Espor Başlıklı Bilimsel Araştırmaların Bibliyometrik Analizi

Espor etkinliklerine katılan kişiler, (yalnızca oyuncular değil aynı zamanda antrenörler hakemler ve taraftarlar) espor etkinliklerinin yeni ve enerjik olduğunu ve onlara benzersiz bir deneyim sunduğunu öne sürmektedirler. Espor hızlı bir şekilde spor alanına girme sürecini yaşarken ciddi bir şekilde de küresel bir iş ve kültürel bir fenomen haline gelmeye başlamıştır. Bilimsel çalışmaları incelemek ve analiz etmek için sık kullanılan araştırma araçlarından biri bibliyometrik yöntemlerdir. Bibliyometrik analiz, ilgilenilen bir konu üzerindeki araştırmanın etkisini niceliksel olarak ölçebilir ve değerlendirebilir, geçmiş özellikleri ve kritik noktaları belirleyebilir ve gelecekteki araştırma eğilimlerle ilgili fikir verebilir. Bibliyometrik göstergeler yayınların sayısını ve dağılımını, en çok alıntı yapılan makale ve yazarları tanımlamak için önemli araçlardır. Bibliyometrik araştırmalarla ilişkili espor çalışmalarının bilimsel topluma, gelişmelere ve eğilimlere yön verebileceği, yeni ve yaratıcı katkılar sunabileceği düşünülerek bu araştırma tasarlanmıştır. Son yıllarda espor üzerine yapılan bilimsel ve akademik çalışmalara olan ilgi artışı dikkat çekmektedir. Tüm bu bilgiler ışığında bu çalışmada, espor başlıklı Web of Science (WoS) veri tabanında endekslenen bilimsel çalışmaların bibliyometrik analiz tekniği ile incelenmesi amaçlanmıştır. Belirlenen amaç doğrultusunda WoS veri tabanına “esport”, “esports”, “e-sport”, “e-sports” sözcükleri kullanılarak tarama gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde VosViewer paket programından faydalanılmıştır. Tarama sonucunda 2001-2023 yılları arasında espor başlıklı 706 bilimsel çalışma tespit edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, en fazla araştırma yapılan konu spor turizmi üzerine olduğu görülmektedir. Spor bilimi, konu sıralamasında ikinci sırada yer alırken espor başlıklı araştırmaların, yapıldığı çalışma alanları genellikle bilgisayar bilimleri ve türevleri şeklindedir. Espor başlıklı en fazla yayının ve atfın yapıldığı ülke, Birleşik Devletler (ABD) olmuştur. Turku Üniversitesi en çok atfın yapıldığı kurum olarak tespit edilmiştir. Sport Management Revıew, en fazla atfın yapıldığı bilimsel dergidir. Juho Hamari, 545 atıf ile bu konuda en çok atıf alan yazardır. Juho Hamari’nin “What is eSports and why do people watch it?” başlıklı çalışması 315 atıf ile bu konuda en çok atıf alan yayındır. Araştırma hazırlanırken yalnızca WoS veri tabanını kapsaması çalışmanın sınırlılığını oluşturmaktadır. Gelecekte yapılacak olan çalışmalarda Scopus, Dimensions, Lens ve PubMed gibi veri tabanlarının kullanılması ilgili alanda çalışma gerçekleştirecek araştırmacılar için faydalı olacaktır. Çalışmamızda yalnızca “espor” kelimesinin sık kullanılan versiyonlarını araştırmamız bir diğer sınırlılık olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda esporun tüm unsurlarıyla inceleyen bir başka araştırma daha kapsayıcı nitelikte olacağı düşünülmektedir. Espor, son 23 yıldır araştırmacıların dikkat ve ilgisini çeken bir konu olmuş, ilgili bilimsel çalışmalar gün geçtikçe çoğalmış ve günümüze yaklaştıkça düzenli artış görülmektedir. Özellikle son 7 yılda espor başlıklı çalışmaların ivmesi son derece artmıştır. Bu durum özellikle akademisyenlerin çalışma yönünü yeni bir alan olan espora çevirdiğini göstermektedir.

Bibliometric Analysis of Scientific Research on Esports

People who participate in esports events (not only players but also coaches, referees, and fans) claim that esports events are new and energetic and offer them a unique experience. Esports is rapidly becoming a global business and cultural phenomenon, while at the same time it is rapidly entering the field of sports. Bibliometric methods are frequently used to study and analyze scientific studies. Bibliometric analysis can quantitatively measure and evaluate the impact of research on a topic of interest, identify past characteristics and critical points, and provide insights into future research trends. Bibliometric indicators are important tools for identifying the number and distribution of publications, most-cited articles, and authors. This study was designed considering that studies related to bibliometric research can guide the scientific community, developments, and trends, and offer new and creative contributions. In recent years, the increasing interest in scientific and academic studies on ports has attracted attention. In light of this information, this study aimed to examine scientific studies indexed in the Web of Science (WoS) database titled esports with the bibliometric analysis technique. In line with this purpose, the WoS database was searched using the words "esport", "esports", "e-sports ", and "e-sports". The VosViewer package was used to analyze the data. As a result of the search, 706 scientific studies, published between 2001-2023 were identified. According to the findings of this study, the most researched topic is sports tourism. While sports science ranks second in subject ranking, the fields of study in which sports research is conducted are generally computer science and its derivatives. The country with the highest number of publications and citations on esports was the United States (USA). Turku University was identified as having the highest number of citations. Sports Management Review is a scientific journal with the highest number of citations. Juho Hamari is the most cited author with 545 citations. Juho Hamari's "What is eSports and why do people watch it?" was the most cited publication with 315 citations. The limitation of this study is that it covers only the WoS database. The use of databases such as Scopus, Dimensions, Lens, and PubMed in future studies will be beneficial for researchers conducting studies in related fields. Another limitation is that we only investigated the frequently used versions of the word "esports" in our study. In this context, it is thought that further research examining esports with all its elements would be more inclusive. Esports has been a subject that has attracted the attention and interest of researchers for the last 23 years, and scientific studies on the subject have increased day by day and a regular increase is observed as we approach the present day. Especially in the last seven years, the momentum of export studies has increased considerably. This situation shows that academics have turned their study direction toward esports, which is a new field.