Analık Davası ve Garbiyatçı Fantazi

Abstract One of the most influential writers for Turkish Theater, Bertolt Brecht‟s a lot of plays have been adapted by Turkish Writers. One of these adaptations, written by Mehmet Akan, “The Case of Motherhood” which takes “The Caucasian Chalk Circle” as the source text, is at the focus of this study. In the analysis of the relationship between the adaptation and the source text, it can be obviously seen that the adaptation is almost a copy of “The Caucasian Chalk Circle”. On the contrary, the play has a claim that it is only inspired by the Brecht‟s text and transformed into a different play which can be better understood by the Turkish audience. In order to find out the underlying reasons of this paradoxical situation, the concepts of occidentalism and occidental fantasy are referred as the key figures. In this study, initially these concepts, which are also useful to understand the relationship between the text and the time period it was written, are to be briefly summarized. Subsequently, instead of looking at what was adapted, through focusing on what was not adapted, the type of the relation between “The Case of Motherhood” and the intellectual ground, which is to be described with the help of these concepts, is tried to be introduced.
Anahtar Kelimeler:

-

___

  •  AHISKA, Meltem; Radyonun Sihirli Kapısı – Garbiyatçılık ve Politik Öznellik, Metis Yayınları, İstanbul, 2005.
  •  AKAN, Mehmet; Analık Davası, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul, 1993.
  •  ANDERSON, Benedict; Hayali Cemaatler, çev. İskender Savaşır, Metis Yayınları, İstanbul, 1995.
  •  AYDIN, Suavi, „Sosyalizm ve Milliyetçilik: Galiyefizmden Kemalizme Türkiye‟de “Üçüncü Yol” Arayışları‟ , „Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 4 / Milliyetçilik, (ed. Tanıl Bora ), İletişim Yayınları, İstanbul, 2003.  BOZDOĞAN, Sibel - KASABA, Reşat; Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1998.
  •  BRECHT, Bertolt; Kafkas Tebeşir Dairesi, çev. Can Yücel, İzlem Yayınları, İstanbul, 1980.
  •  BRECHT, Bertolt; Kafkas Tebeşir Dairesi Üstüne, Mimesis Tiyatro Araştırma ve Çeviri Dergisi, sayı 6, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1997.
  • Bu tür bir çabaya örnek olarak Stoppard‟ın Rosencratz ve Guildenstern Öldüler veya Nazım Hikmet‟in Tartüf
  • adlı oyunları gösterilebilir.
  •  CHATTERJEE, Partha; Milliyetçi Düşünce ve Sömürge Dünyası, İletişim Yayınları, İstanbul, 1996.  Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 4 / Milliyetçilik, (ed. Tanıl Bora ), İletişim Yayınları, İstanbul, 2003.  „Mehmet Akan‟la Söyleşi‟; Mimesis Tiyatro Araştırma ve Çeviri Dergisi, sayı 6, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1997.  KARAKOÇ, Selda; http://www.tiyatrodunyasi.com/makaledetay.asp?makaleno=413
  •  KEPENEK, Yakup - YENTÜRK, Nurhan; Türkiye Ekonomisi, 6.Basım, İstanbul, 1994.  YÜKSEL, Ayşegül; http://www.dostlartiyatrosu.com/tiyatro_yirminci_yil.html
  •  ZIZEK, Slavoj; The Sublime Object of Ideology, Londra, Verso, 1989 (Türkçesi: İdeolojinin Yüce Nesnesi, çev. Tuncay Birkan, İstanbul, Metis Yayınları, 2002) .