Cibrân Halil Cibrân’da Devrimci Eğilim: Betimleyici ve Analitik Bir Çalışma

Bu çalışma, Lübnanlı, şair, sanatçı ve edebiyatçı Cibrân Halil Cibrân’ın analitik ve betimleyici metoda uygun olarak devrim eğilimini ele almıştır. Çalışma, Cibran’ın devrimci düşüncesinin ortaya çıkmasına neden olan en önemli faktörleri incelemektedir. Bu faktörler şunlardır: Devrimci düşüncesi ve Batı felsefelerine ve kutsallıklarına yönelik eleştirileriyle tanınan Alman filozof Friedrich Nietzsche’nin düşüncelerinin etkisi ve içerisinde yaşadığı çevre, oluşum ve gelişmeler, göç yerlerindeki zor gurbet şartları ve ülkesi Lübnan’ın kötü ekonomik ve siyasi durumu. Araştırma Cibrân Halil Cibrân’ın kitaplarında tartıştığı en önemli devrimci konuları da incelemektedir. Cibrân Halil Cibrân dini baskılara ve Hıristiyan din adamlarının yanlış uygulamalarına isyan etti. Aynı o, şekilde Feodallere, güçlü (Zorba) yöneticilere ve adil olmayan yargıçlara da itiraz etmiştir. Onun devrimciliği, toplumsal problemleri bazı yozlaşmış gelenek ve göreneklere karşı geliyordu. Bu araştırmada Cibrân’ın iç alemindeki devrimcilikten de bahsedilmekte ve bazı önemli sonuçlara ulaşılmaktadır. Cibrân Halil Cibrân’nın devrimci eğilimi ansızın ortaya çıkmamış, aksine küçüklüğünden beri devrimi geliştiren şartların peş peşe gelmesi devrimcilik belirtilerini tezahür ettirmiştir. Çalışmamız tartıştığı ve sunduğu konularda Cibran Halil Cibrân’ın benimsediği ilke ve değerlerin eleştirel bir incelemesini tavsiye etmektedir

The Revolutionary Tendency of Gibran Khalil Gibran: A Descriptive Analytical Study

This study deals with the revolutionary tendency of the Lebanese writer, poet, and artist Khalil Gibran according to the descriptive and analytical approaches, as it monitors the most important factors that contributed to the formation of Gibran’s methodology of revolutionary thought. These factors are represented in his upbringing, formation, environment in which he lived, the harsh conditions of diasporic exile, and the bitter reality of his country, as well as the influence from the ideas of the German philosopher Nietzsche. The study also focuses on the most important revolutionary issues that he discussed in his books, revealing their diversity through his revolt against religious tyranny and improper practices of the clergy as well as his revolt against feudal and influential people such as corrupt rulers and judges. His revolution also involved social grievances and certain corrupt traditions and customs. The article goes on to talk about Gibran’s revolution against himself and then concludes by presenting several of the following results. Gibran’s revolutionary tendency was not a mutation; instead, its signs had appeared since his childhood and the circumstances he experienced contributed to their development, with Gibran’s favorite tool for raising issues being the story. The study recommends that researchers study the literature on stories and method of story employment Gibran used. The study also recommends examining the principles and values that Gibran appealed to with regard to the issues he addressed and revolted against.

___

  • Cibrân, Cibrân Halil. ‘Arâ’isu’l -murûc. Beyrut: Dâru’l-cil, 1997.
  • Cibrân, Cibrân Halil. Dem‘a ve İbtisâme. Kahire: Muessesetu’l-Hindāvi, 2012. Cibrân, Cibrân Halil. el-‘Avâsif. Kahire: Dâru’l-Arab li’l-Büstāni, 1982.
  • Cibrân, Cibrân Halil. el-Ecnihatu’l-mütekessira. Beyrut: el-Mektebetu’s-sekāfiyye, 1980. Cibrân, Cibrân Halil. el-Ervâhu’l-mütemerrida. Kahire: Dâru’l-Arab li’l-Büstāni, 1991.
  • Cibrân, Cibrân Halil. el-Mecmu‘atu’l-kâmile li-muellefâti Cibrân Halîl Cibrân. Beyrut: Dâru’l-cîl, bs.1, 1994.
  • Cibrân, Cibrân Halil. el-Mecnûn. Kahire: Dâru’l-Arab li’l-Büstāni, 1985.
  • Cibrân, Cibrân Halil. el-Muellefâtu’l- İncilîziyye’l-kâmile el-mu‘arrabe. Beyrut: Muessesetu Nevfel, 2015. Cibrân, Cibrân Halil. en-Nebî. Kahire: Dâru’ş-şurûk, bs.1, 2000.
  • Emîn, Ahmed. Zu‘amâu’l-islâhi fi‘l-‘asri‘l-hadîs. Kahire: Muessesetu‘l-Hindāvi, 2012.
  • Fâhûrî, Hannâ. el-Câmi‘u fi’t-târîhi’l-edebi’l-Arabî (el-Edebu’l-hadîs). Beyrut: Dâru’l-cîl, bs.1, 1986. Hafâcî, Muhammed Abdu’l-Mun‘im. Kıssatu’l-edebi’l-Mehcerî. Beyrut: Dâru’l-kitâbi’l-Lübnânî, bs. 2, 1973. İhsân Abbâs ve Muhammed Yûsuf Necm. eş-Şi‘ru’l-Arabî fi’l-Mehcer (el-Emrîka’ş-şimâliyye). Beyrut: Dāru Sadir, bs. 3, 1982.
  • el-Kevākibî, Abdurrahman. Tabā’i‘u’l-istibdād ve Masāri‘u’l-isti‘bâd, Kahire: Dāru’l-kitābi’l-Masrî, 2001. el-Ma‘lûf, İsa İskender. ”Resâilu Cibrân Halîl Cibrân ilâ Cemîl Ma‘lûf“. Mecelletu’l-Edîb el-Lubnâniyye. 1951. en-Nâ‘ûrî, İsa. Edebu‘l-Mehcer. Mısır: Dāru’l-Maarif, bs.3.
  • Nietzsche, Friedrich. Hakezâ tekelleme Zerduşt, Bağdat: Menşûrâtu’l-cemel, bs.1, 2007. Nu‘ayme, Mihâil. Cibrân Halîl Cibrân. Beyrut: Lisânu’l-hâl, 1934.
  • Nu‘ayme, Mihâil. Seb‘ûn. Beyrut: Muessesetu Nevfel, bs.12, 2001.
  • Şelebî, Ahmed. Mukârenetu’l-edyân (Edyânu’l-Hindi’l-kubrâ). Mektebetu’n-nahdati’l-Mısriyye, bs.11, 2000. Zekeriyya, Fuâd. Nietzsche. Kahire: Dâru’l-Maarifi’l-Mısriyye, bs. 2, 1966.
  • Zekkâr, Süheyl. Târîhu bilâdi’ş-Şâm fi’l-karni’t-tâsi‘i’l-‘aşar. Dımaşk: et-Tekvîn li’d-dirâsât, 2006. ez-Zirikli, Hayruddin. el-A‘lâm. Beyrut: Dāru’l-‘ilm li’l-melâyîn, bs. 15, 2002.