POST-TRUTH DÖNEMİN SİYASAL İLETİŞİME YANSIMALARI

Hakikat Ötesi, Hakikat Sonrası veya Gerçeğin/Hakikatin Önemsizleştirilmesi olarak Türkçeye çevrilen Post-Truth teriminin yeni olmamasına rağmen, konuyla ilgili araştırma sayısının 2016 yılından itibaren artmasıyla birlikte gelinen noktada, alan araştırmacılarının daha çok ilgisini çekmeye başlayan bir kavram olmuştur. Literatürde, bir yandan kavram özelinde toplumsal çalışmalar yapılırken ve Post-Truth çağında yaşadığımız savunulurken, diğer yandan karşıt görüşler de alan araştırmalarında yer almaktadır. Post-Truth kavramı, içinde yalanı barındıran bir kavramdır ve yalanların gerçekmiş gibi sunulduğu kompleks bir durumu açıklamaya çalışır, burada ilginç olan ise özellikle siyasilerin yalana başvurmasından ziyade halkın bu duruma, yalan olduğunu bilse bile hoşgörülü yaklaşmasıdır. Günümüzde halk bilgi kaynağı olarak kitle iletişim araçlarını kullanmakta, araştırmalarını bu mecrada yapmaktadır. Kolay anlaşılır, zahmetsiz, teknik terimlerden uzak, sürükleyici, heyecanlandırıcı ve fakat temelsiz, kaynaksız ve niteliksiz bilgi yığınları, forumlar, sosyal medya ortamları aracılığıyla kısa sürede binlerce kişiye ulaşmaktadır. Bundan dolayı bilginin kaynağı belirsizleşmekte, bilginin kontrolü akademiden çıkmakta, sunulanlar alıcılar tarafından yalan olup olmadığına dair şüphe duymadan hap gibi alınmasına neden olmaktadır. İşte bu ortamlarda da zemin Post-Truth için daha elverişli hâle gelmektedir ve bu durumun siyasetle ilişkilendirilmesi kaçınılmazdır. Bu çalışmada, sosyolojik açıdan etkisi henüz araştırılan Post-Truth döneminin özelliklerinin çokça yer bulduğu siyasi arenaya ve doğası gereği başat olarak siyasal iletişime yansımalarına ve etkisine dikkat çekilmek istenmiştir.

REFLECTIONS OF THE POST-TRUTH PERIOD ON POLITICAL COMMUNICATION

Hakikat Ötesi, Hakikat Sonrası veya Gerçeğin/Hakikatin Önemsizleştirilmesi olarak Türkçeye çevrilen Post-Truth teriminin yeni olmamasına rağmen, konuyla ilgili araştırma sayısının 2016 yılından itibaren artmasıyla birlikte gelinen noktada, alan araştırmacılarının daha çok ilgisini çekmeye başlayan bir kavram olmuştur. Literatürde, bir yandan kavram özelinde toplumsal çalışmalar yapılırken ve Post-Truth çağında yaşadığımız savunulurken, diğer yandan karşıt görüşler de alan araştırmalarında yer almaktadır. Post-Truth kavramı, içinde yalanı barındıran bir kavramdır ve yalanların gerçekmiş gibi sunulduğu kompleks bir durumu açıklamaya çalışır, burada ilginç olan ise özellikle siyasilerin yalana başvurmasından ziyade halkın bu duruma, yalan olduğunu bilse bile hoşgörülü yaklaşmasıdır. Günümüzde halk bilgi kaynağı olarak kitle iletişim araçlarını kullanmakta, araştırmalarını bu mecrada yapmaktadır. Kolay anlaşılır, zahmetsiz, teknik terimlerden uzak, sürükleyici, heyecanlandırıcı ve fakat temelsiz, kaynaksız ve niteliksiz bilgi yığınları, forumlar, sosyal medya ortamları aracılığıyla kısa sürede binlerce kişiye ulaşmaktadır. Bundan dolayı bilginin kaynağı belirsizleşmekte, bilginin kontrolü akademiden çıkmakta, sunulanlar alıcılar tarafından yalan olup olmadığına dair şüphe duymadan hap gibi alınmasına neden olmaktadır. İşte bu ortamlarda da zemin Post-Truth için daha elverişli hâle gelmektedir ve bu durumun siyasetle ilişkilendirilmesi kaçınılmazdır. Bu çalışmada, sosyolojik açıdan etkisi henüz araştırılan Post-Truth döneminin özelliklerinin çokça yer bulduğu siyasi arenaya ve doğası gereği başat olarak siyasal iletişime yansımalarına ve etkisine dikkat çekilmek istenmiştir.

___

  • Alpay, Y. (2017). Yalanın siyaseti. İstanbul: Destek Yayınları.
  • An, J., Cha, M., Gummadi, K. P., Crowcroft, J., & Quercia, D. (2012). Visualizing media bias through Twitter. In Proc. ICWSM SocMed News Workshop.
  • Backström, J. (2019). Pre-Truth Life in Post-Truth Times. Nordic Wittgenstein Review, 97–130.
  • Bauman, Z. (2015). Intimations of postmodernity. Routledge.
  • Bakshy, E., Messing, S., & Adamic, L. (2015). Political science. Science New York. 10.1126/science.aaa1160.
  • Block, D. (2019). Post-truth and political discourse. Springer International Publishing.
  • Carey, J. W. (1997). The press, public opinion and public discourse en (Ed. E. Munson y C. Warren). University of Minnesota Press.
  • Christakis, N.A.Y., & Fowler, J.H. (2010). Conectados: El sorprendente poder de las redes sociales y cómo afectan nuestras vidas. Taurus Pensamiento.
  • De Mauro, A., Greco, M., & Grimaldi, M. (2016). A formal definition of Big Data based on its essential features. Library Review, 65(3), 122-135. (2022, 3 Haziran). https://doi.org/10.1108/LR-06-2015-0061
  • Durántez-Stolle, P. & Sanz, R. (2011). El community manager en los gabinetes de las instituciones políticas: nuevas competencias del periodista de fuente para una gestión eficaz de los medios sociales.
  • Fernández-García , N. (2017). Fake news: una oportunidad para la alfabetización mediática revista. Nueva Sociedad No 269.
  • Fuller, S. (2018). Post-truth: Knowledge as a power game. Anthem Press.
  • Garimella, K., Morales, G., Gionis, A., & Mathioudakis, M. (2018). Political discourse on social media: Echo chambers. Gatekeepers, and the Price of Bipartisanship.
  • Gilbert, E., Bergstrom, T., Karahalios, K. (2009). Blogs are echo chambers: Blogs are echo chambers, 1 - 10. 10.1109/HICSS.2009.91.
  • Hannan, J. (2018). Trolling ourselves to death? Social media and post-truth politics. European Journal of Communication, 33(2), 214-226. doi:10.1177/0267323118760323
  • Harari, Y.N. (2018). Yuval Noah Harari extract: ‘Humans are a post-truth species. (2022, 7 Haziran). https://www.theguardian.com/culture/2018/aug/05/yuval-noah-harari-extract-fake-news-sapiens-homo-deus
  • Hunt, A., & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31 (2), 211-36.
  • Jasny, L., Waggle, J., & Fisher, D. (2015). An empirical examination of echo chambers in US climate policy networks. Nature Clim Change, 5, 782–786. (2022, 19 Mayıs). https://doi.org/10.1038/nclimate2666
  • Keyes, R. (2004). The post-truth era: Dishonesty and deception in contemporary life. St. Martins Press.
  • Kirkpatrick, D. (2010). Justifying the Facebook News Feed. The Facebook Effect. Simon & Schuster.
  • Lazer, D., Baum, M., Benkler, Y., Berinsky, A., Greenhill, K., Menczer, F., Metzger, M., Nyhan, B., Pennycook, G., Rothschild, D., Schudson, M., Sloman, S.A., Sunstein C.R., Thorson, E.A., Watts, J.D. & Zittrain, J.L (2018). The science of fake news. Science, 359, 1094- 1096. 10.1126/science.aao2998.
  • Marshall, H., & Drieschova, A. (2018). Post-truth politics in the UK’s Brexit referendum. New Perspectives, 26(3), 89–105. (2022, 23 Mart). https://doi.org/10.1177/2336825x1802600305
  • Mccomiskey, B. (2017). Post-truth rhetoric and composition. (2022, 12 Mayıs). https://doi.org/10.2307/j.ctt1w76tbg
  • McDermott, R. (2019). Psychological underpinnings of post-truth in political beliefs. PS: Political Science & Politics, 52(2), 218-222. doi:10.1017/S104909651800207X
  • McIntyre, L. (2018). Post-truth. MA: MIT Press.
  • New York Times. (2008). Elections results 2008. (2022, 3 Haziran). https://www.nytimes.com/elections/2008/results/president/votes.html.
  • Oxford Dictionaries. (2016). Word of the year 2016 is. (2022, 15 Temmuz). https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016.
  • Paavola, J., Helo, T., Jalonen, H., Sartonen, M., & Huhtinen, A.M. (2016). Understanding the Trolling Phenomenon. (2022, 21 Temmuz). https://www.jstor.org/stable/26487554
  • Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. Viking/Penguin Press. Resende, G., Melo, P., Sousa, H., Messias, J., Vasconcelos, M., Almeida, J., & Benevenuto, F. (2019). (Mis)information dissemination in whatsapp: gathering, analyzing and countermeasures. In The World Wide Web Conference (WWW '19). Association for Computing Machinery. USA: New York, NY.(2022, 12 Haziran). https://doi.org/10.1145/3308558.3313688
  • Roberts, D. (2010). Post-truth politics. (2022, 20 Temmuz). http://grist.org/article/2010-03-30- post-truth-politics/.
  • Sartori, G. (1998). Homo videns la sociedad teledirigida. Taurus.
  • Shao, C. Ciampaglia, G. Varol, O. Flammini, A., & Menczer, F. (2017). The spread of fake news by social bots. (2022, 2 Ağustos). https://www.andyblackassociates.co.uk/wp-content/uploads/2015/06/fakenewsbots.pdf
  • Shifman, L. (2014). Memes in digital culture. The MIT Press Essential Knowledge series.
  • Tesich,S.(1992). A government of lies. (2022, 14 Haziran). https://drive.google.com/file/d/0BynDrdYrCLNtdmt0SFZFeGMtZUFsT1NmTGVTQmc1d EpmUC1z/view
  • The Guardian. (2018). Revealed: 50 million Facebook profiles harvested for Cambridge Analytica in major data breach. (2022, 16 Ağustos). https://www.theguardian.com/news/2018/mar/17/cambridge-analytica-facebook-influence- us-election
  • Villafranco, C. (2005). The role of the mass media in democracies. (2022, 12 Mayıs). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632005000200001
  • Warzel, C. (2016). A honeypot for assholes: Inside twitter’s 10-year failure to stop harassment. (2022, 20 Ağustos). https://www.buzzfeed.com/charliewarzel/a-honeypot-for- assholes-inside-twitters-10-year-failure-to-s.
  • Ylä-Anttila, T. (2018). Populist knowledge: Post-truth repertoires of contesting epistemic authorities. European Journal of Cultural and Political Sociology, 1– 33.
  • Zeng, D., Chen, H., Lusch, R., & Li, S. (2010). Social media analytics and intelligence. IEEE Intell Syst, 25(6), 13–16.
  • Zizek, S. (1999). The ticklish subject: an essay in political ontology. Verso.