Film Çalışmalarında Eleştirinin Dönüşümü: Görsel-İşitsel Denemeler (Audiovisual Essay)

Bu çalışma, teknolojik ve dijital gelişmeler ile birlikte film eleştirisindeki dönüşüme odaklanmaktadır. Dijital film düzenleme programlarına erişimin kolaylaşması ve yaygınlaşmasıyla birlikte görsel-işitsel denemeler (audio-visual essay) film çalışmalarında yeni bir eleştirel form olarak belirmiştir. Çalışmada, görsel-işitsel denemelerin dijital bir eleştiri yöntemi olarak film çalışmalarındaki yerini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Görsel-işitsel denemeleri, metin üzerinden ilerleyen geleneksel akademik film çalışmalarına alternatif olarak ele almak mümkündür. Bu bağlamda çalışmada; görsel-işitsel denemeleri açıklayıcı bazı önemli özellikleri ortaya konarak, görsel-işitsel denemelerin hem kendisi hem de sınırları üzerine düşünülmektedir. Çalışmada ele alınan görsel-işitsel denemeler, temel soru ve kavramlar aracılığıyla açıklanmaya çalışılmıştır. Bu kavram ve sorularla birlikte aynı zamanda, görsel-işitsel denemelerin film çalışmaları alanında teori ve pratik arasındaki yakınlaşmaya katkısı açıkça görülmektedir. Bu yönüyle görsel işitsel denemeler, görsel ve işitsel olanının üzerine düşünmek değil, görsel ve işitsel olan aracılığıyla düşünmektir. Çalışma, görsel-işitsel denemelerin geleneksel metin tabanlı akademik film eleştirilerindeki dönüşüm potansiyelini ortaya koyması açısından ayrıca önemlidir. Sonuç olarak görsel-işitsel denemeler, film çalışmaları alanındaki metin tabanlı araştırmalara hem alternatif olabilecek, hem de ona katkı sağlayacak yeni düşünce alanları açmakla birlikte görsel-işitsel eleştiriyi ve metinsel eleştiriyi, birbirini besleyen iki farklı eleştirel yöntem olarak görmek mümkündür. 

___

  • Adorno, T. (2004). Edebiyat Yazıları. S. Yücesoy ve O. Koçak (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Álvarez López C. & A. Martin. (2014). “The One and the Many: Making Sense of Montage in the Audiovisual Essay”. Çevrimiçi: http://reframe.sussex.ac.uk/audiovisualessay/frankfurt-papers/cristina-alvarez-lopez-adrian-martin/ Erişim tarihi: 05.09.2018.
  • Bellour, R. (1975). “The Unattainable Text,” Screen, 16 (3), 19-27.
  • Bresland, J. (2010). “On the Origin of the Video Essay”, Literatüre and The Arts, Spring. 9(1).
  • Debord, G. (2016). “Mücadeleyi Farklı Cephelere Yaymak: Politikada ve Sanatta Yeni Eylem Biçimleri ve Sitüasyonistler” e-Skop, K. Özsezgin ve E. Gen (Çev.). Sayı: 9.Çevrimiçi: https://www.e-skop.com/skopdergi/mucadeleyi-farkli-cephelere-yaymak-politikada-ve-sanatta-yeni-eylem-bicimleri-ve-situasyonistler/2897, erişim tarihi: 10.07.2019.
  • Eriksson, T., Sørensen, I. E. (2012). “Reflectıons on Academic Video”, International Journal of Media, Technology and Lifelong Learning, 8(1), 1-15.
  • Grant, C. (2011). “Touching the Film Object? Notes on the 'Haptic' in Videographical Film Studies”.Çevrimiçi:https://filmanalytical.blogspot.com/2011/08/touching-film-object-notes-on-haptic-in.html, erişim tarihi: 25.08.2018.
  • Grant, C. (2014a). “How long is a piece of string? On the Practice, Scope and Value of Videographic Film Studies and Criticism”. Çevrimiçi: http://reframe.sussex.ac.uk/audiovisualessay/frankfurt-papers/catherine-grant/, erişim tarihi: 02.09.2018.
  • Grant, C. (2014b). “The Shudder of a Cinephiliac Idea? Videographic Film Studies Practice as MaterialThinking,” Aniki Vol.1,No.1:49-62. Çevrimiçi: http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/59/h, erişim tarihi: 30.09.2018.
  • Grant, C. & Kooijman, J. (2019). “New Ways of Seeing (and Hearing): The Audiovisual Essay and television”, NECSUS. Çevrimiçi: https://necsus-ejms.org/new-ways-of-seeing-and-hearing-the-audiovisual-essay-and-television/, erişim tarihi: 02.10.2019.
  • Keathley, C., Mittell, J. & Grant, C. (2019). The Videographic Essay: Criticism in Sound & Image. Montreal: Caboose.
  • Lazzarato, M. (2017). Videofelsefe. Şule Ç. Solmaz (Çev.). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Laurent J. & Leveratto, J. M. (2012). “Cinephilia in the Digital Age”, Audiences, 143-154.Doi: 10.1515/9789048515059-012.
  • Lavik, E. (2012). “The Video Essay: The Future of Academic Film and Television Criticism?”, Frames Cinema Journal, 1(1). Çevrimiçi: http://framescinemajournal.com/article/the-video-essay-the-future/, erişim tarihi: 10.09.2018.
  • Marks, L.U. (2000). The Skin of the Film : Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham and London: Duke University Press.
  • Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (Çev.). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Rancière, J. (2015). Özgürleşen Seyirci. E. B. Şaman (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.Rascaroli,
  • L. (2008). “The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments”, Framework, 49(2), Fall. p. 24–47.
  • Richter, H. (1940). “Der Filmessay: Eine Neue Form des Dokumentarfilms”, Basler Nationalzeitun.