19.-20. Yüzyıl Hollanda çini ve seramiklerinde Osmanlı etkileri

1880-1940 yıllarına kapsayan süreçte Delft‘teki De Porceleyne Fles,Utrecht‘teki Ravesteijn ve Lahey‘deki Plateelbakkerij Rozenburg fabrikalarındasaptanan İznik motifleriyle üretilmiş çini ve seramikler, aynı dönemde Avrupa‘nınbaşka ülkelerinde de görülen eğilimlerin paralelidir. Fransa‘da Théodore Deck veEmile Samson, İngiltere‘de William de Morgan, İtalya‘da Ulisse ve GiuseppeCantagalli, Macaristan‘da Miklós Zsolnay‘ın İznik desenlerinden kaynaklanantasarımları devrin beğenisini yansıtmaktadır. Bu dönemde İznik atölyelerininfaaliyetinin çoktan sona ermiş, ancak İznik eserleri Avrupa koleksiyonlarında yaygınbir şekilde dolaşmaya başlamıştır. Aynı dönemde Kütahya atölyeleri de İzniktaklitlerini üretmiştir.

Ottoman influences on 19th-20th centuries Dutch tiles and seramics

In the process between 1880 and 1940, De Porceleyn Fles factory in Delft,Ravesteijn factory in Utrecht and Plateelbackerij Rozenburg in The Hague where theceramics are examined to be produced with Ġznik motifs, is the parallel of thetendency also seen in the other countries of the Europe. In these years, the designs ofThéodore Deck and Emile Samson in France, William de Morgan in England, Ulisseand Giuseppe Cantagalli in Italy, Miklos Zsolnay in Hungary which are originates from Ġznik tiles and ceramics, reflects the interest and tendency of that age. Thatperiod is the time when the activity of Ġznik workshops, were already ended and thatthe products of Ġznik was wandering commonly around the European collections. Inthe same period, also Kütahya workshops started to produce the imitations of Ġznikproducts

___

  • Atasoy, Nurhan ve Julian Raby, İznik Seramikleri, TEB Yayını, İstanbul 1999.
  • Bakır, Sitare Turan, İznik Çinileri ve Gülbenkyan Koleksiyonu, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1999.
  • Bakır, Sitare Turan, "Osmanlı Sanatında Bir Zirve: İznik Çini ve Seramikleri", Anadolu‟da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, Ed. Gönül Öney ve Zehra Çobanlı, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını, İstanbul 2007, s. 279-305.
  • Carswell, John, Iznik Pottery, British Museum Press, London 1998.
  • Damiani, Giovanna, "Ġznik Tabak", Medicilerden Savoylara Floransa Saraylarında Osmanlı Görkemi, sergi katalogu, İstanbul 2003, s.190-191.
  • Demiriz, Yıldız, "Osmanlı Keramik ve Çini Sanatında Gül Terminolojisi ve Tanımı", Prof. Dr. Şerare Yetkin Anısına Çini Yazıları, Sanat Tarihi Derneği Yayınları, İstanbul 1996, s. 47-52.
  • Diener, Michaela, "Neun Wandfliesen", Europa und der Orient 800- 1900, sergi katalogu, Ed. Gereon Sievernich ve Henrik Budde, Berlin, Bertelsmann Lexikon Verlag, 1989, s. 791-792.
  • Eliëns, Titus M., T.A.C. Colenbrander (1841-1930) ontwerper van de Haagsche Plateelbakkerij Rozenburg, Zwolle 1999.
  • Fiell, Charlotte ve Peter, William Morris (1834-1896), Taschen Verlag, Köln 1999.
  • Gerelyes, Ibolya ve Orsolya Kovács, An unknown Orientalist: The Eastern Ceramics Collection of Miklós Zsolnay, Pécs-Budapest 1999.
  • Gerelyes, Ibolya ve Orsolya Kovács, Sınırları Aşan Sanat: Zsolnay Koleksiyonunda Türk Seramikleri ve Oryantalizm, İstanbul, 2000.
  • Gervers-Molnar, V, "Turkish tiles from the 17th Century and their Export", Fifth International Congress of Turkish Art, Budapest 1978, s. 363- 384.
  • Graves,Alun, Tiles and Tilework of Europe, Victoria & Albert Museum Publications, London 2002.
  • Hagedorn, Annette, "European Tiles of the 19th Century Produced for the Islamic World", Sanat Tarihi Defterleri 9, İstanbul, 2005, s. 33-62. de Jonge, Jonkvrouwe C. H., Nederlandse Tegels, Amsterdam 1979.
  • Leighton, John (Ed.), Museum Mesdag Gids: Mesdag en de sierkunstenaar Theodoor Colenbrander, Amsterdam 1999.
  • Lokin, Daniëlle H.A.C. (Ed.), Delfts Aardewerk Geschiedenis van een national product III: De Porceleyne Fles, Zwolle 2003.
  • Myers, Richard, "Murray Marks en Thomas Elsley-importeurs van Nederlandse tegels", Tegel 16 (1988), Foundation of Friends of the Dutch Tile Museum in Otterlo, s. 34-35.
  • Pape, Maria Elisabeth, "Turquerie im 18. Jahrhundert und der «Recueil Ferriol»", Europa und der Orient 800-1900, sergi katalogu, Ed. Gereon Sievernich ve Henrik Budde, Bertelsmann Lexikon Verlag, Berlin 1989, s. 305-323.
  • Pluis, Jan, The Dutch Tile: Designs and names (1570-1930), Leiden 1997.
  • Shay, Mary Lucille, The Ottoman Empire from 1720 to 1734,
  • Urbana, The Univercity of Illinois Press, 1944.
  • Slot, Ben, Osmanlılar ve Hollandalılar Arasındaki 400 Yıllık ilişkiler, Unilever Yayını, İstanbul 1990.
  • Spaander, Ineke ve Evert van Straaten (Ed.), De Porceleyne Fles, Utrecht-Antwerpen 1986.
  • Teske, Jef, Ceramiek uit de Oriënt, Zwolle 1999.
  • van Lemmen, Hans: "Six inch Ravesteijn tiles depicting animals and Turkish men and women", ing. Çev. F. Stoffels, Tegel 25 (1997), Foundation of Friends of the Dutch Tile Museum in Otterlo, s. 34-35.
  • van Lemmen, Hans, De Nederlandse Tegel, Rijswijk 2003.
  • van Nispen, Marie Louise ten Horn; "Geschiedenis van de Delftsch Aardewerkfabriek De Porceleyne Fles", De Porceleyne Fles, Ed. Ineke Spaander ve Evert van Straaten, Utrecht-Antwerpen 1986, s. 11-15.
  • van Velzen, Th. (Ed.), Rozenburg 1883-1917: Geschiedenis van een Haagse fabriek, Den Haag 1983.
  • YeniĢehirlioğlu, Filiz, "Ottoman Ceramics in European Contexts", Muqarnas, 21, Essays in Honor of J. M. Rogers (2004), s. 373-382.
  • Yılmaz, Gülgün, "Hollanda Duvar Çinilerinde Osmanlı Figürleri", Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Dergisi, XVI/1 (2008), s. 181-192