, değişen Âdem'dir. Kadın ve erkeğin birbirini anlama çabası geçmişte olduğu gibi bugün de devam etmektedir. İnsanoğlu varolduğu sürece de devam edeceğinden sanatçılar için Âdem'le Havva başvurulan zengin bir kaynak olacaktır.

THE TALES OF ADAM AND EVE FROM BY MARK TWAIN AND TANPINAR

Adam and Eve -who are the very first and the most attractive source that man and women, who would like to understand/depict each other, apply -are one of the common themes for many divine religions. Adam as the firs man and the first prophet and creation of Eve as his wife, "forbidden tree/fruit" that leads to Man's Fall from the Garden of Eden and the orijin of life on Earth have been mentioned in so many works. It is such a commenly used and loved theme in plastic arts such as painting, sculpting, miniatures, etce. And literature. In this article, Mark Twain's "Extracts From Adam's Diary" and "Eve's Diary" and Ahmet Hamdi Tanpınar's "Âdem and Eve" tale have been examined. They dealt with men and women relationship with reference to the formation of love, their own amendments and comments in becoming the firs couple. The objective of this study is to give the efforts of human couple's understanding each other in authors' images rather than identifying their compatibility with the tales in Divine religions. As these are literary works, they are not retells of the tale of Genesis and the authors' own changes and comments are matters of question. The pieces have been examined under the subtitles of Garden of Eden, Creation of Eve, Being Equipped with Knowledge, Forbidden Tree, Fall from Eden, Being Able to be Adam and Eve. As a result, both of the two writers' great interest felt for the first man his wife is observed. They focus on Eve's effect on Adam. Even if there are some changes on Eve, mostly affected or changed one is Adam. The efforts of men and women to understand one another continue today as they continued in the past. Since this will last as long as the mankind exists. Adam and Eve will be a rich source that is appealed by artists.

___

  • ERDEM, Mustafa, Hazreti Âdem (Glk Gnsan), Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 2006.
  • KAPLAN, Mehmet, Hikâye Tahlilleri, Dergâh Yayınları, (altıncı baskı), Gstanbul, 1997.
  • KAPLAN, Mehmet, Tanpınar"ın giir Dünyası, Dergâh Yayınları, (ikinci baskı), Gstanbul, 1982.
  • Kitabı Mukaddes Eski ve Yeni Ahit (Tevrat ve Gncil), Kitab-ı Mukaddes girketi, Gstanbul, 1981.
  • Kur,,ân-ı Kerîm ve Türkçe Meâli, Elmalılı Hamdi Yazır, (SadeleGtirenler: Yakup Çiçek, Necat Kahraman), Temel NeGriyat, Gstanbul, 2000.
  • MARK TWAGN, Âdem"le Havva"nın Güncesi ve Seçme Öyküler, (Çev.: AkGit Göktürk), YKY, Gstanbul, 2006.
  • TANPINAR, Ahmet Hamdi, Hikâyeler, Dergâh Yayınları, (dördüncü baskı), Gstanbul, 1999. The Norton Anthology of American Literature, Norton& Company, (fourth edition)Volume: 2, U.S.A. (Newyork-London), 1994. "Âdem", Meydan Larousse, 1. cilt, Sabah Gazetesi Yayınları, Gstanbul, 1992, s. 82.
  • ARSENE-ONU, Cristina, "Ironic Imagining of Man"s Creation and Development With Mark Twain: An Insight Gnto "Adam"s and Eves"s Diaries", Mınıstrıy of National Education Univercity of PiteGti Language and Literature European LAndmarks of Identity, University of PiteGti Pres, 10/2012 (8-10 June 2012), PiteGti, s. 41-48. ( http://www.upid.ro/uploads/facultatea_lit/ELI/nr.%2...)
  • ASLAN, Emet Egemen-ARDA, Zuhal, "Mitolojide Elma- Seramik ve Resim Sanatındaki GzdüGümleri", Tarım Bilimleri AraGtırma Dergisi, 2(1) 2009, s. 99-106. (www.nobel.gen.tr/Makaleler/TABAD-Issue%201-48-2011, pdf, Kabul Tarihi: 14.12.2009).
  • BATUK, Cengiz, "Âdem ve Havva"nın Kitabı: Eski Ahit Apokrifasında Âdem ve Havva"nın Hayatı", Hitit Üniversitesi Glahiyat Fakültesi Dergisi, 10(2006), s. 51-96.
  • BAYAT, Fuzuli, "Ezoterik Bilgi Kaynağında Yasak Meyve", Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkic, Volume 3/5, Fall 2008, s. 615-625. (www.turkishstudies.net/Makaleler/1089590452_38%20fuzul%bayat%20tmm.pdf, ET: 28.07.2013
  • COX, James M., "Twain, Mark", The Encyclopedia Americana, Volume: 27, U.S.A. (New York), 1973, s. 291-291d. "Mark TWAGN", Görsel Büyük Kültür Ansiklopedisi, cilt: 15, Görsel yayınları, Gstanbul, 1999, s. 5973-5974.
  • gAHGN, M. Süreyya, "Cennet", Gslâm Ansiklopedisi, Cilt: 7, Türkiye Diyanet Vakfı Vakıf Yayınları, Gstanbul, 1993, s. 374-376.
  • TOPALOĞLU, Bekir, "Cennet", Gslâm Ansiklopedisi, Cilt: 7, Türkiye Diyanet Vakfı Vakıf Yayınları, Gstanbul, 1993. s. 376-386.
  • "TWAIN, Mark", AnaBritannica Genel Kültür Ansiklopedisi, Cilt: 21, Ana Yayıncılık, Gstanbul, 2004-2005, (s. 374-375),