Siyasal iletişimde müzik kullanımı: 2011 genel seçim şarkılarının seçmene etkisi

Siyasal iletişim çalışmalarının en önemli amacı seçmeni etkilemek ve oy vermesini sağlayabilmektir. Seçim dönemlerindeki siyasal iletişim çalışmalarında siyasal partiler, seçmeni etkilemek için birçok farklı araç ve teknik kullanmaktadır. Meydanlarda, sokakta, televizyonda, radyoda duyduğumuz seçim şarkıları siyasal partilerce kullanılan iletişim şekillerinden biridir. Araştırmada seçim şarkılarının seçmeni farklı yönlerden etkilediği hipotezinden hareket edilmiştir. Araştırmanın amacı siyasal partilerin seçim dönemlerinde kullandıkları seçim şarkılarının seçmene etkilerini tespit etmektir. Siyasal iletişim yöntemi olarak seçim şarkılarının seçmeni etkileme durumu, nasıl etkilediği ve bu şarkıların oy verme davranışına katkısı incelenmiştir. Bunun için 12 sorudan oluşmuş bir anket Elazığ ili merkezinde oturan tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenmiş 412 kişiye uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Seçim şarkılarının genel olarak seçmenin bilgi edinme, dikkat kesilme, hatırlama, tutum oluşturma, seçmeni harekete geçirme ve siyasal katılımı arttırma rollerinin olduğu, bu araştırmada ise seçim şarkılarının seçmenleri doğrudan belirli bir siyasal partiye oy vermeye yönlendirmediği görülmüştür. Seçim şarkılarının seçmenin siyasal partiyi hatırlamasına yardımcı olmanın yanında ayrıca seçmeni harekete geçirici ve seçmenin siyasal katılımını arttırıcı etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Using of the music in political communication: the effects of the songs to the voters in 2011 General elections

Political parties use the many different tools and techniques to the voter for political communication studies in election periods. The most important goal of the Political communication studies is to influence voters and provide to voters giving vote to their parties. During election periods songs the political parties used in election which we can hear in squares, streets, television, radio is one of the communication tools. The research hypothesis is the election song affects the voters in different way. The aim of the research is to determine the affects of the election songs used by political parties during election periods. It was examined that how affects election of songs as a method of political communication and how it effects on voting behavior of these songs. A questionnaire consisting of 12 questions were applied to the random sampling method on the identified 412 people sitting in the center of the province of Elazığ. The data obtained were analyzed with the SPSS program. As a result, it were defined what affect voting behavior of the selection songs. Generally election songs have got roles such to obtain information, to attract attention, to recall, to mobilize voters, and to increase the political participation. The study showed that election songs were not directed to the voters to vote for a particular party. Furthermore, election songs has been concluded that the affects as a factor to action and to increase political participation as well as helping to remind the political party.

___

  • Akgün B (2002) Türkiye’de Seçmen Davranışı Patiler Sistemi ve Siyasal Güven, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Alpagut U (1998) Kim Kapattı Şu Müziği, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Altınölçek H (2001) Bir İletişim Aracı Olan Müziğin İnsan Üzerindeki Etkileri, III. Uluslararası Müzikoloji Sempozyumu, İstanbul.
  • Ashraf M (1975) Political Verse and Song, Seven Seas, Berlin.
  • Aziz A (2007) Siyasal İletişim, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Barut B (2002) Siyasal Reklamcılık ve Genel Siyasi İletişim Kanalıyla Kitlelerin Siyasi Tutumlarının Oluşmasında “Slogan, Sembol ve Vaatlerin” Yeri, Doktora Tezi, SÜ. Sos. Bil. Enst., Konya.
  • Bektaş A (2002) Siyasal Propaganda, Bağlam Yayıncılık, Ankara.
  • Bektaş A (2007) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, Bağlam Yayıncılık, Ankara.
  • Bligh C Michele ve Kohles J C (2009) The Enduring Allure Of Charisma: How Barack Obama Won The Historic 2008 Presidential Election, The Leadership Quarterly 20, ss: 483- 492.
  • Chang C (2000) Political Advertising In Taiwan And The US: Across $square$ Cultural Comparison Of The 1996 Presidential Election Campaigns, Asian Journal Of Communication, 10:1, ss:1-17
  • Chirwa C W (2001) Dancing Towards Dictatorship: Political Songs And Popular Culture In Malawi, Nordic Journal of African Studies ,10 /1, ss: 1-27.
  • Clark T (2004) Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Esin Hoşsucu (çev), Ayrıntı Yayınlar, İstanbul.
  • Cloonan M ve Street J (1998), Rock The Vote: Popular Cultur And Politics, Politics, Sayı:18/1, ss: 33-38.
  • Cook N (1999) Müziğin ABC’si, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Çoban A (2011) Müzikle Tedavi, http://alzhe imerdernegi.org.tr/index.php?option=com_cont ent&view=article&id=63:muezikle-tedavi &cat id=68:makaleler&Itemid=176, ( Erişim Tarihi: 26.11.2011).
  • Denissoff R S (1983) Sing a Song of Political Significance, Bovling Gren University Popular Pres, Bovling Gren.
  • Domenach J M (1995) Politika ve Propaganda, Tahsin Yücel (çev), Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Englert B (2008) Ambiguous Relationships: Youth, Popular Music and Politics in Contemporary Tanzania, Stichproben. Wiener Zeitschrift für kritische Afrikastudien Nr. 14/ 8. ss: 71-96.
  • Erdoğan İ ve Solmaz Beşevli P (2005) Sinema ve Müzik, Materyal Satış ve Bilinç Yönetimi İçin Bilişsel ve Duygusalın Oluşturulması, http://www.irfanerdogan.com/kitaplar/sinem abook.pdf, (Erişim Tarihi: 11. 07. 2011).
  • Erol A (2005) Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Farris H E, Mason A C ve Hoy R R (2004) Identified auditory neurons in the cricket Gryllus rubens: Temporal processing in calling song sensitive units. Hearing Research, ss. 121–193.
  • Fınkelstein S (1996) Müzik Neyi Anlatır, M. Halim Spatar (çev), Kaynak Yayınları, İstanbul.
  • Hershey A (2007) Music, the Non-Governmental Actor Changing Political Policy: Have We Failed the Power of Music?, Senior Honors Project, . DigitalCommons@University of Rhode Island.
  • Hitler A (2002) Kavgam, Çev: Refik Özdek, Yağmur Yayınları, İstanbul.
  • Failed the Power of Music? Senior Honors Project, . DigitalCommons@University of Rhode Island.
  • İnceoğlu M (2004) Tutum Algı İletişim, Kesit Tanıtım Ltd. Ankara
  • Jowett G S ve O'Donnell V (2005) How to Analyze Propaganda, Propaganda and Persuasion, Sage Publications, London. ss: 269-288.
  • Kalender A (2000) Siyasal İletişim, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Kalender A (2005) Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri, Çizgi Kitapevi, Konya.
  • Kamanlıoğlu B E ve Göztaş A (2010) Politik Gündem Odağında Halkla İlişkiler ve Gündem Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaygısız M (2004) Müzik Tarihi, Kaynak Yayınları, İstanbul.
  • Lull J (2000) Popüler Müzik ve İletişim, Çiviyazıları, İstanbul.
  • Macklin M C (1988) The Relationship Between Music in Advertising and Children’s Responses, Nonverbal Communication in Advertising, Lexington, MA, ss: 225-252
  • Mattern M (1998) Acting in Concert: Music, Community, and Political Action. NJ: Rutgers University Pres, New Brunswick,
  • Mermutlu B (2011) Marşlar Ya da Musikinin Siyasi Tarihle Akordu, http://www.tbbd.org/ index.php?option=com_content&view=articl& id=125%3Amarlar-ya-da-musknn-syas-tarhle-a kordu&catid=36&Itemid=48, (Erişim Tarihi: 11. 07. 2011).
  • Oktay M (2002) Politikada Halkla İlişkiler, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Oskay Ü (2001) Müzik ve Yabancılaşma, Der Yayınları, İstanbul.
  • Özsoy O (2002) Türkiye’de Seçmen Davranışları ve Etkin Propaganda, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Pedelty M (2007) Musical News: Popular Music in Political Movements, University of Minesota,http://www.media-anthropology.net/ pedelty_musicalnews.pdf, (Erişim Tarihi: 27. 11. 2011).
  • Perris A (1983) Music as Propaganda: Art at the Command of Doctrine in the People's Republic of China, Ethnomusicology, Sayı: 27/1, Haziran, ss: 1-28.
  • Rinderle P (2010) Solving the Antinomy Between the Aesthetics and the Politics of Music, Proceedings of the European Society for Aesthetics, Sayı: 2, ss: 443-453.
  • Schacter S (2011) The Barracuda Lacuna: Music, Political Campaigns, and the First Amendment, The Georgetown Law Journal, Sayı: 99/571, ss: 572-604. http://papers.ssrn .com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1694175, (Erişim Tarihi: 27.11.2011).
  • Sehultz D ve Tannenbaum S ( 1997) Başarılı Reklamın İlkeleri, Yayınevi Yayıncılık, İstanbul.
  • Silber I (1971) Songs America Voted by. Harrisburg, Stackpole Boks, PN.
  • Street J (2003) ‘Fight The Power’: The Politics Of Music And The Music Of Politics’, Government and Opposition, Blackwell Publishing,, Oxford, ss:113-130.
  • Şahin E (2008) Müziğin Propaganda Amaçlı Kullanımı: Kürtçe Şarkılar, Yüksek Lisan Tezi, Gazi Üniversitesi Sos. Bil .Enst. Ankara.
  • Trainor L (2010) The Emotional Origins Of Music , Physics of Life Reviews 7 ,ss: 44–45.
  • Uztuğ, F (1999) Siyasi Marka Seçim Kampanyaları ve Aday İmajı, MediaCat Yayınları, İstanbul.
  • Wells K A (2004) Music as War Propaganda Did Music Help Win The First World War? . http://parlorsongs.com/issues/20044/thismonth/ feature.php, (Erişim Tarihi: 27.11.2011).
  • Yener F (1996) Müzik, Apa Ofset, Ankara.
  • Yıldırım V ve Koç T (2003) Müzik Felsefesine Giriş, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • http://www.akparti.org.tr/site/secimler/2011-se cim-sarkilari-ve-dosyalari (Erişim Tarihi: 22. 08.2011).
  • http://www.chp.org.tr/?page_id=745 (Erişim Tarihi: 22.08.2011).
  • http://www.mhp.org.tr/dokumanlar_secim_mu zikleri.php, (Erişim Tarihi: 22.08.2011).
  • http://www2.aku.edu.tr/~gocak/Arastirmayonte m/, (ErişimTarihi: 22.8.2011).