Deneysel Sinemada Kurgunun Soyut Anlatısı: Visions in Meditation Kısa Film Dörtlemesi

Sinema, sanatçının perspektifini, algısını, duygusunu, hislerini yansıtabileceği araçlardan biridir ve icat edildiği tarihten beri varlığını sürdüren bir disiplindir. Var oluşundan beri sürekli kendini yenilemiş ve alanın autuer yönetmenleri tarafından akımlar ve tarzlarla güncelliğini korumuştur. Sinemayı var eden en büyük unsurlardan biri de onu kesip biçerek doğuran kurgudur. Sanatçı, estetik dilini kurguyla dışa vurabilir ve anlatımını dilediği gibi yönlendirebilir. Bu da kurguyu, film yapımının en güçlü dinamiklerinden biri haline getirir. Özellikle Rus Avangart sinemacılar, kurguyu sinemasal anlatının temeline yerleştirirken onu toplumsal ve öznel gerçeklikleri yansıtmak ve “gerçeğe” daha da yaklaştırmak için çeşitli teknikler geliştirmişlerdir. Zamanla kurgu, bağımsızlığını ilan ederek deneysel sinemaya kapısını açmıştır. Gerçekliği daha iyi aktarabilmek için kullanılan kurgu teknikleri, zamanla sanatçının gerçekliği soyutlayarak, kendini ifade etme biçimine dönüşmüştür. Ele alınan araştırma, sanatçının sinemasal anlatısında, kurgunun gerçekliği nasıl soyutlayarak var olduğunu araştırmayı amaçlamaktadır. Yöntem olarak literatür taraması ve içerik analizinin benimsendiği araştırmada, sinemada kurgu kavramının altını çizen Eisenstein’ın avangart kurgu biçimlerinden yola çıkarak, onun gibi kurguyu ustaca kullanan Vertov’un avangart yoldaşlığı ile amaçlı örneklem metodu kullanılarak seçilen avangart sanatçı Stan Brakhage’in Visions in Meditation (1989-1990) kısa film dörtlemesi incelenecektir. Ele alınan yaklaşımlar ışığında, araştırmanın sonucunda sinemasal anlatının kurgu ile nasıl soyutlandığı ve kurgunun nasıl bir estetik dil oluşturduğu tartışılacaktır.

ABSTRACTION THROUGH EDITING IN EXPERIMENTAL CINEMA: VISIONS IN MEDITATION SHORT MOVIE TETRALOGY

Cinema is one of the mediums that artists can reflect their perspectives, intuitions, feelings, and emotions, and it is highly prominent from the time of its conception. Since from its conception, cinema, has renovated itself through auteur directors and their styles and movements. And one of cinema’s greatest building block have always been editing which gave its finalized form. The artist can reflect his/her aesthetic language and can direct his/her narrative through the usage of editing. This reflection and direction make the editing one of the more fundamental dynamics of the art of filmmaking. Especially Russian Avant-garde filmmakers developed various editing techniques to make the narrative of the movie to reflect subjective and social realities in a way that it is closer to the “truth” while also placing it in the center of the cinematic narrative. In time, editing become free from its shackles and opened itself to experimental cinema. The editing techniques that were invented to relay the truth better became one of the tools that let artists detach themselves from reality to better articulate their points. This research aims to investigate the role of editing that made detachment of the artist in their own cinematic narrative from their realities. This research will examine Stan Barkhage’s Visions in Meditation (1989-1990) short movie tetralogy through the exemplifications of Eisenstein’s avant-garde editing styles that underlies editing in cinema and Vertov’s avant-garde brotherhood while utilizing literature reviews and content analyses methodologies. From the findings that are gathered within the research, how a cinematic narrative become abstracted by editing and how editing creates an aesthetic language will be discussed.

___

  • Baker, U. (2011). Beyin Ekran. Birikim Yayınları.
  • Bazin, A. (2005) What Is Cinema?: Volume I (H. Gray, transl.) (p.23-40). University of California Press (Release date of original work 1967). http://www.jstor.org/stable/10.1525/j.ctt5hjhmc.8 Accessed: 28.02.2021
  • Bazin, A. (2005) What Is Cinema?: Volume II (H. Gray, transl.) (p.61-78) University of California Press (Release date of original work 1967). http://www.jstor.org/stable/10.1525/j.ctt5hjhjd.9 Accessed: 28.02.2021
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (1997). Film Art: An Introduction (5th Edition) McGrow-Hill.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2011). Film Sanatı (E. Yılmaz ve E. S. Onat, Çev.). Deki Yayınları (Release date of original work 1979).
  • Brakhage, M. (2008). On Stan Brakhage and Visual Music. Vantage Point. https://vantagepointmagazine.wordpress.com/2008/01/31/on-stan-brakhage-and-visual-music/ Accessed: 28.02.2021
  • Brakhage, M. (2010) Some Notes on the Selection of Titles By Brakhage: An Anthology, Volume Two. Criteion. https://www.criterion.com/current/posts/1471-some-notes-on-the-selection-of-titles-for-by-brakhage-an-anthology-volume-two Accessed: 28.02.2021
  • Brakhage, S. (1963) Metaphors on Vision. Film Culture. https://archive.org/details/metaphorsonvisio00brak/page/n29/mode/2up?view=theater Accessed: 28.02.2021
  • Brakhage, S. (Director). (1989). Visions in Meditation #1 [Film] United States of America.
  • Brakhage, S. (Director). (1989). Visions in Meditation #2 Mesa Verde [Film] United States of America.
  • Brakhage, S. (Director). (1990). Visions in Meditation #3 Plato’s Cave [Film] United States of America.
  • Brakhage, S. (Director). (1990). Visions in Meditation #4 D. H. Lawrence [Film] United States of America.
  • Carrol, N. (2003). Eisenstein’s Philosophy of Film. Allen, R. ve Malcolm, T. (Ed.), Camera obscura, camera lucida: Essays in Honor of Annette Michelson (p.136–141). Amsterdam University Press.
  • Deleuze, G. (1986). Cinema 1 The Movement-Image. (H. Tomlinson and B Habberjam, transl.). The Athlone Press (Release date of the original work 1983).
  • Eisenstein, S. (1977). Film Form. (J. Leyda, Transl.) Harcourt, Brave World Inc. (Release date of the original work 1949).
  • Göztepe, M. O. (2010) Politik Sinema Olanağı Olarak Deneysel Sinema Unpublished master’s thesis, (p.67). Marmara University Institute of Social Sciences.
  • Holl, U. (2017). Cinema, Trance and Cybernetics. Amsterdam University Press.
  • Kracauer, S. (1960). Theory of Film, The Redemption of Physical Reality. Oxford University Press.
  • Michelson A. (2005). Camera Lucida / Camera Obscura. James, D., E, (Ed), Stan Brakhage Filmmaker (p.36-56). Temple University Press.
  • Özön, N. (2014). Giriş: Eisenstein – Yaşamı, Yapıtı, Kuramı. S. Eisenstein Film Duyumu (p. xvii-clxxxviii). Agora Kitaplığı
  • Sitney, A., P. (2003) Stan Brakhage. https://www.fredcamper.com/Brakhage/Sitney.html Accessed: 28.02.2021
  • Sitney , A., P. (2008). Eyes Upside Down: Visionary Filmmakers and the Heritage of Emerson . Oxford University Press.
  • Sitney, A., P. (2015) The Cinema of Poetry. Oxford University Press.
  • Tekinsoy, R. (2005). Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi. Oğlak Yayıncılık
  • Vertov, D., ve Michelson, A., (1984). Kino-eye: The writings of Dziga Vertov (O’Brien, K. transl.). University of California Press.
  • Wees, William C. (1992). Light Moving in Time: Studies in the Visual Aesthetics of Avant-Garde Film (S.11-24). University of California Press http://ark.cdlib.org/ark:/13030/ft438nb2fr/ Accessed: 28.02.2021
  • Wollen, P. (1972). Signs and Meaning in the Cinema (3rd Edition). Indiana University Press.
  • https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/avant-garde Erişim tarihi: 28.02.2021
  • https://canyoncinema.com/catalog/film/?i=494 Erişim tarihi: 28.02.2021
  • https://canyoncinema.com/catalog/film/?i=495 Erişim tarihi: 28.02.2021
  • https://canyoncinema.com/catalog/film/?i=496 Erişim tarihi: 28.02.2021