İbnü'l-Arabî'nin tasavvuf ıstılahlarına etkisi ve Seyyid Mustafa Rasim Efendi'nin Istılâhât-I İnsân-ı Kâmil’i örneği

Her bilim dalının olduğu gibi, tasavvufun da kendine ait terimleri vardır. Başlangıçtan beri yazılan hemen hemen bütün tasavvufî eserlerde bu terimler kullanılır. Dini ilimlerin pek çok alanın-da İbn Arabî'nin (ö.1165/1240) yeni, orijinal fikirleri olduğunu ve bu yüzden kendisinden devamlı bahsedildiğini bilmekteyiz. Endülüslü ünlü sûfi-düĢünür Muhyiddin İbn Arabî'nin fikirleri ve eserleri, İslam düşüncesi ve tasavvuf terminolojisi üzerinde derin izler bırakmıştır. O'nun öğretisi yaygın olarak “varlığın birliği” (vahdet-i vücud) olarak isimlendirilmiştir. İbnü'l-Arabî'ye göre, Allah tamamen evrenin dışında aşkın bir varlıktır ve evren O'nun ilahi isimlerinin bir tezahürüdür. O'nun dili özellikle bu konuda semboliktir. Seyyid Mustafa Rasim Efendi'nin “Istılâhât-ı İnsân-ı Kâmil”inde baştan sona İbn Arabî'nin kullandığı terminolojinin izleri vardır.

The influence of Ibn 'Arabî on the sufism terminology and as an example Seyyid Mustafa Rasim Efendi's Istılâhât-ı insân-ı kâmil

Like every academial discipline sufism also has its own terminology used in sufi books from very early times. Hence, it is very important to explain the sufi terminology for a correct understanding. The ideas and works of the celebrated Andalusian sufi-thinker Muhyiddīn Ibn al-'Arabī (d.1165/1240) have left profound imprints on Islamic intellectuality and sufism terminology. His doctrine commonly called “unity of being” (wahdat al wujûd). According to Ibn al-'Arabī, God is absolutely transcendent and universe is an appearanca of His divine names. His language is a symbolic one especially on this subject. There are echoes of the terminology of Ibn 'Arabī throughout the Seyyid Mustafa Râsim Efendi‟s “Istılâhât-ı İnsân-ı Kâmil (The terminology of Perfect Man).

___

  • Abdülbaki Gölpınarlı, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, İstanbul 1953,
  • Atabay Kılıç, Ahmed Neylî Dîvânı, (Doktora Tezi) Ege Ü. SBE, İzmir 1994.
  • Abdurrahman es-Sülemî, Tasavvufun Ana İlkeleri Sülemî’nin Risâleleri, çev.: Süleyman Ateş, An-kara Ü. Basımevi, Ankara 1981.
  • Bursalı Mehmet Tâhir, Osmanlı Müellifleri, 2c., İstanbul 1333, c. I.
  • Abdurrahman Güzel, Dînî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Akçağ Yay., Ankara 1999.
  • Ali Biçer, Abdullâh-ı İlâhî ve Meslekü’t-tâlibîn ve’l-Vâsılîn, Marmara Üniversitesi S.B.E. (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul 1996.
  • Ali Namlı, İsmâil Hakkı Bursevî ve Tamamü’l-Feyz Adlı Eseri, (Y.L.Tezi), Marmara Üniversitesi S.B.E., İstanbul 1994.
  • Abdullah Çaylıoğlu, Niyâzî-i Mısrî Şerhleri, İnsan Yay., İstanbul 1999.
  • Ahmet Rıfat Efendi, Lûgat-i Târihiyye ve Coğrafiyye, İstandbul 1300.
  • Abdülganî b. İsmail en-Nablûsî, Ta’tiru’l-Enâm fî Ta’bîri’l-Menâm (İslâmî Rüya Tâbirleri Ansiklope-disi), ter.: Ali Bayram, M.Sadi Çöğenli, İstanbul, ts. 1980, Mukaddime kısmı.
  • Ali b. el-Hüseyin el-Kâşifî, Reşahât Ayn el-Hayât (Can Damlaları), sad.: N.Fazıl Kısakürek, (Kitsan Matbaacılık), İst. 1978,
  • Cemâleddin b. Fazlullâh el-Hindî , et-Tuhfetu’l-Mursele, (Madras 1331).
  • Claude Addas, Quest for the Red Sulphur , the Life of Ibn ‘Arabî, İngilizce’ye çev.: Peter Kingsley, The Islamic Texts Society, Cambridge1993,
  • Evelyn Underhill, Mysticism A Study in The Nature and Development of Man’s Spiritual Consciusness, ( Methuen and Co. Ltd.) London 1960,
  • Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Rehber yay., Ankara 1997.
  • Ebû Tâlib el-Mekkî, Kûtü’l-Kulûb, Kahire 1310, c.I.
  • Erhan Yetik, İsmâil-i Ankaravî, Hayâtı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri, İşaret Yay., İstabul 1992.
  • Erhan Yetik, ‚İsmâil Rusuhî Ankaravî‛, DİA, c.3
  • Ferit Kam, Vahdet-i vücûd, Ankara 1994,
  • Ferîdüddin Attâr, Tezkiretü’l-Evliyâ, çev.: Süleyman Uludâğ, Erdem Yay., İst. 1991.
  • H.Kâmil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarîkatlar,Ensar Yay., İst. 1997.
  • H.Kâmil Yılmaz, Aziz Mahmud Hüdâyî ve Celvetiyye Tarîkatı, İst. 1982.
  • H.Kâmil Yılmaz, Tasavvufî Hadis Şerhleri ve Konevî’nin Kırk Hadis Şerhi, İfav Yay., İst. 1990.
  • H.Kâmil Yılmaz‚ Aziz Mahmud Hüdâyi‛, DİA, c.4.
  • Hüseyin Vassâf, Sefîne-i Evliyâ-yı Ebrâr, nşr. M.Akkuş -A.Yılmaz, İst. 1990.
  • İbn Arabî,el-Fütûhâü’l-mekkiyye fi ma’rifeti’l-esrar el-mâlikiyye ve’l-mulkiyye, Dâru İhyâ’ et-Turâs el-‘Arabî, Beyrut 1998, c.II.
  • İbn Arabî, Mu’cemu Istılâhâti’s-Sûfiyye, thk. B.Abdülvehhâb el-Câbî, Beyrut 1411/1990.
  • Ebû Abdullah Kettânî, et-Terâtîbü’l-İdâriyye, çev.: Ahmet Özel, İz Yay., İst. 1993.
  • Mahmut Erol Kılıç, Muhyiddin İbnü’l-Arabî’de Varlık ve Mertebeleri (Basılmamış Doktora Tezi), MÜSBE, İstanbul 1995.
  • Mahmut Erol Kılıç, ‚Cemâleddin Uşşâkî‛, DİA, c. 7, s.314-315;
  • Mahmut Erol Kılıç, ‚İbnü’l-Arabî‛ , DİA, c. 20,
  • Mehmet Fuad Köprülü, Eski Şairlerimiz, İstanbul 1931.
  • Mehmet Akkuş, Abdullah Salâhaddin-i Uşşâkî’nin Hayâtı ve Eserleri, Ankara 1998.
  • Mustafa Tahralı, Fusûsu’l-Hikem, Şerhi ve Vahdet-i Vücûd ile Alâkalı Bazı Meseleler, (A.Avni Konuk, Fusûsu’l-Hikem Tercüme ve Şerhi içinde), İfav yay., İst. 1999.
  • Mustafa Aşkar, Kaynakları Açısından Tasavvuf Târihi Literatürü, Ankara 1999.
  • Mustafa Kara, ‚Istılâhâtu’s-Sûfiyye‛ , DİA., c.19.
  • M.Mustafa Çakmaklıoğlu, ‚Muhyiddin İbnü’l-Arabî’ye Göre Hayâl‛, Tasavvuf, yıl:4, sayı:10, Ocak Haziran 2004.
  • Niyâzi-i Mısrî, Risâle-i Es’ile ve Ecvibe-i Mutasavvıfâne, (Yazma) Süleymaniye Atıf Efendi Ktp. No: 1400.
  • Nihat Keklik, Sadreddin Konevî’nin Felsefesinde Allâh-Kâinât ve İnsan, İstanbul 1967.
  • Nihat Keklik, İbnü’l-Arabî’nin Eserleri ve Kaynakları İçin Misdak Olarak el-Futûhât el-Mekkiyye, Kültür Bakanlığı, Ankara 1990.
  • Osman Ergin, ‚Sadreddin el-Konevî ve Eserleri‛, İÜ Edebiyat Fakültesi Şarkiyat Mecmûası, İstan-bul 1957.
  • Ömür Ceylan, Tasavvufî Şiir Şerhleri, İst. 2000.
  • Ömer Rıza Kehhâle, Mu’cemu’l-Müellifîn Terâcimu Musannifi’l-Kütübi’l-Arabîyye, Beyrut 1957.
  • Refik el-Acem, Mevsûatü Mustalahâti’t-Tasavvufi’l-İslâmî, Mektebetü Lübnan ve Nâşirûn, Beyrut 1999, Mukaddime bölümü.
  • Süleyman Uludağ, ‚İbnü’l-Fârız‛ , DİA, c.21.
  • Süleyman Uludağ, ‚Halvetiyye‛, DİA, c.15.
  • Süleyman Ateş, İşârî Tefsir Okulu, Yeni Ufuklar Neşr., İstanbul 1998.
  • Süleyman Ateş, Cüneyd-i Bağdâdî (k.s.) Hayâtı, Eserleri ve Mektupları, Yeni Ufuklar Neşr., İstanbul, ts.
  • Samiha Ayverdi, Türk Târihinde Osmanlı Asırları, Kubbealtı Neşr, İst. 1999.
  • Seyyid Mustafa Râsim Efendi, Istılâhât-ı İnsan-ı Kâmil, (Yazma), Milli Ktp A3831.
  • Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, İfav Yay., İst. 1994.
  • Safiyyüddin Ali, Reşâhâtü Ayni’l-Hayât, ter. Mehmed Rauf Efendi, İst. 1291.
  • Tahir Uluç, ‚İbn Arabî’de Mistik Sembolizm‛ Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl:7, sayı:16, Ocak-Haziran 2006.
  • William C. Chittick, ‚Ibn al-‘Arabî’s Own Summary of the Fusûs‛ Journal of the Muhyiddin İbn arabî Society, sayı:1, Oxford 1982.
  • Y. Şevki Yavuz, ‚Beyzâvî‛, DİA, c. 6, s.100.