EBÛ UBEYD el-KÂSIM B. SELLÂM VE ONA NİSPET EDİLEN el-LUĠÂT ELLETÎ NEZELE BİHÂ’L-KUR’ÂNU’L-KERÎM ADLI ESER / EBÛ UBEYD El-KÂSIM B. SELLÂM AND THE WORK NAMED EL-LUGÂT ELLETÎ NEZELE BIHÂ’L-KUR’ÂNU’L-KERÎM ATTRIBUTED TO HIM

Din, dil ve edebiyat alanlarında ortaya konulan ilk eserlerin müelliflerinden biri olan Ebû Ubeyd el- Kâsım b. Sellâm hicri birinci asrın ortalarında doğmuş, döneminin önemli ilim merkezlerinde tahsilini tamamlamış, kadılık ve eğitmenlik görevlerinde bulunmuştur. Anlamları kapalı kelimeler (garîbulluga) konusunda ilk eser verenlerden biri olarak bilinir.Ebû Ubeyd’e nispet edilen el-Lugât elletî nezele bihâ’l-Kur’ânu’l-Kerîm adlı eser Kur’ân’da, lehçelerinden kelimeler bulunan önemli Arap kabilelerini konu alır. Ancak zaman zaman başka dillerden Arapça’ya geçmiş olup Kur’ân’da yer alan bazı yabancı kökenli kelimelere de değinmiştir. Kabile sayısı yaklaşık kırkı, dil sayısı da (Farsça, Süryânîce, İbrânîce, Habeşçe, Rumca, Kıptîce ve Berberîce) olmak üzere yediyi bulmaktadır.Kelimeler, Kur’ân’daki sûre ve âyet sırasına göre dizilmiş, hangi lehçe ya da dilden geçtiği kelimenin hemen ardından belirtilmiştir. Birden fazla lehçe ve dillerden alınanlara da dikkat çekmiştir.  

___

  • ABDUTTEVVÂB, Ramazan (1995). Buhûs ve Makâlât fi’l-Luga, Kahire: Mektebetu’l-hancî.
  • ATEŞ, Süleyman (1980). Kur’ân-ı Kerim ve Yüce Meâli, Ankara: Kılıç Kitabevi.
  • BERV, Tevfik (2001).Târihu’l-Arabi’l-kadîm, Beyrut: Dâru’l-fikr.
  • CEVÂD, Ali (1993). el-Mufassal fî Târihi’l-Arab kable’l-İslâm, Bağdat: Câmiat-u Bağdâd.
  • CEVHERÎ, Ebû Nasr İsmâil b. Hammâd (1987). es-Sıhâh Tâcu’l-luga ve Sıhâhu’l- arabiyye, Beyrut: Dâru’l-ilm li’l-Melâyîn.
  • DAYF, Şevkî (2003). Târihu’l-edebi’l-arabî (el-Asru’l-Câhilî), Kahire: Dâru’l- maârif.
  • DÎRÎNÎ, Abdulaziz b. Ahmed (1892). et-Teysîr fi’t-tefsîr ya da et-Teysîru’l-kâfil hallu’l-meşâkil min elfâzi’l-Kur’ân, Kahire
  • EBÛ UBEYD, el-Kâsım b. Sellâm b. Miskîn el- Herevî (1986). el-Hutab ve’l- mevâız (thk. Ramazan Abduttevvâb), Kahire: Mektebetu’s-sekâfeti’d- dîniyye.
  • Fazâilu’l-Kur’ân (tsz.). (thk. Mervân el-Atıyye ve diğerleri), Dımaşk: Dâr-u İbn-i Kesîr.
  • HAMAVÎ, Şihâbuddîn Ebû Abdillâh Yâkut b. Abdillâh (1995). Mu’cemu’l-buldân, Beyrut: Dâr-u sâdır.
  • İBNU ASÂKİR, Ebu’l-Kâsım Ali b. el-Hasen b. Hibetullah b. Abdillah,(1980). Târih-u medîneti Dımaşk, Beyrut: Dâru’l-fikr.
  • İBNU HALDÛN, Ebû Zeyd Veliyyuddîn Abdurrahmân b. Muhammed (tsz.). Dîvânu’l-mübtede ve’l-Haber fî Târihi’l-Arab ve’l-Berber ve men Âsârahum min zevi’ş-şe’ni’l-ekber (thk. Halil Şehâde), Beyrut: Dâru’l-fikr.
  • İBNU HAZM, Ebû Muhammed Ali b. Ahmed b. Saîd (1983). Cemheretu ensâbi’l- Arab, Beyrut: Dâru’l-kutubi’l-ilmiyye.
  • İBNU MANZÛR, Ebu’l-Fazl Cemâleddîn Muhammed b. Mukerrem (2008). Lisânu’l-Arab, Beyrut: Dâru’l-fikr.
  • İBNU’L-CEVZÎ, Ebu’l-Ferec Abdurrahman (1987). Funûnu’l-efnân fî Uyûni ulûmi’l-Kur’ân (thk. Hasan Ziyâuddîn), Beyrut: Dâru’l-beşâiri’l-İslâmiyye.
  • İBNU’N-NEDÎM, Ebû’l-Ferec Muhammed b. Ebî Ya’kûb İshâk (1978). el-Fihrist, Beyrut: Dâru’l-ma’rife.
  • KALKAŞANDÎ, Ebû’l-Abbâs Ahmed (1980). Nihâyetu’l-ereb fî Ma’rifeti Ensâbi’l- Arab, Beyrut: Dâru’l-kitâbi’l-Lubnânî.
  • Kalâidu’l-cimân fi’t-ta’rîf bi kabâili Arabi’z-zamân (1982). (thk. İbrâhim el-Ebyârî), Beyrut: Dâru’l-kitâbi’l-Lubnânî.
  • KEHHÂLE, Ömer Rızâ (1994). Mu’cemu Kabâili’l-Arabi’l-kadîme ve’l-Hadîse, Beyrut: Muessesetu’r-risâle.
  • Mu’cemu’l-müellifîn terâcim musannifi’l-kutubu’l-Arabiye (tsz.). Beyrut: Dâr-u ıhyâı’t-turâsi’l-Arabî.
  • KERÎM, Muhammed Riyâd (1996). el-Muktedab fi Lehecâti’l-Arab, Tanta: Matbaatu’t-turkî.
  • KIFTÎ, Cemâleddîn Ebû’l-Hasen Ali b. Yûsuf (1986). İnbâhu’r-ruvât alâ enbâhi’n- nuhât, Beyrut: Muessesetu’l-kutubi’s-sekâfiyye.
  • MAHALLÎ, Celâleddîn ve Suyûtî, Celâleddîn Abdurrahmân (tsz.). Celâleyn Tefsiri, İstanbul: Çağrı Yay.
  • MES’ÛDÎ, Ebu’l-Hasen Ali b. el-Huseyn b. Ali (1996). Ahbâru’z-zamân ve Acâibu’l-buldân ve’l-Gâmir bi’l-Mâi ve’l-Umrân, Beyrut: Dâru’l-Endülüs.
  • MUHAMMED, Abdu’l-Fettâh (2009). Lugatu Tayy ve Eseruhâ fi’l-Arabiyye, Dımaşk: Dâru’l-esmâ.
  • NEMRÎ, Ebû Amr Yûsuf b. Abdillâh b. Muhammed (1985). el-İnbâh alâ Kabâili’r- ruvât (thk. İbrâhim el-Ebyârî), Beyrut: Dâru’l-kitâbi’l-Arabî.
  • SUYÛTÎ, Celâleddîn Abdurrahmân (1888). el-Itkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Mısır.
  • TÜCCÂR, Zülfikâr (1994). “Ebû Ubeyd Kâsım b. Sellâm”, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 10/244-246.
  • ZİRİKLÎ, Hayreddîn (1969). el-A’lâm Kâmûsu’t-terâcîm, Beyrut.
  • ZUBEYDÎ, Ebû Bekr Muhammed b. el-Hasen (tsz.). Tabakâtu’n-nahviyyîn ve’l- lugaviyyîn (thk. Muhammed Ebu’l-Fazl İbrâhîm), Kahire: Dâru’l-ma’rife.
  • http://ar.wikipedia.org/wiki/ ‹š ž ‹j
Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1981
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

RUS DİLİNDEKİ İFADE ZENGİNLİĞİNİN ÇEVİRİ BİLİMİNE VE RUSÇA ÖĞRENİMİNE KATKISI / CONTRIBUTION OF THE ABUNDANCE OF EXPRESSIONS IN RUSSIAN LANGUAGE TO TRANSLATING AND LEARNING RUSSIAN

Leyla DALKILIÇ

MARCUS LICINIUS CRASSUS (M.Ö. 112-53)’UN SURİYE VALİLİĞİ VE BÖLGESEL GÜÇLER / SYRIAN GOVERNORSHIP OF MARCUS LICINIUS CRASSUS (B.C. 112-53) AND REGIONAL POWERS

Mehmet KURT

EBÛ UBEYD el-KÂSIM B. SELLÂM VE ONA NİSPET EDİLEN el-LUĠÂT ELLETÎ NEZELE BİHÂ’L-KUR’ÂNU’L-KERÎM ADLI ESER / EBÛ UBEYD El-KÂSIM B. SELLÂM AND THE WORK NAMED EL-LUGÂT ELLETÎ NEZELE BIHÂ’L-KUR’ÂNU’L-KERÎM ATTRIBUTED TO HIM

Mahmut KAFES

OSMANLI ÂLİM VE EDİPLERİNİN KADINLAR HAKKINDAKİ ESKİ HARFLİ ESERLERİ / AN ESSAY ON OTTOMAN SCHOLARS’ AND LECTURERS’ OLD-LETTER WRITTEN WORKS ABOUT WOMEN

Recep DİKİCİ

POZİTİVİZM: Tarihsel Süreç İçerisindeki Gelişimi ve Sosyolojik Düşünceye Etkileri / POSITIVISM Its Development in History and Its Influence on Sociological Thought

Cihan BALLIKAYA

HASAN RIZÂYÎ’NİN “CÛY-I RAHMET” ADLI MANZUM GÜLİSTÂN TERCÜMESİ / HASAN RIZÂYÎ’S VERSE TRANSLATION OF GULISTAN NAMED “CÛY-I RAHMET”

Aysun ÇELİK

LİVÂYÎ’NİN MANZÛM YASİN TEFSİRİ / LIVAYI’S POETICAL INTERPRETATION OF “YASEEN” (SURA YASEEN)

Ahmet SEVGİ

JUAN GOYTISOLO’NUN KIRK GÜNLÜK SÜRE ADLI ROMANINDA DİNSEL BAĞLAMDA KÜLTÜRLER ARASI DİYALOG

Yasemin DEMİR ÖZGÜN

DEKABRİST ŞİİRİNİN ÖZELLİKLERİ / CHARACTERISTICS OF DEKABRIST POETRY

Sevgi ILICA

TÜRKÇE KELİMELERİN EFSANE DÜNYASINDA ANLAMLANDIRILMASI VE ÇÖZÜMLENMESİ / MAKING OF AND ANALYSING TURKISH WORDS IN THE WORLD OF LEGENDS

Sinan GÖNEN