Hayvan-Oluş’tan Makine-Oluş’a King Kong

Hollywood sinemasının şimdiye kadar ürettiği en tanınmış karakterlerden biri olan King Kong aynı zamanda kitle kültürü ve sinema ile özdeşleşmiş bir figürdür. King Kong’un farklı versiyonlarına gösterilen akademik ilgi çerçevesinde çalışmamız, 2017 tarihli ‘King Kong Kafatası Adası’ filmini Deleuzian bir okumaya tabi tutmayı amaçlamaktadır. Deleuze ve Guattari’nin hayvan-oluş kavramının anlaşılması sinematik imajların gerçeklikle olan ilişkisini çözümlemek, hayvan olgusunun ne olduğu hakkındaki sınırları belirleyen ve bugüne değin kabul ettiğimiz statik fikir ve alışkanlıkları tekrar gözden geçirip reforma tabi tutmak açısından gereklidir.Çalışma, hayvan-oluş dinamiklerinin kaynağı hakkında düşünürken, King Kong figürü ile bazı sorulara yanıt aramaktadır: Sinematik hayvana bakarken nereye konumlanırız? Çağımızda insan fiziksel ve uzamsal olarak tam anlamıyla nerede durmaktadır? Hayvanlar, onlar üzerindeki kontrolümüz açısından bugün hangi konumdadır? Kendi kültürel çerçevelerimizle hayvanlara bakmaya çalıştığımızda neye dönüşürler? Hepsinden önemlisi neden hayvanlara bakıyoruz ve onlarda neyi görmeyi umuyoruz? Bu soruların cevapları makalenin metodolojik çerçevesine uygun olarak Deleuze Guattari’nin fikirleri üzerinden ve King Kong’u oluşturan çağa özgü düşünsel ve sosyo-ekonomik faktörler göz önünde bulundurularak tartışılacaktır.

From Becoming-Animal To Becoming-Machine: King Kong

King Kong, one of the most recognizable characters that Hollywood cinema has produced up to now, is also a figure identified with mass culture and cinema. This study aims to subject Deleuzian reading The movie 'King Kong Skull Island' dated 2017. Understanding the animal concept of Deleuze and Guattari is necessary, in order to analyze the relation of cinematic images to reality, to determine the boundaries of what the animal phenomenon is and to re-examine the static ideas and habits that we have accepted up to now. While thinking as the source of animal-dynamics, this study is seeking answers to some questions with the figure of King Kong: Where do we stand when looking at a cinematic animal? Where does our human being stand in physically and spatially its full sense? Where are the animals today in terms of our control over them? What do we become when we try to look at animals with our own cultural frameworks? Why are we looking at animals and what do we hope to see in them? The answers on these questions will be discussed in accordance with the methodological frame of the article, through Deleuze Guattari's ideas and considering the age-specific and socio-economic factors that make up King Kong.

___

  • Ansell-Pearson, K. (1997). Deleuze and Philosophy: The Difference Engineer: Routledge.
  • Beckman, F. (2013). Between Desire and Pleasure: A Deleuzian Theory of Sexuality: A Deleuzian Theory of Sexuality: Edinburgh University Press.
  • Beugnet, M. (2007). Cinema and Sensation: French Film and the Art of Transgression: Southern Illinois University Press.
  • Blanchard, P. (2008). Human Zoos: Science and Spectacle in the Age of Colonial Empires: Liverpool University Press.
  • Braidotti, R. (2002). Metamorphoses: Towards a Materialist Theory of Becoming: Wiley.
  • Bruns, G. (2011). On Ceasing to Be Human: Stanford University Press.
  • Bukatman, S. (2012). The Poetics of Slumberland: Animated Spirits and the Animating Spirit: University of California Press.
  • Burt, J. (2004). Animals in Film: Reaktion Books.
  • Carroll, N. (1998). Interpreting the Moving Image: Cambridge University Press.
  • Deleuze, G. (2006). Kıvrım (H. Yücefer, Trans.): Bağlam Yayıncılık.
  • Deleuze, G. (2009). İki Delilik Rejimi (M. E. Keskin, Trans.): Bağlam Yayıncılık.
  • Deleuze, G., ve Guattari, F. (2004). EPZ Thousand Plateaus: Bloomsbury Academic.
  • Foucault, M. (1994). Kelimeler ve şeyler: insan bilimlerinin bir arkeolojisi: İmge Kitabevi.
  • Harvey, G., ve Wallis, R. J. (2015). Historical Dictionary of Shamanism: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Hauskeller, M., Carbonell, C. D., ve Philbeck, T. D. (2016). The Palgrave Handbook of Posthumanism in Film and Television: Palgrave Macmillan UK.
  • Herzogenrath, B. (2009). An [Un]Likely Alliance: Thinking Environment[s] with Deleuze/Guattari: Cambridge Scholars Publisher. Jackson, P. (Film). (2005). King Kong.
  • Jolly, A. (2004). Lucy'nin Mirasi: Insanin Evriminde Cinsellik ve Zeka: Kitap Yayınevi.
  • Kaye, D. (2017). Kong: Skull Island Director: ‘I Wanted to See Apocalypse Now with King Kong’.
  • Mandel, E. (1996). Hoş Cinayet (N. S.-B. Tanatar, Trans.): Yazın Yayıncılık.
  • Öztürk, S. (2016). 'SineFilozofi’nin Günümüz Dünyasında Düşünceye Katkıları Üzerine…' İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 42 / Bahar 2016 Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergi.
  • Parr, A. (2010). Deleuze Dictionary Revised Edition: Edinburgh University Press.
  • Stark, H., ve Roffe, J. (2015). Deleuze and the Non/Human: Palgrave Macmillan UK.
  • Zizek, S. (2008). Paralaks (S. Gürses, Trans.): Encore.