İslamcı Türk Sinemasında Varoluşçu Çizgiler. Örnek Olay: "Yedinci Mühür" Filmindeki Varoluşçu Soruların " Garip Bir Koleksiyoncu" Filminde İşlenişi ve Günümüz Türk-İslam Kültürüne Yansıması

Bu çalışmada incelenen, Varoluşçu Felsefenin, ölüm, hayat ve varlık kavramlarını sorgulayan ve entelektüel bir kitleye hitabeden Yedinci Mühür ve Türkiye'deki İslami kesimi hedefleyen Garip Bir Koleksiyoncu filmlerindeki paralel konuların işleniş şeklidir. Garip Bir Koleksiyoncu filmi Yedinci Mühür filmiyle benzer ifade ve sembolizm kullanarak ve paralel fenomenleri inceleyerek ‘Batılı, okumuş ve elit’ diyebileceğimiz bir kitleyle Türk ve İslamcı bir kitlenin kolektif psikolojisi arasında paralellik kurmaktadır. Garip Bir Koleksiyoncu filmi aslında Batılı olması gereken bir kitlenin korkularını, kabuslarını, beklenti ve karmaşalarını ve sorgulamalarını işlemektedir. Varoluşçu çizgideki bir filmin İslami kesime yönelik yapılması ve bu kesimin modernite sonrası bir toplumda karşılaşılabilecek kişisel bunalımlarını anlatması şaşırtıcıdır. Film, hemen ardından gelen ve benzeri Varoluşçu sorunlar üzerine eğilen bir dizi İslami filmin ilk örneğidir. Yapıt dolayısıyla, araştırmanın sonuç bölümünde de tartışıldığı gibi, İslami kesim içerisinde birey ve bireye bakış noktasında farklı ve yeni oluşumlara işaret etmektedir.

Existansialism in Turkish Islamic Cinema. Case Study: How the Existentialist Questions Stated in the "Seventh Seal" Film are Stated in the Film "A Strange Collector" and Their Reflection on Modern Turkish-Islamic Culture

This research studies the way The Seventh Seal and A Strange Collector films question life, death and existence as it is in Existentialist Philosophy. The first has global intellectual admirers and second has an Islamic audience. Both films have an identical pattern of narration in a philosophical perspective. A Strange Collector builds a bridge between the Existentialist way of questioning in Western societies and the Islamic population in Turkey. When the Conservatist Muslims are viewed as counter individualist people it is surprising to see in a popular work the existentialist way of questioning the life and the universe with all components since Existentialism is quite individualist and atheist intellectual movement. The film is a vanguard of a group of Islamic movies which are made in Existentialist view.

___

  • Acar B (1993) Sanat ve Sinema (Editöryal) , Milli Gazete, 14 Kasım.
  • Arslan (1999) http://felsefetarihi.net/ varoluscu .htm
  • Başgil A F (1979) Din ve Laiklik, Yağmur Yayınları, İstanbul.
  • Bergman I (1956) Yönetmen, The Seventh Seal.
  • Bjelic D (1997) Post-Modernism Lecture, Emerson College and University of Southern Maine, 12-13 Ağustos.
  • Budak S (2003) Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Demirulus P (2002) Türk Müslümanlığı Tartışmalarının Ardından, www.dergi.org Dergi@ Net - Ocak / Şubat.
  • Diriklik S (1995) Fleşbek: Türk Sinema- TV'sinde İslami Endişeler ve Çizgi Dışı Oluşumlar, cilt II., Söğüt Ofset, İstanbul.
  • Eren N (2008) Türk Sinemasında 'Sansür' Tarihi, Sinema Sinemadır İnternet Dergisi, Şubat, www.sinemasinemadir.com
  • Erkal M E ve Baloğlu B (1997) Ansiklopedik Sosyoloji Sözlüğü, Der Yayınları, İstanbul.
  • Freeman N B (1997) Lecture on Modern Art History, Boston Museum of Fine Arts, SMFA at Boston.
  • Gürsoy K (1991) J. P. Sartre Ateizminin Doğurduğu Problemler, Akpağ Basım, Ankara,
  • Hançerlioğlu O (1967) Felsefe Sözlüğü, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Hockey L (2004) Film Çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım, Simten Gündeş (çev), Es Yayıncılık, İstanbul.
  • Huntington S (1993 ) The Coming Clash of Civilizations, The New York Times, 06, 06, Section 4; Column 1; Editorial Desk, s.19
  • Karaca K (2008) Din İle Sinema, Genç Yaklaşım Derg, Kasım www.gencyaklasim.com
  • Kaufmann W (1997) Dostoyevski’den Sartre’a Varoluşçuluk, Akşit Göktürk (çev), YKY, İstanbul.
  • Köçer S (2008) Kitap Bunun Neresinde?, Sinema Sinemadır İnternet Dergisi, Mayıs, www.sinemasinemadir.com
  • McEverdy C (1992) The New Penguin Atlas of Medieval History, Penguin Books, Londra.
  • Monaco J (1981) How to Read a Film, Oxford University Press, New York.
  • Ocak A Y (1999) Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Ocak A Y (2005) Türk Sufîliğine Bakışlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Ökten K H (2004) Heidegger Kitabı, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Ötüken’in Bozkurtları, (2002) Ötüken İnternet Dergisi, www.otuken.net, 6 Mart.
  • Özakkaş T (2004) Bütüncül Psikoterapi, Litera Yayıncılık, İstanbul.
  • Özel N (1994) Yönetmen, Garip Bir Koleksiyoncu.
  • Tehranian M (1994 ) World With/Without Wars, The Public, vol.1.
  • Wahl J (1999) Varoluşçuluğu Tarihçesi, Bertan Onaran (çev), Payel Yayınları, İstanbul.