DİNE DÖNÜŞ

Bu makalede mensubu olduğu dine yaklaşımı dini bilgisi, inancı, dini tutum ve davranışları açısından sözde ve yüzeysel olan birinin yaşadığı bir kısım psiko-sosyal etkileşim sebebiyle içtenlikle dini bir yola girip tecrübe ettiği dindarlaşma süreci konu edinilmekte, içerik olarak da dine dönüş öncesindeki belirtiler, dönüş sürecinde yaşananlar ve dönüş sonrası nelerin değiştiği hususlarına cevap aranmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak dine dönüş tecrübesi yaşayan 132 katılımcıya din değiştirme çalışmalarından hareketle araştırmacı tarafından hazırlanan bir anket uygulanmıştır. Ayrıca katılımcıların dine dönüş öncesi dine yaklaşımları, dine dönüş düşüncesinin nasıl oluşup geliştiği ve bu sürecin dini hayatlarına ve günlük yaşamlarına nasıl yansıdığıyla ilgili açık uçlu sorulara yer verilmiştir. Elde edilen veriler bireylerin dine dönüş sürecinde yaşadıkları dinî duygu, düşünce, tutum ve davranışları açısından betimsel yöntemlerle analiz edilmiştir. Sonuç olarak bireylerin dine dönüş tecrübesi yaşamalarında din değiştirme olgusunda da etkili olan anlam arayışı, varoluşsal sorgulama, dini memnuniyetsizlik, bilişsel çelişkiler, günahkârlık duygusu, dindarların yaklaşımı, dini telkin, dini araştırmalar, estetik etkilenme, mistik belirtiler, travmatik olaylar ve deneme gibi bir kısım güdülerin etkili olduğu görülmüştür. Yine bireyler dine dönüş tecrübesiyle birlikte dinî, sosyal, kültürel, duygusal ve entelektüel değişim yaşamışlardır

RETURNING TO RELIGION

This article handles the process of being religious which is experienced sincerely as a result of experiencing some psycho-social interaction of someone whose approaching the religion of which he is a member, religious knowledge, belief, religious attitudes and behaviors are so-called and superficial . In addition, this study searches for signs before returning to religion, what they experienced throughout the process of returning to religion and changes after returning to it. In this study, as a data collection tool, a questionnaire which was prepared by the researcher with reference to research about religious conversion was administered to 132 participants who committed apostasy. Besides, there are open-ended questions about participants’ approaching to religion before returning to it, how their thoughts of returning to religion came up and how this process reflects on their religious and daily lives. The data obtained in the study were analyzed with descriptive methods with regards to participants’ religious feelings, ideas, attitudes and behaviors which are experienced in the process of returning to religion. As a result, some motives like existential questioning, religious maturation, dissatisfaction, displeasure with the life, cognitive conflicts, guilt feelings, attitudes of religious people, religious indoctrination, religious studies, aesthetics contagion, mystical signs, traumatic events and trials have been found to be effective on individuals’ experiences of returning to religion as well as the phenomena of religious conversion. In addition to the experience of returning to religion, individuals also experienced religious, social, cultural, emotional and intellectual change

___

  • ADİLOĞLU, A, (2008). “Karaçay Türklerinin İslâm Dinini Kabulü, Turkish Studies - International Periodical For the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic Volume 3/2 Spring 2008, p. 12-32,TURKEY
  • BAHADIR, A, (2011). İnsanın Anlam Arayışı ve Din, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • BUDAK, S. (2009). Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2012), Veri Analizi El Kitabı, (17. Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • CAN, A. (2013). SPSS İle Nicel Veri Analizi, Ankara: Pegem Akademi.
  • CERTEL, H. (2009). Suçlularda Dine Dönüş, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • FIRAT, E, Şahsiyet Gelişiminde Tevbenin Fonksiyonu, (Basılmamış Doçentlik Tezi), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Ankara, 1982.
  • HÖKELEKLİ, H. (2008). Din Psikolojisi, Ankara: TDV Yayınları.
  • HÖKELEKLİ, H. (Ed) (2011). Din Psikolojisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • KARACA, F. (2011). Din Psikolojisi, Trabzon.
  • KAYIKLIK, H. (2011). Din Psikolojisi, Adana: Karahan Kitapevi.
  • KİM, H. C. (2003). Din Değiştirmenin Entelektüel Arka Planı, İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • KÖSE, A. ve AYTEN A. (2012). Din Psikolojisi, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • KÖSE, A. (1997). Neden İslam’ı Seçiyorlar, Ankara: İSAM Yayınları.
  • ________ (1993). “İhtida”, DİA, XXI, İstanbul: TDV Yayınları.
  • ÖZLEM, F, (2011). “Ali Ekrem’in (Bolayır) Şiir Demeti’nde Çocuklara Verdiği Dinî ve Ahlâkî Eğitim, Turkish Studies - International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 6/3 Summer 2011, p. 763-779, TURKEY
  • PEKER, H. (1979). Din Değiştirmede Psiko-Sosyal Etkenler, (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
  • _________ (2008). Din Psikolojisi, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • USLUCAN, F, (2006) “Orhan Kemal’in Bazı Romanlarında Bir Eleştiri Unsuru Olarak Din, Turkish Studies - Türkoloji Dergisi 1 (2006), Sayı: 2, p. 105-139, TURKEY
  • YAVUZ, K, (1982). Din Psikolojisinin Araştırma Alanları, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı. 5, ss. 87-108, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Basımevi.