Shakespeare, Oyunlarındaki Kadın Karakterlerini Yüceltiyor mu? Yeriyor mu?

Bu makalede Shakespeare‘in bazı tiyatro karakterlerinin ışığında kadınlara yaklaşımı konusunda farklı bir bakış açısı sergileniyor. Makalenin amacı Shakespeare‘nin feminist bakış açısını sorgulamak veya onu şovenist bir bakış açısıyla incelemekten ziyade okuyuculara pek çok oyundan örneklerle Shakespeare‘in kendi döneminin konjönktürü içerisinde hangi bağlamda kadın karakterleri kullandığını göstermektir. Dönemin tarihsel yapısı içinde kadın kavramını göstermek için Shakespeare‘in kadın karakterler içeren on bir oyunu komedi ve trajedi başlıklı iki grup altında inceleniyor. Makalede Shakespeare‘in oyunlarındaki kadın rollerini değerlendirirken Shakespeare‘in yaşadığı dönemi ve bu dönemin edebiyatını feminist bir bakış açısıyla incelemek kaçınılmaz olmuştur.

___

  • Aristoteles, Poetika; Şiir Sanatı Üstüne, Çeviren Samih Rıfat, Can Yayınları, sf 22 Barton, John, Playing Shakespeare, Methuen London Ltd., New York, 1986.
  • Berry, Ed, “Feminism, Falcons and Shakespeare’s Shrew”, 23 Şubat 1996, Virginia
  • Üniversitesi. Konuyla ilgili bkz: http://www.feministezine.com/feminist/historical/Feminism-Shakespeare-01.html Brine, Adrian– Michael York, Shakespeare Oyunculuğu,Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Brockett, Oscar G., Tiyatro Tarihi, Elizabethian era, Dost Kitapevi, 2000, , sf 347
  • Brook, Peter, Shakespeare’i Anımsamak ve Unutmak, Hayalbaz Kitap, İstanbul, 2010.
  • Calderwood, James L., To Be And Not To Be, Columbia University Press, New York, Case, Sue-Ellen, Feminizm ve Tiyatro, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2010, Sf 52-53, , sf 37, 38, 39, 43, sf 48-49
  • Çapan, Cevat, Değişen Tiyatro, Metis Yayınları, 1999, sf 34
  • Dusinberre, Juliet, Shakespeare and the Nature of Women, Palgrave Macmillan, 2003.
  • Eagleton, Terry, William Shakespeare, Çev. A. Cüneyt YalazBoğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 1998, sf 9, 22, 44, 77, 78, 79, 105, 106
  • Freitas, Donna, Ph.D., "Is This The Promised End?" Shakespeare and Feminism, konuyla ilgili bkz.: http://www.feministezine.com/feminist/historical/Feminism- Shakespeare-01.html, 08/07/2010
  • Hamlan, Talat Sait, Kahramanlar ve Soytarılar Shakespeare’in Dünyası, Cem Yayınevi, İstanbul, 1991.
  • Honan, Park, Shakespeare: Bir Yaşam, Çeviren: Bülent Bozkurt, YKY Yayınlar, Kasım , sf 35, 36, 287, 291 Leventen, Carol, “Patrimony and Patriarchy in The Merchant of Venice‖ in The Matter of Difference, Materialist Feminist Criricism of Shakespeare, Edited by Valerie Wayne, Cornell University Pres, New York, 1991.
  • McLuskie, Kathleen, “The Patriarchal Bard: Feminist Criticism and Shakespeare: King Lear and Measure for Measure” in Shakespeare, Feminism and Gender,Edited by Kate Chedgzoy, Palgrave Macmillan, New York, 2001.
  • Nutku, Prof. Özdemir, Elizabeth Dönemi ve Shakespeare Sözlüğü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2008.
  • O‟Brien, Peggy and the others, Shakespeare Set Free, Washington Square Press, New York, 2006.
  • Reis, Doç. Dr. Huriye, Kitaplarda Kadın Olmak: Chaucer ve Ortaçağ İngiliz Edebiyatında Kadın Söyleminin Sorunsallığı, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4 / 1-I Winter 2009, sf 488, 494, 493
  • Roberts, Jeanne Addison, Triple- Treat Shakespeare, Shakespeare Sets Free, Washington Square Press, Trade Paper Edition August 2006, sf 4
  • Robertson, Brandy, Shakespeare's Taming of the Shrew from a Feminist Perspective, Konuyla ilgili bilgi için bkz: http://feminism.suite101.com/article.cfm/william- shakespeare-and-feminism, 08/07/2010
  • Rackin, Phyllis, Shakespeare and Women, Oxford University Press Inc., New York, 2005.
  • Shahar, Shulamith, The Fourth Estate: A History of Women in the Middle Ages., Chaya Galai - transltr., Routledge, London, 2003. sf 11
  • Shakespeare, William, Kral Lear, Çev. Özdemir Nutku, Bölüm V/Sahne III, Remzi Kitabevi, 11. Baskı 2008
  • Hamlet, Çev. Sabahattin Eyüboğlu, Perde III/Sahne I, İş Bankası Kültür Yayınları, 5. Baskı 2010
  • "Size Nasıl Geliyorsa”, V. Perde IV. Sahne, Çeviren Bülent Bozkurt, Remzi Kitapevi, Bir Yaz Gecesi Rüyası, çev. Bülent Bozkurt, Remzi Kitabevi, 11. Basım, 2009
  • Huysuz Kız, Çev. Bülent Bozkurt, I. Perde/II. Sahne, Remzi Kitapevi, 7. basım, 2009
  • Onikinci Gece, Çev. Özdemir Nutku, Remzi Kitabevi 9. Baskı, 2009
  • Venedik Taciri, Çev. Bülent Bozkurt, Perde IV/Sahne I, Remzi Kitabevi, 5. Baskı 2006
  • Macbeth, Çev. Cevza Sezgen, Perde III/Sahne IV, İş Bankası Kültür Yayınları, 5. baskı, Othello, Çev. Özdemir Nutku, Bölüm IV/Sahne I, Remzi Kitapevi, 2009
  • Antonius ve Kleopatra, Çev. Sabahattin Eyüpoğlu, , İş Bankası Kültür Yayınları, 2. Baskı Romeo ve Juliet, Çev. Özdemir Nutku, Perde IV/Sahne I, Remzi Kitabevi, 16. Baskı 2010
  • Stanton, Kay, “Hamlet‟s Whores”, New Essay on Hamlet, New York: AMS Pres, 1994, sf. , 181
  • Thompson, Ann, “Feminist Theory and the Editing of Shakespeare: The Taming of the Shrew Revisited” in Shakespeare, Feminism and Gender,Edited by Kate Chedgzoy, Palgrave Macmillan, New York, 2001.
  • Thomson, George, Aiskhylos ve Atina, Payel Yayınevi, İstanbul, 1990.
  • Turan, Mehmet İnanç, Shakespeare ile Tanışmak İster misiniz, Etki Yayınları, İzmir, 2006.
  • Urgan, Mina, İngiliz Edebiyatı Tarihi, Birinci Kitap, YKY Yayınları, Mart 2010, 6. baskı, sf 229, 230, 237, 238,
  • Üster, Celal “Sözün Özü”, Can Yayınları, 1 Nisan 2010
  • Is Shakespeare Glorifying or Critisizing the Women Characters in His Plays?