Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme

İkinci Dünya Savaşı'nda posterler gerek Mihver Devletleri (Almanya, Japonya, İtalya), gerekse Müttefik Devletler (ABD, İngiltere, SSCB) tarafından propaganda amaçlı etkin bir şekilde kullanılmıştır. Bu süreçte propaganda posterleri, ülkelerin kamuoyları nezdinde düşman ve dost algısı oluşturmada önemli bir işleve sahip olmuştur. Özellikle Nazi Almanyası'nın nüfuzu içerisinde Faşist Lider Benito Mussolini önderliğinde kurulan İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin (1943-1945) dost ve düşman algısı oluşturmada propaganda posterlerinden yararlandığı görülmüştür. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak, dost ve düşman algısı oluşturması bağlamında Musil Brescia'nın tespit ettiği İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'ne ait dönemin en etkili 58 propaganda posteri içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen 8 propaganda posteri incelenmiştir. İncelenen posterler Fransız Göstergebilimci Roland Barthes'ın ortaya koyduğu düzanlam (detonation) ve yanalam (connotation) boyutunda analiz edilerek, posterlerde verilmek istenen gizli mesajlar açıklanmaya çalışmıştır. Bunun yanında posterler içerisinde düşman algısı oluşturulurken hangi metaforların kullanıldığı, hangi metonimlerden yararlanıldığı ve dost ve düşman algısı oluşturulurken hangi mitlerin inşa edilmeye çalışıldığı ortaya konmaya çalışılmıştır. 
Anahtar Kelimeler:

Propaganda, Göstergebilim, Poster

THE EXAMINATION ON THE PROPAGANDA POSTERS OF THE ITALIAN SOCIAL REPUBLIC IN THE INFLUENCE OF THE NAZI GERMANY

In the Second World War, the posters were effectively used by the Axis Powers (Germany, Japan, Italy) and Allied Powers (USA, UK, USSR) for propaganda purposes. In this process, propaganda posters had an important role in creating the enemy and friend perceptions in the public opinion of the countries. Especially, it was known that the Italian Social Republic (1943-1945), led by Fascist Leader Benito Mussolini, in the influence of Nazi Germany, used propaganda posters in creating the enemy and friend perceptions. In this study, eight propaganda posters from the 58 most effective propaganda posters in the period of the Italian Social Republic which were determined by Musil Brescia were analyzed, using the purposeful sampling method in creating the enemy and friend perceptions, using the semiotic analysis which is one of the qualitative research methods. The analyzed posters were examined in the dimension of detonation and connotation revealed by the French Semiotician Roland Barthes, and tried to explain the secret messages to be given on the posters. In addition, while the enemy perception was being created within the posters, it was tried to show which metaphors were used, which metonym were utilized, and which myths were tried to be constructed in creating the enemy and friend perceptions.

___

  • Akarcalı S (2003) İkinci Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda, Ankara, İmaj Yayınevi.
  • Aziz A (2007) Siyasal İletişim, 2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Backer, K W (2007). Kultur-Terror: The Composite Monster in Nazi Visual Propaganda. Monsters and The Monstrous: Myths and Metaphors of Enduring Evil.
  • Baker S (1990) Describing Images of the National Self: Popular Accounts of the Construction of Pictorial Identity in the First World War Poster, Oxford Art Journal, 13(2), 24-30.
  • Barthes R (2016) Göstergebilimsel Serüven. Mehmet Rifat-Sema Rifat (çev.), 8.Baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Barthes R (2012) The Eiffel Tower. AA Files, (64), 112-131.
  • Barthes R (1964) Rhétorique de L'image, Communications, 4(1), 40-51.
  • Bird K (1948) Propaganda Posters, Health Education Journal, 6(1), 9-13.
  • Blinkhorn M (2006) Mussolini and Fascist Italy, Routledge.
  • Boztaş E (2007) Organ Bağışı Temalı Sosyal Afiş Tasarımlarının Göstergebilim Yöntemi İle Analizi, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 6, Sayı 37, 2521-2542.
  • Bytwerk R (2005) The Argument for Genocide in Nazi Propaganda, Quarterly Journal of Speech, 91(1), 37-62.
  • Caplan, J (2017) Hitler Almanyası 1933-1945. İdem Erman, (çev.), İnkılap Yayınları, İstanbul.
  • Çakı C, Zorlu Y ve Karaca M (2017) Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi:“Kırımlı” Filmi ve Göstergebilimsel Analizi. Sosyoloji Konferansları - Istanbul Journal of Sociological Studie, No: 56 (2017-2) / 65-93.
  • Çankaya E (2008) İktidar Bu Kapağın Altındadır. Gösteri Demokrasisinde Siyasal Reklamcılık, Boyut Yayın Grubu, İstanbul.
  • Eberle H ve Uhl M (2009) Hitler Kitabı. M. Tüzel, (çev.), NTV Yayınları, İstanbul.
  • Er M (2012) İhap Hulusi Görey’in Cumhuriyet Dönemi Afişlerinin Göstergebilimsel Açıdan İncelenmesi. Türkbilig/Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 13(23), 115-132.
  • Falasca-Zamponi S (1997) Fascist Spectacle: The Aesthetics of Power in Mussolini's Italy, (Vol. 28), Univ of California Press.
  • Finer, H (1964) Mussolini's Italy, Archon Books, New York.
  • Fraser J (1980) Propaganda on The Picture Postcard, Oxford Art Journal, 3(2), 39-47.
  • Geray H (2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • Ginsborg P (2003) A history of Contemporary Italy: Society and Politics, 1943-1988, Palgrave Macmillan.
  • Guiraud P (2016) Göstergebilim. Mehmet Yalçın, (çev.), 3.Baskı, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Honey M (1985) Creating Rosie The Riveter: Class, Gender, and Propaganda During World War II, Univ of Massachusetts Press.
  • Işık M ve Eşitti Ş (2015) I. Dünya Savaşı Propaganda Afişlerinde Kadın Temsillerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Göstergebilimsel İncelenmesi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi; Yıl: 2015 Cilt: 70 Sayı: 3.
  • Kuruoğlu H (2006) Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak Radyo, 1. Basım, Nobel Yayınları, Akara.
  • Macksey K J (2012) 2. Dünya Savaşı'nda Askeri Hatalar, M. Tanju Akad, (çev.), Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • Musilbrescia (2018) http://www.musilbrescia.it erişim tarihi: 23.01.2018.
  • Leone M (2017) Silence Propaganda: A Semiotic Inquiry into the Ideologies of Taciturnity. Signs and Society, 5(1), 154-182.
  • Liddell Hart B (2015) İkinci Dünya Savaşı Tarihi, Kerim Bağrıaçık, (çev.), Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • Lohmeier J (2015) Medizin in nationalsozialistischen Tageszeitungen: Vergleichende Untersuchung von" Wetsdeutscher Beobachter" und" Völkischer Beobachter", (Vol. 15), Kassel University Press GmbH.
  • Mahaney D (2002) Propaganda Posters, OAH Magazine of History, 16(3), 41-46.
  • Murray C (2000) Propaganda: Superhero Comics and Propaganda in World War Two.,(pp. 141-155), University of Copenhagen Press, Copenhagen.
  • Rıfat M (2013) Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Rifat M, Rifat S, Koş A ve Tekgül D (2010) Göstergebilim, Dilbilim ve Çeviribilim Terimleri Sözlüğü, Sel Yayınları, İstanbul.
  • Seidman S (2008) Posters, Propaganda, and Persuasion in Election Campaigns around The World and Through History, Peter Lang.
  • Sığırcı İ (2016) Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Tunc T E (2012) Less Sugar, More Warships: Food as American Propaganda in The First World War. War in History, 19(2), 193-216.
  • Rupp L (2015) Mobilizing Women for War: German and American Propaganda, 1939-1945 Princeton University Press.
  • Ryan K (2012) ‘Don't Miss Your Great Opportunity’: Patriotism and Propaganda in Second World War Recruitment, Visual Studies, 27(3), 248-261.
  • Tanyeri Mazıcı E ve Çakı C (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı, Erciyes İletişim Dergisi, 5 (3), 290-306.
  • Tarhan N (2010) Psikolojik Savaş, Gri Propaganda, 13.Baskı, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Uztuğ F (2007) Siyasal İletişim Yönetimi: Siyasette Marka Yaratmak, MediaCat Kitapları, İstanbul.
  • Ünal M F (2016) Göstergebilimin Serüveni, Mütefekkir, 3(6), 379-398.
  • Yılmaz M ve Saymalı M (2013) Göstergebilimsel Yöntem Işığında Otomotiv Firmalarının Amblemlerinin Çözümlenmesi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(23): 167-179.
  • Welch D (2001). Propaganda and The German Cinema. 1933-1945. IB Tauris.
  • Welch D (2004). Nazi Propaganda and The Volksgemeinschaft: Constructing a People’s Community, Journal of Contemporary History, 39(2), 213-238.
Selçuk İletişim-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Influence Analysis in Social Networks: Examining Safety and Privacy Risk Levels of the High School Students to Personality Measures

Uğur BAKAN

Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri Algısı İle Kişilerarası İlişki Boyutları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi

Sercan Ayhan Sungur

Halkla İlişkiler Lisans Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma

Özlem DUĞAN, Bayram Oğuz AYDIN

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ ALGISI İLE KİŞİLERARASI İLİŞKİ BOYUTLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Sercan Ayhan SUNGUR

REKLAMCILIKTA GÖRSEL İKNANIN KURAMSALLAŞTIRILMA ÇABALARI VE PHILLIPS VE MCQUARRIE’NİN REKLAMCILIKTA GÖRSEL RETORİK SINIFLANDIRMASI ÜZERİNDEN REKLAM ANALİZLERİ Ayşe Nil Kireçci*

Ayşe Nil KİREÇCİ

Popülerleşme Sürecindeki Altkültür Temsilcilerinin Yaşadığı Çatışmalar: Joker Örneği

Sezen ÜNLÜ, Nasıf Ali ÜNÜGÜR, Bilal KIR

Sağlık İletişiminde Algı: Kamu Spotları Üzerine Bir Araştırma

Mehmet FİDAN, Ayşegül YETİŞ

POPÜLERLEŞME SÜRECİNDEKİ ALTKÜLTÜR TEMSİLCİLERİNİN YAŞADIĞI ÇATIŞMALAR: JOKER ÖRNEĞİ

Nasıf Ali ÜNÜGÜR, Bilal KIR, Sezen ÜNLÜ

Çocuk Yıldız Filmleri İle Canım Kardeşim Filminin Anlatı ve Karakter Özellikleri Bakımından Karşılaştırılması

Rifat BECERİKLİ

TİCARİ REKLAM VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR YÖNETMELİĞİ’NİN ‘ÇOCUKLARA YÖNELİK REKLAMLAR’ BAŞLIKLI MADDESİNE AYKIRILIKTAN CEZA ALMIŞ REKLAMLARIN TÜKETİCİDEKİ ALGISI

Müge ÖRS, Özge BARUÖNÜ LATİF, Levent CEYLAN