Maria Luisa Bombal'in Eserlerinde Arketipsel Doğa İmgesi

Arketip, tarih boyunca tekrar eden kalıpların veya davranışların bir prototipidir. Bu görüntüler kültürel fenomeni bir nesilden diğerine aktarmaktadır. Doğa ile kadın arasındaki arketipsel ilişki evrenin yaratılışından bu yana süregelmektedir ve Erich Neumann'ın gösterdiği gibi “Yüce Ana” miti ile bağlantılıdır. Doğanın zıt işlevleri vardır: hayat veren ve yıkıcı. Doğanın bu özellikleri, Camille Paglia tarafından Cinsel Kişilik, Sanat ve Çöküş'te Nefertiti'den Emily Dickinson'a kadar ayrıntılı ve örneklendirilmiştir. Bu karşılıklı ilişkinin izi, edebiyatın karakter, tema, yer veya mekân gibi unsurlarında izlenebilmektedir. İncelenecek olan eserlerde, “doğa” arketipi, motif olarak bir “ağaç” ve karakter olarak da “başkahraman” aracılığıyla verilmektedir. Çalışmanın amacı, XX. yüzyılın seçkin Şilili yazarlarından Maria Luisa Bombal'ın “Ağaç” (El árbol) ve “Belikler” (Trenzas) adlı öykülerindeki arketipsel “Doğa” imgesini Pagliaesk bağlamda tartışmaktır. Doğanın ikili yapısı yazarın eserlerinde özellikle “ağaç” ve “dişi karakter” ile kuvvetle vurgulanmaktadır. Kadın karakterler ile doğa arasında organik bir bağ bulunmakta, doğanın yıkımı kadın karakterin de yıkımını getirmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Archetype, myth, nature, woman, tree

Archetypal Nature Image in the Works of Maria Luisa Bombal

An archetype is a prototype of patterns or behaviors recurring during history. Those images transmit the cultural phenomenon from one generation to another. And the archetypal relation between nature and woman goes back to the very early days of the universe, and is interrelated to the myth of “The Great Mother” as shown by Erich Neumann. Nature has opposite functions: life-giving and devastating. Those characteristics of nature are detailed and exemplified by Camille Paglia in Sexual Personae, Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson as well. That interrelatedness can be traced in the elements of the literature such as character, theme, place or space. In the works to be analyzed, the “nature” archetype is traced through a “tree” as a motif and the protagonist as a character. The study aims to discuss the archetypal “nature” image in Maria Luisa Bombal’s short stories “The Tree” (El árbol) and “Braids” (Trenzas) with a Pagliaesk approach. Bombal is one of the distinguished Chilean authors of XX. Century and the dual structure of nature is strongly stressed in the works of the writer, particularly with a “tree” and a “female character”. Those characters are alive with nature and hold on to life, but they cannot breathe (both literally and really) when nature fades away.

___

  • Agosin, Majorie (1990). “Maria Luisa Bombal: Biography of a Story-telling Woman”, Knives and Angels: Women Writers in Latin America, Bassnett, Susan (Ed.), London, New Jersey: Zed Books Ltd., pp.26-36.
  • Bassnett, Susan (1990). “Introduction. Looking for the Roots of Wings”, Knives and Angels: Wom-en Writers in Latin America, Bassnett, Susan (Ed.), London, New Jersey: Zed Books Ltd., pp. 1-9.
  • Bente, Thomas O. (1984). “María Luisa Bombal's Heroines: Poetic Neuroses And Artistic Sym-bolism”, Hispanófila , SEPTIEMBRE 1984, No. 82, pp.103-113.
  • Bombal, Maria Luisa (1982). New Islands and Other Stories. Richard Cunningham- Luica Cun-ningham (Trans.), New York: Farrar, Straus, Giroux.
  • Campbell, Margaret V. (1961). “The Vaporous World of María Luisa Bombal”, Hispania, Sep., 1961, Vol. 44, No. 3, pp. 415-419. URL: https://www.jstor.org/stable/335399.
  • Debicki, Andrew P. (1971). “Structure, Imagery, and Experience in Maria Luisa Bombal’s ‘The Tree’. Studies in Short Fiction; Newberry, S.C. Vol. 8, Iss. 1 (Winter 1971): 123.
  • Diaz, Gwendolyn (1994). “Desire and Discourse in Maria Luisa Bombal’s ‘New Islands’”, His-panófila, No. 112 (SEPTIEMBRE 1994), pp. 51-63. URL: https://www.jstor.org/stable/43806876
  • Fordham, Frieda (2015), Jung Psikolojisinin Ana Hatları, Çeviren: A. Yalçıner, 9. Basım, Say Yayınları, İstanbul. Jung, Carl Gustav (2004). Four Archetypes: Mother, Rebirth, Spirit, Trickster, R.F.C. Hull (Trans.), London-New York: Routledge.
  • Neumann, Erich (2015). The Great Mother: An Analysis of the Archetype, Princeton and New York: Princeton University Press.
  • Moran, Berna (2003). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Otto, Walter. F. (1965). Dionysos-Myth and Cult. (Trans. Robert B. Palmer). U.S.A.: Indiana University Press.
  • Paglia, Camilla (1991). Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson, New York: Vintage Books.
  • Rosenberg, Donna (1994). World Mythology (Second Edition). U.S.A: NTC Publishing Group.
  • Rublo, Patricia (2001). “Maria Luisa Bombal”, Notable Latin American Women: A Biographical Dictionary, Cynthia Margarita Tompkins & David William Foster (Ed.), USA: Greenwood Press, pp. 43-47.
  • Valdivieso, Mercedes (1976). “Social Denunciation in the Language of "El Arbol" (The Tree)”, Ellen Wilkerson.), Latin American Literary Review, Fall - Winter, 1976, Vol. 4, No. 9 (Fall-Winter, 1976), pp. 70-76.
  • Zink, Alison Kara (2009). “Reading The Body in the Narratives Of Maria Luisa Bombal” Thesis Master of Arts submitted to Department of Romance Languages (Spanish), University of North Carolina, Chapel Hill.