ATTİLÂ İLHAN ŞİİRİNDE GÖRSELLİK VE SİNEMATOGRAFİ

Attilâ İlhan, 1940 Kuşağı içinde kendine özgü yeri olan bir şairdir. Sinemayı genç yaşlarından itibaren çok seven Attilâ İlhan'ın poetikası büyük ölçüde sinema yapısı üzerine temellenir. Genç yaşta Paris ve İstanbul'da sürekli olarak sinema salonlarında bulunmuş, film eleştirileri yazmıştır. Şiir yazarken de imgelerini genellikle sinematografik çağrışımlardan seçmiştir. Sinematografide genel olarak görüntü, hareket, ses-görüntü eşzamanlılığı önemlidir ve Attilâ İlhan'ın şiir anlayışı büyük ölçüde sinema tekniğine ve görsel imgelere dayanır. Şiirinin imgeleri sinema perdesine yansıyan görüntüler gibidir. O, Şiirsel Gerçekçi Fransız Sinemasından yararlanmış ve şiirlerini bu anlayışla yapılandırmıştır. Attilâ İlhan, imge oluştururken öykülemeci ve/veya betimlemeci teknik, fotoğraflama tekniği, çağrışım kurgusu, çarpıcı kurgu gibi tekniklerden yararlanır. Şiirlerinde adeta bir sinema dekoru yaratır, sinema diline yakın duran tekniğiyle benzersiz bir poetikaya ulaşır.

VISUALITY AND CINEMATOGRAPHY IN ATTILA ILHAN POETRY

Attilâ Ilhan is a poet who has a unique place in the 1940s generation. Attila Ilhan's poetry, who loves cinema from its young age, is based on cinema structure to a great extent. At a young age he was constantly in cinema halls in Paris and Istanbul and he wrote film critiques. When writing poetry, he often chose his images usually from cinematographic associations. In cinematography, visual, motion, audio-visual synchronicity is important in general, and Attila Ilhan's understanding of poetry is largely based on cinematography and visual imagery. The images of poetry are like the images reflected in the cinema scene. He benefited from the Poetic Realist French Cinema and structured his poetry with this understanding. When Attilâ Ilhan creates the image, narrator and / or descriptor uses techniques such as technique, photography technique, associative editing, striking editing. He creates a cinema decor in his poems and reaches a unique poetic with his technique that is close to the language of cinema

___

  • GÖGERCİN, Ahmet, Kısa Kısa Sinema Yazıları, Çizgi Kitabevi, Konya 2012.
  • İLHAN, Attilâ, Abbas Yolcu, İş Bankası Kültür Yay., İstanbul 2004.
  • ASİLTÜRK, Bâki, Hilesiz Terazi: Şiir Yazıları, YKY, İstanbul 2014 (3. baskı).
  • blog.kavrakoglu.com/fransiz-sinemasinda-siirsel-gercekcilik (4 Kasım 2014)
  • ASİLTÜRK, Cengis T., Sinemada Diyalektik Kurgu: Filmin Dili, Kalkedon Yay., İstanbul 2014.
  • KAHRAMAN, Hasan Bülent, Türk Şiiri Modernizm Şiir, Agora Kitaplığı, İstanbul 2004.
  • Yalnız Şövalye Attilâ İlhan, Bilgi Yay., Ankara 1996, s. 21 (Haz.: Zeynep Ankara).
  • ÇELİK, Yakup, “Büyük Şehir ve İmkânsız Aşk: Emperyal Oteli”, Yalnız Şövalye Attilâ İlhan, (Haz.: Zeynep Ankara) Bilgi Yay., Ankara 1996.
  • ÇOBANOĞLU, Şaban, “Şiirsel Bir Dekor Olarak ‘Nesnel Karşılık’ Kavramı ve Necip Fazıl Kısakürek’in ‘Bacalar’ Şiirinde Yansımaları”, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, S. 4, Temmuz-Aralık 2010.
  • Sinematografinin Temel Ögeleri (e-kitap), www.medyaakademisi.com (10 Mayıs 2015).
  • ÇELİK, Yakup, Şubat Yolcusu: Attilâ İlhan’ın Şiiri, Akçağ Yay., İstanbul 1998.
  • Nâm-ı Diğer Kaptan: Attilâ İlhan’ı Dinledim, İş Bankası Kültür Yay., İstanbul 2002, Söyleşi: Selim İleri).
  • ODABAŞ, Battal, “Yeni Gerçekçi ve Yeni Dalga Sinemalarında Kentsel Tema”, İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 24, 2006.
  • ODABAŞ, Battal, “Fransız Sinemasında Yeni Dalga”, Marmara İletişim Dergisi, Sayı 8, 1994.
  • Attilâ İlhan Armağanı: Kaptan’a Saygı İle..., TC KTB Yay., Ankara 2014 (ed. Yakup Çelik).
  • Belâ Çiçeği, Bilgi Yay., Ankara 1983 (ilk baskı 1961).
  • Yağmur Kaçağı, Bilgi Yay., Ankara 1983 (ilk baskı 1955).
  • Sisler Bulvarı, Bilgi Yay., Ankara 1997 (ilk baskı 1954).