Puşkin’in Yevgeni Onegin Örneklemiyle Rus Kültür Ve Edebiyatında “Balo”

Balo kelimesi, Fransızcada “dans etmek” anlamına gelen “baller”den türemiştir. 14. yüzyılda ilk bilinen haliyle Fransa’da gerçekleştirilen bir kraliyet düğünüyle toplum yaşantısına giren balo, çok geçmeden diğer Avrupa ülkelerine de yayılır. Kraliyet ailelerinin özel günlerini kutladığı önemli bir gelenek haline gelen bu eğlence şekli, zamanla toplumun her kesiminden insanını bir araya getirmesi nedeniyle önemli bir kültürel etkileşim aracı olur. Ülkesinin Batılı ülkelerden oldukça geri kaldığını ve bu durumu düzeltmek adına çok sayıda reform girişiminde bulunan Rus çarı I. Petro, gerçekleştirdiği bir Avrupa seyahati esnasında gördüğü balolara hayran kalır ve çeşitli düzenlemelerle bu geleneği ülkesine aşılamaya karar verir. Oldukça zorlu aşamalardan sonra Rus toplumu bu eğlencelere hızla kendini kaptırır. Öyle ki kısa bir zaman sonra toplum, burada en temel ahlaki prensiplerini dahi yitirmeye başlar. Bu duruma sessiz kalamayan edebiyat yazarları eleştirilerini eserlerinde oluşturdukları kahramanlarla yansıtır. Bunlardan biri olan A. S. Puşkin, Yevgeni Onegin eserinde çocukluğundan itibaren sıklıkla bulunduğu bu balo sahnelerine çokça yer vererek takındığı olumsuz tutumu açıkça gözler önüne serer. Eserde kahramanların en çetin duygusal geçişlerine mekân olan balolar, dönemin üst düzey Rus yaşantısını da başarılı bir şekilde yansıtır. 
Anahtar Kelimeler:

Balo, Kültür, Edebiyat, Puşkin, Petro

___

  • İkisivri, D. (2017). A. S. Puşkin’in “Yevgeni Onegin” Adlı Eserinde Biçimsel Özellikler. İdil Dergisi. 38(6).İvanovna, S. L. (2017). Балы русской литературы как территория любви и смерти. Государственный институт искусствознания. Москва.Litvinova, L. G. (2009) . От ассамблеи к балу. Русская речь. Из истории культуры и письменности. Москва. (4), 79-83.Lotman, Y. M. (1983). Роман А. С. Пушкина «Евгений Онегин». Комментарий. Просвещение. Л. СПб. Matyuşenko, L. İ. & Matyuşenko, A. G. (2009). А.С.Пушкин “Евгений Онегин”. Москва: Макс Пресс. Öksüz, G. (2012). Lermontov’un “Zamanımızın Kahramanı” Adlı Romanında Gereksiz İnsan Ve Kadın Karakterlerin Önemi. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 1(1), 10.Öksüz, G. (2011). Rus Edebiyatı’nın Türkçeye Aktarımı Sırasında Oluşan Bazı Kültürel Boşluklar. Sakarya Üniversitesi XI. Uluslararası Dil – Yazın – Deyişbilim Sempozyumu (Gönüllülük ve Hoşgörü). 330-332.Puşkin, A. S. (2017). A.S. Puşkin Yevgeni Onegin. (Çev. Sabri Gürses). (Birinci Basım). İstanbul: Alfa Yayınevi. Rubtsova, S. P. (2014). Герменевтический Анализ Романа в Стихах А. С. Пушкина «Евгений Онегин». Вестник ВГУ. Zaharova, O. (2016). История балов императорской России. Увлекательное путешествие. Центрполиграф. Книга-энциклопедия (2000). Балы и праздники в России. Избранные главы. Аргументы и факты. Çevrimiçi Kaynaklar Elatomtseva, T. (2009). “О первых балах в России”. http://www.reenactor.ru/Arh/Pdf/Elatomceva.pdf Erişim Tarihi: 12.01.2018.Onufrienko, G. F.. Балы России: от Петра I до наших дней. http://infoculture.rsl.ru Erişim Tarihi: (15.01.2018).Первый бал Наташи Ростовой. (Анализ эпизода из романа Л.Н.Толстого "Война и мир"). http://www.litra.ru/composition/get/coid/00042701184864091178/woid/00096201184773070204/ Erişim Tarihi: (19.02.2018).Сцена бала и ее идейно-художественная роль в произведениях Грибоедова, Пушкина и Гоголя. http://school-essay.ru Erişim Tarihi: (20.02.2018).Конфликт литературного произведения. На материале драмы М. Ю. Лермонтова «Маскарад». (2004). http://www.lermontov.info/referats/konflikt.shtml Erişim Tarihi: (19.02.2018)