KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ

Anlatıcılık ve anlatmalar geçmişten günümüze toplumların hayatında adları, icra özellikleri, metinleri ve rolleri aynı kalarak veya değişerek gelmiştir. Zamanla anlatıcı tiplerinde gelişmeler, değişmeler ve güncellenmeler meydana gelmiştir. Türk kültüründe kam/şamanlardan başlayarak destancılar, masal anlatıcıları, meddahlar ve âşıklar olmak üzere çeşitli anlatıcı tipleri var olmuştur. Günümüzde ise gelişen teknoloji ve oyun kavramıyla anlatıcı tiplerine yenileri eklenmiştir. “Rol Yapma Oyunları” olarak adlandırılan oyunlar bir anlatım icrası, bu oyunların bir nevi hakemi olan oyun yöneticileri de bir anlatıcı tipi olarak değerlendirilebilir. Bu düşünceden hareketle bu makalede “Rol Yapma Oyunları”nın oyun yöneticileri anlatıcılık yönünden incelenecektir. İlk olarak kam/şaman, destancı, masal anlatıcısı, meddah ve âşık gibi geleneksel anlatıcı tiplerine değinilecek, ardından rol yapma oyunları hakkında kısa bilgi verilecektir. Daha sonra çeşitli oyun yöneticilerinden derleme çalışmasıyla elde edilen verilerden hareketle rol yapma oyunlarındaki oyun yöneticilerinin ve bu oyunların yaratım/aktarım/icra, şekil/yapı, içerik/konu ile işlev özelliklerine değinilecek. Sonuç olarak da oyun yöneticilerinin anlatıcılık nitelikleri ortaya konulacaktır.

KAM, MEDDAH, GAME MASTER: GAME MASTERS in ROLEPLAYING GAMES as a NEW NARRATOR

Narrations and recitals have come from the past to the present day in the lives of societies, their names, executive characteristics, texts and roles remain the same or changed. In time, developments, changes and updates occurred in the narrator types. In Turkish culture, there were various types of narrators such as saga-tellers, storytellers, meddah and minstrels and especially kam/shamans. Nowadays, new ones has been added to the narrator types with the developing technology and game concept. Games called Role Playing Games can be considered as a narrative type, and game masters who are sort of arbitrators of these games can be considered as a narrator type. In this article, the game masters of Role Playing Games al will be examined in terms of narrator. First of all, traditional narrator types such as kam/shaman, saga-teller, storyteller, meddah and minstrel will be mentioned and then short information about role-playing games will be given. Then, the data obtained from the compilation study of various game masters will be discussed with the game masters in the role-playing games and the functions of the creation/transfer/execution, shape /structure, content/subject and function. As a conclusion, the narrative qualities of game masters will be revealed.

___

  • And, M. (2012), Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı, İstanbul: YKY.
  • Azadovski, M. (2002), Sibirya’dan Bir Masal Anası, Çev.: İlhan Başgöz, Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Başgöz, İ. (1986), “Hikâye Anlatan Âşık ve Dinleyicisi”, Folklor Yazıları, İstanbul: Adam Yayınları, 49-137.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000), Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ.
  • Çobanoğlu, Ö. (2011), Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ.
  • Ekici, M. (2004), Türk Dünyasında Köroğlu, Ankara: Akçağ.
  • Ekici, M. (2008), “Geleneksel Kültürü Güncellemek Üzerine Bir Değerlendirme”, Milli Folklor, 80, 33-39.
  • Ekici, M. (2011), Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel.
  • Ergun, P. (2014), “Türk Masal Anlatıcısının Kimliği”, Milli Folklor. 104: 33-45.
  • İnan, A. (1986), Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar. Ankara: TTK.
  • Köprülü, M. F. (1980), Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Ötüken.
  • Nutku, Ö. (1997), Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri, Ankara: AKM.
  • Yonar, G. (2011), Türk Edebiyatında Fantastiğin Kökenleri Harikulâde ve Olağandışı, İstanbul: Ötüken.
  • Kaynak Kişiler Listesi:
  • Kaynak kişi bilgileri kaynak kişinin adı, doğum tarihi ve yeri, eğitim durumu, mesleği ve varsa lakabı şeklinde verilmiştir.
  • KK1: Asena Can/1993-Mersin/Üniversite/Üniversite Öğrencisi
  • KK2: Aylin Ayvazoğlu/1991-Ardahan/Üniversite/Çevirmen
  • KK3: Barış Tekin/1989-Manisa/Üniversite/Performans Aktörü
  • KK4: Berkay Gökçek/1987-İzmir/Üniversite/Oyuncu
  • KK5: Burak Türköz/1987-İstanbul/Üniversite/Çevirmen
  • KK6: Can Yürekli/1989-İzmir/Üniversite/Grafiker
  • KK7: Cihan Türe/1981-İzmir/Üniversite/Özel Sektör
  • KK8: Devrim Kunter/1971-İstanbul/Üniversite/Çizgi Roman Yazar ve Çizeri
  • KK9: Ekin Ergün/1991-İstanbul/Öğrenci/Lowan veya Lowan Whedaus
  • KK10: Erol Mazhar Aksoy/1986-İstanbul/Üniversite Yüksek Lisans/Mühendis/Croc
  • KK11: Fatih Tepgeç/1982-İstanbul/Üniversite Doktora/Öğrenci
  • KK12: Feyzullah Kubilay Kartal/1984-İstanbul/Üniversite/İşletme
  • KK13: Gökmen Yoldaş/1989-İzmir/Üniversite Yüksek Lisans/Su Ürünleri Mühendisi
  • KK14: Gülin Yolaç/1988-İzmir/Üniversite/Şirket Ortağı
  • KK15: Hakan Kamalı/1984-İzmir/Üniversite/Lojistik/Kamos
  • KK16: Hüseyin Ruhi Küçük/1980-Konya/Üniversite Yüksek Lisans/Bilgi Sistemleri Uzmanı
  • KK17: İrfan Can Danış/1990-İzmir/ Üniversite/Öğrenci
  • KK18: Yakup Çakmak/1991-İzmir/Lise/Öğrenci