Magnesia Skylla Başlığı’nda Kullanılan Farklı Bir Kalıp Alma Yöntemi

Tarih öncesi ve tarihi dönemlere ait bilim, kültür, din, güzel sanatlar, sosyal yaşama konu olan, bilimsel ve kültürel açıdan özgün değer taşıyan, yer üstü, yeraltı ya da su altındaki tüm taşınır ve taşınmazlar olarak tanımlanan kültür varlıklarının korunmasında tespit, tescil, kamulaştırma, bakım ve onarım çalışmaları önemlidir.Koruma ve onarım çalışmalarında çeşitli yöntemler kullanılmaktadır ve kalıplama / kalıp alma bunlardan biridir. Kültür varlıklarının kalıplarının alınması, bir eserin korunmasının tehlikede olduğu durumlarda gereklidir. Kalıplama tekniği, oluşturulan içi boş bir alana sıvı ya da başka bir esnek bir malzemenin(plastik, cam, metal, kil, epoksi, beton, sıva vb) dökülmesi ile uygulanmakta ve kalıbın biçimini alan malzeme, onarımda kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Magnesia antik kentinde bulunan ve ören yerinde tahrip olmuş Güney Haç Ayağı Skylla Başlığı onarım ve koruma çalışmalarında uygulanan teknik ve sonuçlarının, koruma ve onarım çalışmaları açısından önemi üzerinde durmak ve alandaki çalışmalara katkıda bulunmaktır. Başlıkta, silikonla kalıp alma yöntemi değerlendirilmiştir. Restorasyon çalışmaları sırasında maça tekniğiyle birlikte sıvı, jel ve pasta olmak üzere üç tip silikonun bir arada kullanılması ve farklı bir yöntem olması önemlidir.

___

  • Akyol A. A. ve Özdemir K. (2012). Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları, Prof. Dr. Ay Melek Özer ve Prof. Dr. Şahinde Demirci’ye Armağan, Homer Kitabevi, İstanbul.
  • Aran,A. (2007).Döküm Teknolojisi, İstanbul.
  • Aran, A. (2008).MAL 201- Malzeme Bilgisi, İTÜ Makine Fakültesi, Ders Notları, İstanbul.
  • Bingöl,O. (2002). “Magnesia ad Meandrum 2001 Yılı Kazısı (l8. Yıl)”,24. Kazı Sonuçları Toplantısı, 27-31 Mayıs 2002, Ankara, 91-104.
  • Bingöl,O. (2007). Menderes Magnesiası / Magnesia Ad Maeandrum. Beyaz Kaşlı Artemis’in Kenti, İstanbul.
  • Bingöl, O. ve Kökdemir,G. (2003). “Magnesia ad Maeandrum 2002 (19. Yıl)”, T.C. Kültür Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, 25. Kazı Sonuçları Toplantısı, 2. Cilt, 26-31 Mayıs, Ankara, 371- 380.
  • Çalıştay,(2016).T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Konservasyon- Restorasyon Alanında Mesleki Yetkinlik ve Unvan Tanımları Çalıştay Raporu, 2016.
  • Çaydaş, U.ve Çelik, M.(2017). “Magnetic Abrasive Finishing Technique, Manyetik Aşındırıcılarla İşleme Yöntemi”, Edt. Halıcıoğlu Recep, Akın Hediye Kırlı, Fedai Yusuf, International Advanced Researches & Engineering Congress Proceeding Book, Osmaniye, 215-220.
  • Çekül, (2010).Yerelden Ulusala, Ulusaldan Evrensele, Koruma Bilincinin Gelişim Süreci, Merin Yazımı ve Belgeleme,Edt. Handan Dedehayır.
  • Çetin,C. (2013). “Arkeolojik Kazı Alanında Önleyici Koruma”, Orhan Bingöl’e 67. Yaş Armağanı, Edt. Görkem Kökdemir, Ankara, 83-102.
  • Deniz, Ş. M. (2017). “Taşınmaz Kültür Varlıkları İçin Mobilize Aktif Koruma Modeli Önerisi”, Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 20, 65-78.
  • Esin,U (1985). “Arkeolojide Kullanılan Arkeometrik Araştırmalara Genel Bir Bakış”, TC. Kültür ve Turizm Bakanlığı, I. Arkeometri Sonuçları Toplantısı, Ankara, 20-24 Mayıs, 1-6.
  • Fragkos, S., Tzimtzimis, E. T.,Dimitrios, D. O ve Kyratsis P. (2018). ”3D Laser Scanning and Digital Restoration of an Archaeological Find”, MATEC Web of Conferences 178, 03013, 1-6.
  • Kejanlı,T. Akın, C. T. ve Yılmaz, A. (2007). “Türkiye’de Koruma Yasalarının Tarihsel Gelişimi Üzerine Bir İnceleme”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, c.6, s.19, 179-196.
  • Kökdemir,G. (2015). “Magnesia ad Maeandrum: 300 Yıllık Araştırma Tarihçesi1715-2015”, Anadolu 41, 159-185.
  • Kuban,D.(1969). “Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar”, Vakıflar Dergisi, 341- 356.
  • MEB,(2013), TC. Milli Eğitim Bakanlığı, Sanat ve Tasarım, İki parçalı Kalıp ve Model Dökümü, Ankara.
  • Salimbeni, R.(2006). “LaserTechniques for Conservation of Artworks”, Archeometriai Mhely, 1, 34-40.
  • Şener,Y. Ş. (2012), “Arkeolojik Alanda Insitu (Yerinde) Mozaik Koruma Yöntemleri”, Journal of MosaicResearch,Vol. 5, 201-220.
  • Yalçın,Ü. (2012), “Neden Arkeometri”, Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları, Two Eminent Contributors to Archaeometry in Turkey, Edt. Ali Akın Akyol- Kameray Özdemir, İstanbul,39-41.
  • Yalçın, Ü. (2013). “Anadolu Madenciliği”, III. ODTÜ Arkeometri Çalıştayı, Ankara, 17-28.
  • Yüksel,H. (2017), “Heykel Döküm Tekniklerinden Mum Yok Etme Tekniği ile Bronz Döküm”, Akdeniz Sanat Dergisi, cilt 7, sayı 14, 73- 92.
  • http://e-kutuphane.teb.org.tr/pdf/eczaciodasiyayinlari/aydin_mart06/11.pdf, 5. 6. 2021.
  • https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-44642/aydin-muzesi-mudurlugu-bahcesinden-calinan-skylabaslig-.html, 5. 6. 2021. https://www.academia.edu/3454644/Anadolu_Madenciligi, 5. 6. 2021.
  • https://www.cekulvakfi.org.tr/, 5. 6. 2021.
  • https://www.haberturk.com/kultur-sanat/haber/614537-19-yuzyillik-basi-koparip-aldilar ,5. 6. 2021.
  • https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2863.pdf, 5. 6. 2021.
  • https://www.unesco.org.tr/Pages/125/122/UNESCO-D%C3%BCnya-Miras%C4%B1- Listesi, 5. 6. 2021.