Yazının Resimde Okunmaz Kullanımı

Bu makalede yazının görsel sanatlardaki temsili üzerinde durularak yazının okunmazlığının incelenen yapıtlar içerisinde ne şekilde ele alındığı tartışılacaktır. Yazının plastik sanatlardaki varlığının sanat tarihi içerisinde çeşitlilik gösterdiği görülür. Dil, anlam ve içerik ile olan ilişkisini yitirdiğinde yazı yapıtlarda kendi plastiğiyle beraber yapıtı oluş- turan elemanlardan biri olarak kendisine yer bulur. Yazının yapıt içerisinde okunmaz olarak kullanılması ile beraber ortaya çıkan yazının kendi plastiğinin yapıt içerisindeki konumu ve temsili üzerinden gerçekleştirilen bu incelemede yazının yapıt içerisinde günümüze kadar geçirdiği değişimler birkaç sanatçı üzerinden detaylandırılarak farklı kullanım yöntemleri üzerinden örneklenmiştir. 
Anahtar Kelimeler:

Yazı, resim, okunaksız, temsil, dil

The Use of Illegible Writing in Painting

This article is going to discuss the approach of how the writing’s illegibility takes place in a work by putting the emphasis on writing’s representation in visual arts. Writing’s presence in plastic arts manifests itself in various ways in art history. When writing loses its relation with language, meaning and content, it finds its place as an element forming up the work with its own plastic.This research, based on the position of the writing’s own plastic manifesting itself with the illegible use of itself in a work and its’ representation, details the alteration of the writing’s place in a work throughout time over a number of artists and different methodic uses.

___

  • Barthes, Roland (1987). “Yapısalcı Etkinlik”, Roland Barthes Yazı Nedir, Hazırlayan: Enis Batur, Hil Yayın, İstanbul
  • Erten, Özlem İnay (2015). “Krallar ve Kraliçelerden Don Kişot’lara”, Özdemir Altan sergi Kataloğu, Bozlu Sanat ve Ya- yıncılık, İstanbul
  • Fluser, Vilém (1991). “Gesture of Writing”, http://www.akbanksanat.com/pdf/the-gesture-of-writing-tr.pdf (erişim tarihi: 26 Haziran 2016)
  • Foucault, Michel (2001). Kelimeler ve Şeyler (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay), İmge Kitabevi, Ankara
  • Herbert, Martin (Yaz:2010). “Fiona Banner: Fighting Talk”, Tate ETC, Sayı: 19, TateEtc, Londra, Sayfa:106
  • Hill, Will (2009). “The Schwitters Legacy: Language and Art In The Early Twentieth Century”, Art and Text, Hazırlayan: Aimee Selby, Black Dog Publishing, London
  • Meese, Jonathan (2010). Art Talk, http://www.vice.com/video/jonathan-meese (erişim tarihi: 25 Şubat 2016)
  • Rasula, Jed (2015). Destruction Was My Beatrice: Dada and the Unmaking of the Twentieth Century, Basic Books, New York
  • Sarup, Madan (1995). Postyapısalcılık ve Postmodernizm (Çev. A. Baki Güçlü), Ark Yayınevi, Ankara
  • Görsel 01. Guillaume Apollinaire, Kaligram, 1918 (http://litgloss.buffalo.edu/apollinaire/more.shtml adresinden alındı, erişim tarihi: 28 Haziran 2016)
  • Görsel 02. Kurt Schwitters, Anna Blume (kapak), 1919 (https://en.wikipedia.org/wiki/An_Anna_Blume adresinden alındı, erişim tarihi: 30 Haziran 2016)
  • Görsel 03. Kurt Schwitters, Anna Blume, 1919 (https://turmsegler.net/20070709/an-anna-blume/ adresiden alındı, erişim tarihi: 30 Haziran 2016)
  • Görsel 04. Fiona Banner, Black Hawk Down, 2010 (http://www.fionabanner.com/works/wallblackhawkdown/index.htm adresinden alındı, erişim tarihi: 25 Şubat 2016)
  • Görsel 05. Fiona Banner, Arsewoman in Wonderland, 2001 (http://www.fionabanner.com/works/arsewoman/index. htm?i13 adresinden alındı, erişim tarihi: 25 Şubat 2016)
  • Görsel 06. Jonathan Meese, Çehrem Kedimden Daha Zararsız, 2006 (http://www.artslant.com/global/artists/show/4126- jonathan-meese adresinden alındı, erişim tarihi 25 Şubat 20016)
  • Görsel 07. Özdemir Altan, “Soyağaçları” serisinden, 1995 (http://www.kalimba.pro/sanat-art/ adresinden alındı, erişim tarihi: 2 Temmuz 2016)