İdris Küçükömer'in Siyasal Tezleri Bağlamında AKP ve CHP Parti Programlarının Analizi

1987 yılında kaybettiğimiz İdris Küçükömer’in Türk düşün tarihindeki yeri her zaman için özel olacaktır. Bu özel durumu Ece Ayhan, Küçükömer’i kişisel ve bilimsel dürüstlük ve doğruluğuyla Cumhuriyet’te gelmiş geçmiş en özgün ve en ilginç ‘uç’ düşünür olarak tanımlayarak vurgulamıştır. İdris Küçükömer’in günümüzde de yoğun olarak entelektüel gündemde etkisini hissettirmesinin başlıca nedeni egemen siyasal paradigmayı ters yüz etmesinde yatmaktadır. Küçükömer’in Düzenin Yabancılaşması adlı eserinde kurduğu ve geleneksel ilericilik kavramını tersyüz ettiği şemada İttihat- Terakki ile Kemalizm, bürokratik ve antidemokratik devleti kurup koruyan bu anlamda da “sağ” olarak konumlandırılan siyasal bir anlayış olarak karşımız çıkar. Küçükömer’e göre ise gerçekten halkçı ve “sol” bir siyasal hareket ise ancak “İslamcı Doğucu” halk kitlelerine yaslanarak oluşturulabilir. Küçükömer’in siyasal tezleri gerçekten de tartışmaya açıktır ve oldukça da spekülatiftir. Bu yüzden de özellikle Marksist ve Kemalist çevrelerden yoğun eleştiriler almıştır. Özellikle 1980’li yıllardan sonra yeniden hatırlanan Küçükömer’in tezleri eleştiriye açık olsa da, entelektüel yaratıcılığı ile dikkat çekmektedir. Biz bu çalışmamızda, eleştirilerimizi saklı tutarak, Küçükömer’in siyasal paradigması çerçevesinde Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) ile Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP)’nin programlarının analizini yaptık.

Analysis of AKP and CHP Political Party Programs in the Context of İdris Küçükömer's Political Theses

İdris Küçükömer, who died in 1987, will always be a special part of the thought history in Turkey. Ece Ayhan emphasizes İdris Küçükömer’s honesty and straightness in his personal and scientific behaviors by describing him as the all time most original and interesting “extreme” thinker of Cumhuriyet. He reversed the dominant political paradigm and this is the main reason of why we feel İdris Küçükömer’s effects quite in the intellectual news nowadays. In the scheme which İdris Küçükömer planned in the “Düzenin Yabancılaşması” and reversed the traditional progressivism concept, Kemalism and İttihat Terakki are seen as a political thinking which establish and keep the bureaucratic and antidemocratic government, so take position in the “right” side. According to Küçükömer, a truly populist and “left” political movement can be established just by relying on “Islamist Eastern” public. Küçükömer’s political theses are really open to discuss on and quite speculative. Because of these reasons, he was criticized much by the groups of Kemalist and Marxist especially. Even the political theses of Küçükömer, who is remembered again after 1980 particularly, are open to criticizen; its intellectual creativity attracts the attention. We made an analysis of CHP (Republic Nation Party) and AKP (Justice and Development Party) political party programs by considering İdris Küçükömer’s political paradigm and keeping our critics hidden in this study.

___

  • Ahmad F (2006) Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Anabritannica (1986) Ana Yayıncılık, İstanbul, cilt 2.
  • Atay O (1996) Bir Bilim Adamının Romanı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • http://arsiv.zaman.com.tr/2002/07/21/kultur/h2.htm
  • http://www.muharrembalci.com/tebligler/stklarin_calisma_alani.doc
  • http://www.radikal.com.tr/ 2001/02/11/ yazarlar/murbel.shtml (“Murat Belge, “Solun Anadolu Yolu” Radikal 02.11.2001)
  • Kahraman H B (2007) Türk Sağı ve AKP, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu Y K (2002) Yaban, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Kayalı K (2002) Türk Kültür Dünyasından Portreler, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Küçükömer İ (2002) Düzenin Yabancılaşması, Bağlam Yayınları, İstanbul
  • Küçükömer İ (1994) Anılar ve Düşünceler, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Küçükömer İ (1994) Halk Demokrasi İstiyor mu?, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Küçükömer İ (1994) Sivil Toplum Yazıları, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Luxemburg R (2004) Sermaye Birikimi, Belge Yayınları, İstanbul.
  • Mardin Ş (1986) Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkiler, Ersin Kalaycıoğlu ve Ali Yaşar Sarıbay (der), Türk Siyasi Hayatının Gelişimi, İstanbul.
  • Mardin Ş (2000) Türk Modernleşmesi, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Öğün S S (1993).Zor Zamanlarda İlkeli Düşünmek ya da Nurettin Topçu ve Mehmet Ali Aybar, Türkiye Günlüğü, Bahar.
  • Sencer M (1969) Osmanlı Toplum Yapısı, Sarmal Yayınevi, İstanbul.
  • Taggarı P (2004) Popülizm, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Tahir K (1992) Notlar/Batılılaşma,: Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Uysal N (2006) Zaman Kaybolmaz “İlber Ortaylı Kitabı”, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. İstanbul.
  • www.akp.org.tr
  • www.chp.org.tr