Tefsir İlminin İstimdâdı Hakkında

Klasik dönemde tefsir literatürü içinde Tefsir’in yararlandığı (istimdât) ilimlerden bahsedilmiştir. Fakat Tefsir’in bunlarla ilişki boyutuna detaylıca değinilmemektedir. İbn Âşur konuyu bu ilişki boyutuna değinerek tekrar ele almıştır. Klasikte istimdât kapsamında zikredilen Kelam, Fıkıh ve Kıraat gibi bazı ilimlere dair değerlendirmeleri önemlidir. Özellikle Kelam ve Fıkıh gibi ilmiler ona göre Tefsir’in istimdâdı kapsamında görülmez. O, bunun için bazı gerekçeler ileri sürmektedir. Fakat bunları detaylı bir şekilde ele almamaktadır. Onun istimdât kapsamına dahil ettiği ve etmediği ilimler temelde Tefsir’in mahiyetiyle ilgili görüşlerine dayanmaktadır. Bu konuyla ilgili yaklaşımları bazı açılardan tartışılabilir. Ancak tefsir literatüründe ele alınan istimdât meselesini farklı gerekçelerle yeniden ele alması ve bazı ilimleri klasikteki kabulün aksine istimdâtın kapsamına dahil etmemesi tefsir araştırmaları için önemli görünmektedir. Bu sebeple onun ilgili görüşlerinin genelde Tefsir’in mahiyeti, özelde de diğer ilimlerle ilişkisi hakkında yapılan tartışmalara katkı sağlayacağını düşünmekteyiz. 

About Istimdât of Tafsir

In the classical period, some books in the literature of Tafsir mentioned of sciences thatTafsir gets help (istimdât). Yet, the dimension of relationship between Tafsir and thesciences hasn’t been dealt with in detail. By taking into consideration the dimension ofrelationship, Ibn Âşur discussed the issue again. It can be said that his views on the somesciences like Kalâm, Fıqh and Qıraât that were mentioned in the scope of istimdât in theclassical period is important. According to his view, sciences like Kalam and Fıqh isn’t coveredby istimdât of Tafsir. He suggests some reasons for this claim, but doesn’t elaborateon the reasons. Whether he added the sciences to scope of istimdât or not, virtually isassociated with his view on the nature of Tafsir. But his views on this issue are open to debatein some respects. His reviewing the matter of istimdât that dealed with in the Tafsirliteratüre on the basis of different reasons and his excluding some sciences from scope ofistimdât is important for the study of Tafsir. Therefore we think that his ideas related tothe issue will generally contribute to the discussions on the nature of Tafsir generally andits relationship with other sciences specifically.

___

  • İbn Âşûr, Muhammed et-Tâhir , Tefsiru’t-tahrîr ve’t-tenvîr, (Tunus: Daru Sahnûn, ts.), I, 18-27.